Skip to main content

یک رهبر می‌تواند با توجه به مهارت‌ها و مشارکتی که دارد، باعث بهتر یا بدتر شدن محیط کاری در سازمان شود. برای پیشرفت و موفقیت یک سازمان، حضور رهبر ضروری خواهد بود. چرا که رهبر با کمک مهارت‌های لازم می‌تواند گامی مهم در جهت بهبود فرهنگ و بهره‌وری سازمان بردارد. در ادامه چند دلیل مهم را بررسی می‌کنیم تا ببینیم که چرا توسعه رهبری در سازمان‌ ها اهمیت دارد.

رضایت کارمندان

وجود رهبری موثر برای کارمندان رضایت‌بخش است. پرورش روابط مثبت بین کارمندها و رهبران می‌تواند باعث بهبود نگرش و افزایش عملکرد در تولید شود و پس از آن کار، دومین معیار موثر برای حرفه‌ای ساختن محیط خواهد بود. به همین دلیل فراهم کردن فرصت برای پاداش دادن و شناسایی سبک رهبری که متناسب با گروه یا محیط باشد، نه تنها باعث بهبود روابط میان کارمندان می‌شود بلکه تمایل به یادگیری و رشد برای پیشرفت سازمان را هم در آن‌ها افزایش می‌دهد. به همین دلیل توسعه رهبری در سازمان ها برای افزایش و تاثیرگذاری روی رضایت کارمندان اهمیت دارد.

موفقیت سازمان

هر چقدر رهبر بهتر باشد، شرکت موفقیت‌های بیشتری کسب خواهد کرد و این موفقیت به چند عامل بستگی خواهد داشت. وقتی رهبر ذهنی پویا داشته و فردی قوی باشد؛ کارمندان برای رسیدن به اهدافشان انگیزه پیدا می‌کنند و تشویق می‌شوند تا عملکرد بهتری داشته باشند. به جای این‌که اجازه دهیم تا هر کدام از رهبران روش‌های سخت‌گیرانه کنترل خود را اجرا کنند، باید ابتدا اطمینان حاصل کنیم که آن‌ها مهارت‌های لازم را به منظور رهبری موثر در حرفه خود دارند و می‌توانند اهداف خود را در سطح فردی و سازمانی اجرا کرده و در شغل خود پیشرفت کنند.

کشف استعداد

برای گسترش و ارتقای رهبری می‌توانید به جای این‌که در جست‌وجوی متقاضیان از بیرون سازمان باشید؛ به دنبال کارکنانی در شرکت خود باشید که اگر به آن‌ها فرصت داده شود، استعداد کافی برای تبدیل شدن به رهبران عالی را خواهند داشت. تقویت توانایی برای شناسایی نامزدهای قدرتمند که بتوانند در جایگاه رهبری و سایر فرصت‌های ممکن فعالیت کنند، از دیگر مهارت مهم برای رهبران فعلی محسوب می‌شود. ترغیب کارمندان به رشد درونی و تاکید بر اهمیت توسعه رهبری می‌تواند میزان وفاداری به سازمان، کارایی و عملکرد کلی کارکنان را بهبود بخشد. کشف استعدادها از عوامل مهم برای توسعه رهبری در سازمان ها خواهد بود.

جست‌وجوی تعادل

مدیران موفق باید این توانایی را داشته باشند که به صورت مستمر، شیوه‌های رهبری جدیدی را برای خود تنظیم کنند تا به این ترتیب بتوانند کارمندان و فرایندهای سازمانی را رهبری کنند. به همین دلیل رهبری برای موفقیت یک سازمان لازم و ضروری است. بنابراین فراهم کردن فرصت‌های همیشگی برای توسعه رهبری به افراد این امکان را می‌دهد که روش‌های خود را بهبود بخشند و بتوانند مهارت‌های مربوط به رهبری، سازمانی و کارآیی را به کارنامه شغلی خود اضافه کنند.

رهبری قدرتمند و موثر برای موفقیت سازمان و کارکنان آن امری مهم و اساسی است. فراهم کردن فرصت‌هایی برای توسعه رهبری می‌تواند باعث بهبود روحیه، وفاداری و افزایش منفعت کارکنان شود. وقتی بتوانید مهارت‌های موثر رهبری را با آموزش نظام عملکردی فعلی خود ادغام کنید، به‌کارگیری این شیوه می‌تواند منجر به رشد و موفقیت پایدار شما شود.

به نظر شما چرا توسعه رهبری در سازمان ها اهمیت دارد؟

منبع

Leave a Reply

Close Menu

شرکت توسعه سازمانی همرو

به این پرسش‌ها فکر کنید:
– چگونه نسل بعدی مدیران در سازمان خود را شناسایی می‌کنید و ارتقاء می‌دهید؟
– چگونه نقش رهبری را در سازمان گسترش می‌دهید؟
– چگونه مشارکت افراد را بالا می‌برید و آنها را در جهت طراحی راه‌کار همراه می‌کنید؟
– چگونه تجربه اعضای سازمان و مشتریان خود را می‌سنجید و تغییرات نوآورانه ایجاد می‌کنید؟

 

با ما در ارتباط باشید

آدرس: تهران- خ ولیعصر- بالاتر از میدان ونک- کوچه خلیل‌زاده- پلاک ۲۸

تلفن: ۸۷۶۳۴۸۵۴-۰۲۱
ایمیل: hi@hamro.org