Skip to main content

افزایش مکالمه‌های عمومی در مورد آزار جنسی در محل کار واقعیتی آزاردهنده را نشان می‌دهد. مکالمات آزادانه باعث شده تا این اتفاقات ناخوشایند دیگر پنهان نشود. هرچند بیان آزار جنسی بیشتر شده، اما همچنان شاهد ضعف مدیریت درباره این موضوع هستیم. به همین دلیل شما به‌ عنوان یک کارفرما این فرصت را دارید تا در مورد نگرانی جمعی درباره این موضوع حساس مطالبی را یاد بگیرید و از آموخته‌های خود برای ایجاد محیط کاری سالم‌تر و امن‌تر استفاده کنید. در ادامه همراه باشید تا درباره راهکارهای مقابله با آزار جنسی در محل کار به شما بگوییم.

نکته: در این مقاله تعریف آزار جنسی و نحوه برخورد با آن بر اساس قوانین کشور آمریکا بیان شده است.

حتی اگر شما در گذشته در شغلتان با این مشکل روبه‌رو شده‌اید، بهتر است  این مطالب را مطالعه کنید و با استفاده از سه سوال اساسی اطلاعات بیشتری پیدا کنید:

  • چه مواردی شامل آزار جنسی می‌شود؟
  • چگونه می‌توان تفاوت بین آزار‌ دادن و رفتاری که واقعا نامناسب است را تشخیص داد؟
  • چگونه می‌توانید در لحظه اول جلوی این اتفاق را بگیرید؟

آزار جنسی در محل کار را تعریف کنید

آزار جنسی محل کار، موضوعی پیچیده و در حال تکامل است که تعریفی ناراحت ‌کننده دارد. قانون و مقررات در مورد این مسئله با توجه به موقعیت آن کاملا متفاوت است.

با توجه به اینکه دولت فدرال آمریکا به این موضوع اهمیت نشان داده‌ است، کمیسیون فرصت‌های شغلی برابر (EEOC)، توضیحی کامل همراه با جزییات از این مفهوم را به ‌صورت آنلاین ارائه کرده و توضیح داده که چگونه این رفتار با عنوان هفت لایحه حقوق مدنی 1964 مرتبط است.

به‌طورکلی آزار جنسی انواع مختلفی دارد و معمولا با انواع دیگر آزار شغلی و تبعیض تطابق دارد. در بعضی مواقع این آزار، فیزیکی است که شامل لمس‌ کردن و مبادله (برای مثال، زمانی که مزایایی برای فردی در نظر می‌گیرند، ولی در مقابل از او انتظار برقراری رابطه جنسی دارند) می‌شود.

بااین‌حال، آزار جنسی می‌تواند کاملا کلامی (برای مثال، گفتن لطیفه‌ای که ماهیت جنسی دارد) و غیر کلامی (خیره‌ شدن یا انجام حرکات جنسی) باشد.

این نکته را به ‌یاد داشته ‌باشید که رفتار افراد حتما نباید خیلی شدید باشد تا به‌ عنوان آزار جنسی تلقی شود. این رفتارها می‌توانند خلیلی ظریف ولی همچنان آزار دهنده و غیرقانونی باشند.

آزار جنسی در مقابل رفتار نامناسب

با توجه به EEOC، زمانی که رفتاری به اندازه‌ای شدید و پرتکرار است که می‌تواند محیط کاری ترسناک و خصومت‌آمیز ایجاد کند که در آن از افراد سو استفاده می‌شود، آزار و اذیت تبدیل به عملی غیرقانونی می‌شود.

بنابراین، برای اعمالی که نامناسب بوده ولی خیلی شدید نیستند، بررسی تکرار آن رفتار به ‌عنوان راهی اساسی به ‌حساب می‌آید که از طریق آن تشخیص دهند که آیا نیاز به اجرای قوانین دارد یا خیر. این کار باید همراه با شناخت کامل ماهیت رفتار و محیطی باشد که رفتار در آن اتفاق افتاده ‌است.

بررسی رفتارهای محیط‌های کاری مشکوک از دیدگاه شدت و تکرار به شما کمک می‌کند تا مشخص کنید که آیا آزار جنسی اتفاق افتاده است یا خیر.

در ادامه می‌توانید چند مثال از آزارهای جنسی احتمالی محل کار را بخوانید که از طریق این چارچوب بررسی شده‌اند.

