Skip to main content

در خیلی از مواقع برنامه های توسعه رهبری که در مقالات مختلف منتشر می‌شوند هیچ کارایی ندارند و معمولا افرادی که در آن‌ها شرکت می‌کنند چون هیچ تمایلی به استفاده از این برنامه‌ها ندارند، باعث شکست آن‌ها می‌شوند. قبل از بررسی کردن میزان موفقیت یا شکست یک برنامه، شاید بهتر باشد تا ابتدا از مدیران و شرکت‌کنندگان در این برنامه‌ها ۱۰ سوال بپرسیم و ببینیم که آبا برای حضور در این دوره‌های آموزشی آمادگی دارند یا نه.

اگر به عنوان یک مدیر می‌خواهید یکی از کارمندان خود را به کلاس‌های آموزشی توسعه رهبری بفرستید، ابتدا از او سوال‌های زیر را بپرسید:

۱. آیا با کارمند خود در مورد حضور در این برنامه‌ها صحبت کرده‌ و به او انتظارات خود را گفته‌اید؟

از کارمندتان درباره حضور در برنامه های توسعه رهبری سوال بپرسید و ببینید که آیا زمان مناسبی برای حضور او در این کلاس‌ها است؟ همچنین انتظارات خود را از حضور او در این برنامه‌ها مشخص کنید.

۲. آیا به عنوان مدیر باید پیش از حضور کارمند در برنامه های توسعه رهبری، کار خاصی انجام دهید؟

محتوای خیلی از این برنامه‌های آموزشی برای مدیران مفید و کاربردی است. از هر ابزار یادگیری مثل ویدیوهای آموزشی و غیره استفاده کنید تا پس از اینکه کارمندتان در کلاس‌های آموزشی توسعه رهبری شرکت کرد، ابزراهای لازم را برای آموزش‌های مکمل به او بدهید.

۳. آیا برای توسعه کارمندم به او زمان و فضای کافی می‌دهم؟

شما نباید با برنامه توسعه رهبری از کارمندان انتظار داشته باشید که هر موضوعی که پیش می‌آید را حل کند و همزمان از برنامه های توسعه رهبری هم استفاده کند. یکی از شکایت‌های بزرگ کارمندانی که در این برنامه ‌ها شرکت می‌کنند، این است که وقت لازم را برای تمرکز روی محتوای برنامه ندارند. پس مطمئن شوید که به کارمند خود زمان و فضای کافی می‌دهید.

۴. آیا باید برای اینکه بدانم کارمندم در این برنامه‌ها چه چیزی یاد گرفته و این برنامه‌ها چگونه باعث پیشرفتش می‌شود با او صحبت کنم؟

حتما با کارمند خود صحبت کنید تا به او نشان دهید که پیشرفتش و چیزی که یاد گرفته برای شما مهم است. در این جلسه حتی می‌توانید در مورد چگونگی حمایت از او در ایجاد ایده‌های جدیدی که آموخته‌ است با او صحبت کنید.

تنها مدیر نیست که وظیفه حمایت از فرایند یادگیری کارمندش را دارد. شرکت‌کنندگان خودشان هم مسئولیت یادگیری خود را بر عهده داشته و باید پیش از شرکت در دوره‌‌های آموزشی از خود سؤالاتی را بپرسند:

۵. آیا این برنامه با اهداف و برنامه توسعه شخصی من هم‌راستا است؟

از خود بپرسید که آیا منطقی است که در این زمان در این برنامه های توسعه رهبری شرکت کنید؟ این سوالات باعث می‌شود که برای خودتان یک برنامه توسعه‌ای در نظر بگیرید که با اهداف شخصی‌تان هم‌راستا باشد. درباره آن با مدیر خود گفت‌وگو کنید.

۶. آیا کاری هست که قبل از شرکت در کلاس باید انجام دهم؟

این کار بخشی از طرح دوره است و هدف آن معمولا طرح مبانی اولیه اطلاعات شرکت‌کنندگان قبل از حضور در کلاس است. اگر چنین نکنید به خودتان، مربی و کل کلاس ضرر می‌زنید. پس حتما پیش‌نیازها را قبل از حضور در کلاس آماده کنید.

