Skip to main content

وقتی به شرکتی با عملکرد عالی وارد می‌شوید، می‌توانید تفاوت را حس کنید. فضا پر از شور و هیجان است. افراد پرانرژی هستند، هدف دارند و همکاری می‌کنند تا کارها را به سرانجام برسانند اما سوال اینجاست که تاثیر فرهنگ سازمانی بر عملکرد سازمانی چیست و چگونه یک سازمان می‌تواند عملکردی عالی داشته باشد؟

ارزش‌ها باید محور همه سازمان‌ها باشند. چرا؟ چون شرکت‌های ارزش‌محور از موفق‌ترین شرکت‌ها هستند. ارزش‌ها تاثیر بسیار زیادی بر رفتار و طرز برخورد افراد دارند و محور همه تصمیم‌گیری‌های انسان‌ها هستند. وقتی در فرهنگ سازمانی کار می‌کنیم که با ارزش‌های فردی‌مان همسو است، پرانرژی می‌شویم، انگیزه داریم و به رفاه همکاران‌مان و موفقیت شرکت متعهد هستیم. انتشار این انرژی از تاثیر فرهنگ سازمانی بر عملکرد سازمانی خواهد بود که در ایجاد فرهنگی با عملکرد عالی و کسب‌وکاری موفق نقشی اساسی دارد.

تاثیر فرهنگ سازمانی بر عملکرد سازمانی چگونه است و چرا ارزش‌ها منشا عملکرد عالی هستند؟

  • ارزش‌ها منشا فرهنگ سازمانی هستند.
  • فرهنگ سازمانی منشا کامیابی کارمندان است.
  • کامیابی کارمندان منشا رضایت مشتریان است.
  • رضایت مشتریان منشا درآمد است.

پژوهش‌ها نشان می‌دهند که بین عملکرد عالی با همسویی ارزش‌های شرکت و ارزش‌های شخصی کارمندان رابطه قدرتمندی وجود دارد.

ارزش‌هایتان را معنادار و شفاف کنید تا تاثیر فرهنگ سازمانی بر عملکرد سازمانی را متوجه شوید.

به‌ تازگی فرایند ایجاد ارزش‌های خودمان در Timelio را تجربه کردیم. کاملا یقین دارم که فرهنگ سازمانی مهم‌ترین منبع مزیت رقابتی و تمایز برند است.
اولین دلیل کلیدی ما برای طی کردن این فرایند این بود که وقتی ارزش‌ها همسو هستند، فرهنگ‌مان ما را قادر می‌سازد که بهترین افراد را جذب و حفظ کنیم. این از تاثیر فرهنگ سازمانی بر عملکرد سازمانی است که مزیت تجاری بسیار مهمی است، به‌ویژه زمانی‌ که افراد با استعداد کمیاب هستند.

دومین دلیل این بود که ارزش‌ها به ما این امکان را می‌دهند که برندی قدرتمند بسازیم. قدرتمندترین برندها همیشه آن‌هایی هستند که قدرتمندترین فرهنگ‌های داخلی را دارند. به همین دلیل نباید تاثیر فرهنگ سازمانی بر عملکرد سازمانی را دست کم گرفت. آخرین دلیل هم این بود که طرح‌های رشد بسیار جسورانه‌ای را برای کسب‌وکار مدنظر داریم. در ۱۲ تا ۲۴ ماه آینده قرار است رشد سریعی را تجربه کنیم و این ارزش‌ها در افزایش مقیاس به ما کمک می‌کنند. این ارزش‌ها مبنای کار ما در هنگام رشد تیم هستند.

برای توسعه ارزش‌های شرکت‌مان سه گام زیر را برداشتیم و به شما هم پیشنهاد می‌کنیم که این کارها را انجام دهید:

۱. اصول، باورها و ارزش‌های شخصی‌تان را شناسایی کنید.

این کار بسیار سخت‌تر از آن است که فکر می‌کنید. از تمرین ارزش‌های محوری «قله‌ها و دره‌ها» استفاده کنید تا به شما در پیدا کردن ارزش‌های محوری‌تان کمک کند. ارزش‌های شما مسائلی هستند که معتقدید در شیوه زندگی و کار شما اهمیت دارند. در شروع کار خوب است به تجربه‌هایتان فکر کنید و ببینید کجا واقعا احساس خوبی داشتید، اعتماد به نفس داشتید و فکر می‌کردید تصمیم‌های خوبی می‌گیرید.

۲. ارزش‌های افراد را ترکیب کنید.

درگیر کردن همه در خلق ارزش‌ها واقعا مهم است. روش خوبی برای اینکه پذیرش ارزش‌ها را ترویج کنید این است که از همه بخواهید ایده‌هایشان را به اشتراک بگذارند، از جمله اینکه ارزش‌ها در محیط‌ آن‌ها چه معنایی دارد و چطور می‌توانند آن‌ها را عملی کنند.

۳. ارزش‌های محوری را با همه کارهایتان تلفیق کنید.

ارزش‌ها را به بخشی از همه کارهای سازمان‌تان به‌ویژه استخدام، اخراج و ارزیابی‌های عملکرد تبدیل کنید. در انتخاب افراد و پاداش دادن به آن‌ها بر مبنای ارزش‌ها و رفتارشان عمل کنید و فقط به توانایی‌شان در انجام وظایف توجه نکنید. اینکه چطور تونی شه، مدیرعامل Zappos از ارزش‌های محوری برای افزایش مقیاس سریع شرکت و تبدیل کردن آن به کسب‌وکاری با یک میلیارد دلار فروش و شرکتی برتر در سطح جهان استفاده کرد، داستان حیرت‌انگیزی است. به نظر من مسئله تحسین‌برانگیز در فلسفه Zappos این است که آن‌ها حاضر هستند در کوتاه‌مدت از برخی منافع مثل درآمد یا سود بگذرند تا فرهنگ سازمانی را در بلندمدت حفظ کنند.

شرکت‌هایی که هدف‌شان ارائه ارزش به مشتریان، کارمندان و جامعه است، در طول زمان بهترین عملکرد را ثبت می‌کنند. فرقی نمی‌کند این عملکرد برتر از جنبه تمایز برند، حفظ افراد با استعداد یا سودآوری باشد، در هر صورت موفقیت هر سازمانی با میزان همسویی ارزش‌های زیربنایی آن شرکت و ارزش‌های آرمانی کارمندان رابطه مستقیمی دارد.

دفعه بعد که به چنین محیط پرانرژی و پرشوری وارد شوید، می‌دانید که چطور ایجاد ارزش‌های همسو می‌تواند عملکرد سازمان را متحول کند و موانع را از سر راه نوآوری و رشد بردارد.

منبع

Leave a Reply

Close Menu

شرکت توسعه سازمانی همرو

به این پرسش‌ها فکر کنید:
– چگونه نسل بعدی مدیران در سازمان خود را شناسایی می‌کنید و ارتقاء می‌دهید؟
– چگونه نقش رهبری را در سازمان گسترش می‌دهید؟
– چگونه مشارکت افراد را بالا می‌برید و آنها را در جهت طراحی راه‌کار همراه می‌کنید؟
– چگونه تجربه اعضای سازمان و مشتریان خود را می‌سنجید و تغییرات نوآورانه ایجاد می‌کنید؟

 

با ما در ارتباط باشید

آدرس: تهران- خ ولیعصر- بالاتر از میدان ونک- کوچه خلیل‌زاده- پلاک ۲۸

تلفن: ۸۷۶۳۴۸۵۴-۰۲۱
ایمیل: hi@hamro.org