۱. اظهار نظری توهین‌آمیز که ماهیت جنسی دارد و بیشتر اوقات اتفاق می‌افتد

در بررسی این نوع از گزارش‌ها، بازرس EEOC اول می‌پرسد: «میزان تکرار این رفتار چقدر است؟ آیا همیشه اتفاق می‌افتد؟»

نشانه‌هایی که مشخص می‌کند آن اظهار نظر به اندازه کافی پرتکرار بوده ‌است که باعث ایجاد محیط کاری خصومت‌آمیز شود، شامل موارد زیر می‌شود:

  • همان اظهار نظر در موقعیت‌های مختلف تکرار شود
  • کارمند هر روز لطیفه یا نظرات دیگری را بشنود
  • کارمند از اینکه وارد اداره شود و دوباره آن حرف‌ها را بشنود، نگران باشد

به ‌طور قطع، واقعیت‌های هر کدام از این شرایط متفاوت است ولی اگر بخواهیم به ‌طور کلی صحبت کنیم، این مدل رفتارها  به ‌عنوان آزار جنسی غیرقانونی محسوب می‌شود.

۲. زمانی که بدن یک بار لمس شود و کاملا مشخص باشد

اگر لمس بدن فقط یک بار اتفاق افتاد نیازمند اقدامات قانونی است. بنابراین، حتی اگر یک بار رفتاری بسیار نامناسب اتفاق بیفتد، به‌ عنوان آزار جنسی غیرقانونی به ‌حساب می‌آید.

۳. زمانی که بدن به‌ طور ناخوشایندی لمس شود ولی جنسی نباشد

اگر بخواهیم برای این شرایط مثالی بیاوریم مثل زمانی است که فردی در محیطی نادرست دستش را پشت کمر کارمندی قرار دهد و باعث شود آن کارمند احساس ناراحتی کند.

معمولا این رفتار را به‌ عنوان عملی با شدت کمتر در نظر می‌گیرند و یک بار اتفاق افتادن آن منجر به ایجاد محیط کاری خصومت‌آمیز نمی‌شود. بنابراین، این نوع از اتفاقات، آزار جنسی غیرقانونی در آمریکا به‌ حساب نمی‌آید.

البته کارمند می‌تواند به همکاری که این حرکت را انجام داده ‌است، بگوید که با این کار احساس ناخوشایندی دارد. اگر این رفتار حتی بعد از اینکه کارمندی ناراحتی خود را ابراز کرد، باز هم اتفاق افتاد، تکرار آن به اندازه‌ای خواهد بود که محیطی خصومت‌آمیز را ایجاد کند و همچنین نیازمند اجرای قانون است.

هزینه آزار جنسی در محل کار

زمانی که حرف از آزار جنسی در کار می‌شود، نیازی به گفتن نیست که قربانی‌ها باید هزینه خیلی سنگینی را بپردازند. با توجه به نهاد تحقیقاتی سیاست‌های زنان (IWPR) این مسئله تاثیرات منفی روی سلامت فیزیکی و ذهنی، وضعیت مالی و فرصت‌های ارتقا در مسیر شغلی کارمند می‌گذارد.

سازمان‌ها هم باید هزینه سنگینی بپردازند. هزینه‌هایی که یک کارفرما باید برای آزار جنسی در محل کار بپردازد، به شرح زیر است:

  • هزینه‌های قانونی
  • نرخ بالای جایگزینی کارمندان
  • افزایش غیبت‌های کارمندان و کاهش بهره‌وری
  • تاثیر منفی بر شهرت و فرهنگ برند شرکت

سه روش برای پیشگیری از آزار جنسی در محل کار

پیشگیری یکی از بهترین روش‌ها برای مبارزه با آزار جنسی در محل کار و حفظ کارمندان و کسب‌و‌کار در مقابل هزینه‌های آن است. در ادامه می‌توانید سه روشی را مطالعه کنید که از آن طریق می‌توانید این رفتار نامناسب را از سازمانتان حذف کنید.

۱. به‌ طور رسمی بیان کنید که آزار جنسی اصلا پذیرفته نیست

مطمئن شوید که در دفتر قوانین کارمندان، زبان مشخصی از آزار جنسی را توضیح دادید و قوانین مرتبط با آن را بیان کنید.

برای بیان این قوانین باید موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • آزار جنسی را تعریف کنید.
  • مقررات آموزش پیشگیری را بیان کنید.
  • نحوه ارائه شکایات و نحوه پیگیری فرآیند تحقیقات خود را توضیح دهید.
  • کارمندان را تشویق کنید (ولی مجبور نکنید) که خیلی مستقیم به فرد آزاردهنده اطلاع دهند که رفتارش نامناسب است و باید آن را متوقف کند.
  • توضیح دهید که همه سرپرستان در شرایط زیر مسئول هستند:
  1. هر کاری که می‌توانند انجام دهند تا جلوی اتفاق ‌افتادن آزار جنسی را بگیرند.
  2. زمانی که کارمندان از فردی شکایت می‌کنند خیلی سریع اقدام کنند.

نوشتن این انتظارات در دفتر قوانین نشان می‌دهد که آزار جنسی در این محیط اصلا پذیرفته نیست. همچنین برای همه بخش‌ها واضح است که اگر چنین اتفاقی رخ داد، شکایات و مراحل تحقیقات را ثبت می‌کنید تا هم کارمندان و هم سرپرستان را راهنمایی کنید.