۷. آیا باید در تمام کلاس‌‌های برنامه های توسعه رهبری شرکت کنم؟

شاید در این دوره با افرادی روبه‌رو شوید که فقط می‌خواهند اعلام کنند که سر کلاس حاضر بودند و محتوای آموزشی برایشان اهمیتی ندارد. باید بدانید که هر چقدر تلاش کنید و وقت بگذارید همان‌قدر هم یاد می‌گیرید. پس برای یادگیری کامل حتما در تمامی کلاس‌ها حاضر باشید.

۸. آیا چیزهایی که یاد گرفته‌ام را باید در کارم اجرا کنم؟

تحقیقات نشان داده‌اند که محتوای یادگرفته‌ شده از طریق پردازش حسی و شناختی روی عملکرد تاثیر می‌گذارد. اگر تنها اطلاعات را در ذهن خود نگه دارید و به آن‌ها عمل نکنید، هر چیزی که یاد گرفته‌اید را به زودی فراموش خواهید کرد.

۹. آیا باید با مدیرم جلسه‌ای برای صحبت درباره محتوایی که در این برنامه‌ها یاد گرفته‌ام داشته باشم؟

اگر مدیرتان برای جلسه درباره برنامه های توسعه رهبری اقدام نکرده است، خودتان از او زمانی برای جلسه بخواهید. این برنامه یک راه عالی برای گفت‌وگو در مورد مواردی است که یاد گرفته‌اید و می‌توانید به مدیرتان بگویید که چطور از ایده‌های جدید شما حمایت کند.

۱۰. آیا برای انجام کارها برنامه زمان‌بندی شده‌ای مشخص کرده‌ام؟

اگر در حال یادگیری هستید، حتما روی تقویم زمان‌هایی را مشخص کنید تا پیگیر موارد یاد گرفته باشید و بفهمید که آیا کاربردی بوده‌اند یا نه. شاید لازم باشد که با یکی از شرکت‌کنندگان تماس گرفته و یکدیگر را در جریان برنامه‌ها و محتوای آموزشی قرار دهید یا حتی زمانی را با مدیر خود برای بحث و گفت‌وگو هماهنگ کنید.

اگر عضو هیات اجرایی شرکت یا عضوی از تیم اجرایی هستید، فکر نکنید که از این کارها خلاص شده‌اید. باید از خود بپرسید که آیا عملکردتان از توسعه رهبری در سازمان حمایت می‌کند؟ آیا به رهبران دیگر در تیمتان آموزش می‌دهید؟ آیا برنامه های توسعه رهبری را به صورت جهانی اجرا می‌کنید؟ آیا نیاز است که افراد زمانی را برای یادگیری مسائل جدید سپری کنند؟

به خاطر داشته باشید که اعمال شما روی فرهنگ یادگیری شرکت اثر می‌گذارد. وقتی مقالاتی در مورد توسعه رهبری را غیرکاربردی می‌بینید، احتمالا برای تلاش نکردن خود بهانه می‌آورید. به جای این‌کار مطمئن شوید که از ۱۰۰ درصد توان خود برای دریافت بهترین نتیجه و استفاده از فرصت بهره می‌گیرید. شرکت‌ها کارمندانشان را به برنامه های توسعه رهبری می‌فرستند تا روی آینده او و شرکت سرمایه‌گذاری کنند. اگر به این فرصت نگاه کنید، متوجه می‌شوید که نه تنها اتلاف وقت نبوده و غیرکاربردی نیست، بلکه خیلی هم مفید و کاربردی است.

منبع

Leave a Reply

Close Menu

شرکت توسعه سازمانی همرو

به این پرسش‌ها فکر کنید:
– چگونه نسل بعدی مدیران در سازمان خود را شناسایی می‌کنید و ارتقاء می‌دهید؟
– چگونه نقش رهبری را در سازمان گسترش می‌دهید؟
– چگونه مشارکت افراد را بالا می‌برید و آنها را در جهت طراحی راه‌کار همراه می‌کنید؟
– چگونه تجربه اعضای سازمان و مشتریان خود را می‌سنجید و تغییرات نوآورانه ایجاد می‌کنید؟

 

با ما در ارتباط باشید

آدرس: تهران- خ ولیعصر- بالاتر از میدان ونک- کوچه خلیل‌زاده- پلاک ۲۸

تلفن: ۸۷۶۳۴۸۵۴-۰۲۱
ایمیل: hi@hamro.org