۲. آموزش‌هایی برای پیشگیری از آزار جنسی فراهم کنید

هوشمندانه عمل کنید و از هرگونه قانونی که آموزش پیشگیری آزار جنسی در استان محل زندگی‌تان را مدیریت می‌کند، آگاه باشید و به‌ عنوان مبانی اولیه با آن‌ها موافقت کنید. برای مثال، کارفرماهای ایالت کالیفرنیا باید حداقل دو ساعت آموزش پیشگیری آزار جنسی را برای سرپرستان و حداقل یک ساعت برای همه کارمندان فراهم کنند.

اگر حتی این مقررات مربوط به شرکت شما نباشد، عاقلانه است که برای پیشگیری از آزار جنسی در محل کار، آموزش و حمایتی را فراتر از حد انتظار ارائه دهید.

برنامه‌های کامل آموزشی در مورد پیشگیری از آزار جنسی این اطمینان را ایجاد می‌کند که همه نیروهای کاری کاملا متوجه شدند که چه مواردی شامل آزار جنسی می‌شود و چگونه باید شکایت‌هایشان را ارائه کنند. آموزش‌های فرصت‌های شغلی برابر برای سرپرستان بسیار مهم است، چرا که آن‌ها معمولا شکایت‌ها را دریافت و بررسی می‌کنند.

۳. از تغییرات در قوانین آگاه باشید

با گذشتن از رسیدگی به انتظارات فعلی کارفرمایان، بسیار مهم است که مکانیزمی داشته‌ باشید که شما را از هرگونه تغییرات در قوانین آزار جنسی مطلع سازد. ممکن است این اطلاع‌رسانی از طریق منابع انسانی درون سازمان، کارمندان یا از طریق خدمات مشاوره منابع انسانی خارج از سازمان باشد.

آزار جنسی در حال حاضر در دنیا موضوع بسیار مهمی است. به ‌خاطر اینکه جنبش‌های (من هم) و (دیگر بس است) ادامه پیدا کرده، احتمال آن زیاد است که در آینده افراد مختلف به ‌صورت آنلاین یا در مکالمه‌ها در مورد آزار جنسی که در محل کار شاهد آن بوده‌اند یا شخصا آن را تجربه کرده‌اند، صحبت کنند.

به‌ دنبال این صحبت‌ها، عموم مردم از کسب‌و‌کارها، صاحبان کسب‌و‌کار و رهبران شرکت‌ها بیشتر انتظار دارند تا به آزار جنسی در محل کار پایان دهند.

به ‌عنوان کارفرما، باید این واقعیت را خیلی جدی بگیرید و بدانید که چگونه جنبش‌های اجتماعی منع آزار جنسی بر کارمندانتان تاثیر می‌گذارد و همچنین چگونه سیاست‌ها و روش‌های پیشرفت شرکتتان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

از کارمندان و کسب‌و‌کارتان محافظت کنید

به‌ جای اینکه مشکلات محیط کار و انتظارات قانونی را به‌ عنوان مسئولیتی سنگین ببینید، می‌توانید اقداماتی که باید در این زمینه انجام دهید را به عنوان فرصتی در نظر بگیرید که از طریق آن می‌توانید محیط کاری سالم‌تر، امن‌تر و خوشایندتر ایجاد کنید. چنین محل کاری، افراد با استعداد را جذب خود کرده و آن‌ها را حفظ می‌کند. در این شرایط خطر اتفاقات هزینه‌بر قانونی که ممکن است برایتان رخ دهد را به حداقل می‌رسانید.

کلام آخر

در نهایت، زمانی که برای جلوگیری از آزار جنسی قدم برداشتید و خیلی سریع به هر اتفاقی در این زمینه رسیدگی کردید، شما به کارمندانتان نشان می‌دهید که ارزشمندترین دارایی شرکتتان هستند.

Leave a Reply

Close Menu

شرکت توسعه سازمانی همرو

به این پرسش‌ها فکر کنید:
– چگونه نسل بعدی مدیران در سازمان خود را شناسایی می‌کنید و ارتقاء می‌دهید؟
– چگونه نقش رهبری را در سازمان گسترش می‌دهید؟
– چگونه مشارکت افراد را بالا می‌برید و آنها را در جهت طراحی راه‌کار همراه می‌کنید؟
– چگونه تجربه اعضای سازمان و مشتریان خود را می‌سنجید و تغییرات نوآورانه ایجاد می‌کنید؟

 

با ما در ارتباط باشید

آدرس: تهران- خ ولیعصر- بالاتر از میدان ونک- کوچه خلیل‌زاده- پلاک ۲۸

تلفن: ۸۷۶۳۴۸۵۴-۰۲۱
ایمیل: hi@hamro.org