Skip to main content

در شرایط فعلی، همه رهبران در تلاشند تا جایگاه خود را بیابند. شما نیز احتمالا در حال اصلاح برنامه کاری خود هستید یا تیم خود را مستقر می‌کنید و احتمالا در کنار همسر و فرزندانتان، تیمتان را برای دورکاری مدیریت می‌کنید. مهم‌تر از همه این که احتمالا با امتحانی روبرو می‌شوید که احتمالا چند هفته پیش تصور آن را هم نمی‌کردید و آن هم زمانی است که کارمندانتان به شما می‌گویند که تست کرونا یا کووید ١٩ آن‌ها مثبت شده است. اگر قبلا با آن روبرو نشده‌اید؛ به احتمال زیاد، با آن روبرو خواهید شد و اینجاست که باید تصمیم بگیرید با کارمند مبتلا به کرونا چگونه مواجهه کنید و در واقع مواجهه مناسب با کارمند مبتلا به کرونا چیست؟

چنین اتفاقی چالشی پیچیده است. نه تنها احساس و انسانیت شما را برانگیخته می‌سازد؛ بلکه شما را ملزم می‌کند که به سرعت به عنوان یک مدیر دست به عمل بزنید. من به عنوان یک مدیر اجرایی به بسیاری از رهبران ارشد در مسائل با ریسک بالا آموزش داد‌ه‌ام؛ آن موضوعات نیز مانند شرایط فعلی هم نیاز به تصمیم‌گیری قاطع و هم هوش هیجانی دارند. در اینجا توصیه‌های من برای چگونگی دستیابی به این موقعیت را می‌خوانید. مهم نیست که کارمندان شما در حال حاضر از داخل خانه کار می‌کنند یا به محل کار خود می‌آیند باید در مواجهه با کارمند مبتلا به کرونا یا کارمندی که تست کرونایش مثبت است به درستی رفتار کنید و باقی کارمندان را هم از خطر ابتلا در امان نگهدارید.

روش‌های مواجهه با کارمند مبتلا به کرونا

با کارمند مبتلا به کرونا همدردی کنید

ابتدا وقتی کارمندی چنین خبری را به شما می‌دهد با او همدردی کنید حتی اگر علائم خفیف باشد. آنها از آنچه اتفاق می‌افتد یا اینکه احتمالا ویروس را در خانواده یا همکارانشان پخش کرده باشند، نگران هستند. اجازه دهید کارمندتان احساساتش را با شما به اشتراک بگذارد. همانطور که با او صحبت می‌کنید، صادقانه ارتباط برقرار کنید تا بتواند روی شما و تیم برای حمایت، حساب کند. مثلا می‌توانید بگویید: «می‌دانم که چنین اتفاقی ترسناک است. اگر نیاز باشد برای صحبت در خدمتم و مطمئنا می‌فهمم که ممکن است برای مدتی نتوانی کار کنی یا ممکن است بهره‌وری‌ات پایین بیاید. از این بابت نگران نباش؛ می‌فهمم که با چه چیزی سروکار داری.»

با همکاران منابع انسانی برای پشتیبانی و راهنمایی تعامل کنید

در مرحله بعد با همکارتان در منابع انسانی هماهنگ شوید برای به حداقل رساندن خطر شیوع بیماری باید سریعا وارد عمل شوید. در این مرحله بیشتر بخش‌های منابع انسانی باید پروتکل‌هایی در دست داشته باشند و باید بتوانید از پشتیبانی و راهنمایی آنها استفاده کنید.

باید از کارمند مبتلا به کرونا بپرسید که طی دو هفته گذشته با کدام یک از همکاران خود «ارتباط نزدیک» داشته است. (مرکز کنترل و پیشگیری بیماری «ارتباط نزدیک» را با عنوان «شخصی که در مدت طولانی در فاصله کمتر از دو متر با فرد آلوده بوده است» تعریف می‌کند.)

اگر همه افراد شرکت شما طی دو هفته گذشته در خانه کار می‌کردند، بعید است که ارتباط نزدیکی شکل گرفته باشد؛ اما باز هم باید سوال کنید که آیا فرد آلوده با شخصی از همکارانش ارتباط داشته است یا خیر.

باید به کارمندانی که در تماس نزدیک با فرد آلوده بوده‌اند هشدار دهید. توصیه‌های داده شده در سایت مرکز کنترل و پیشگیری بیماری را برایشان تکرار کنید و از آنها بخواهید که به پزشک مراجعه کنند. قانون در مورد محرمانه بودن کاملا واضح است: «باید به کسانی که احتمالا در محل کار با کارمند مبتلا به کرونا ارتباط داشته‌اند بگویید؛ بدون این که هویت آن کارمند را فاش کنید.»

سپس تصمیم بگیرید که شما یا همکار منابع انسانی باید با کسانی که با کارمند مبتلا به کرونا ارتباط داشته‌اند صحبت کنید. از آنجا که این موضوع حساس است؛ ایده‌آل برای هشدار دادن به همکاران از طریق فیلم یا تلفن است؛ اما زمان خیلی مهم است. اگر نمی‌توانید شخصا به آن‌ها دسترسی داشته باشید، ایمیلی با عنوان «اقدام ضروری لازم است» به آنها ارسال کنید.

در هر حال، متن پیام مشخص است: «تست کرونای شخصی در محل کار ما مثبت شده است و طبق تعریف مرکز کنترل و پیشگیری بیماری، شما با او ارتباط نزدیک داشته‌اید. ما اینجاییم تا از شما حمایت کنیم. اگر در محل کار هستید؛ لطفا هرچه سریع‌تر آماده شوید و آنجا را ترک کنید. به محض رسیدن به خانه یا اگر از قبل در خانه کار می‌کنید، مکانی برای قرنطینه خود آماده کنید. علائم خود را کنترل کنید و به پزشک مراجعه کنید. چگونه می‌توانم از شما در انجام این کارها حمایت کنم؟»

باید انتظار داشته باشید که افرادی که با فرد بیمار تماس نزدیک داشته‌اند عصبی باشند و سوالات زیادی بپرسند؛ به خصوص اگر اولین بار است که چنین خبرهایی را دریافت می‌کنند. از آنجایی که چندین روز از ارتباط آنها با فرد مبتلا به کرونا گذشته است؛ ممکن است از شما بپرسند که آیا خانواده‌شان در معرض خطر هستند یا نه. حدس نزنید؛ شما دکتر نیستید. بلکه آنها را به پزشک و سایت مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ارجاع دهید. کاری که می‌توانید انجام دهید این است که به آن‌ها اطمینان دهید که شرکت و شما پشتیبانشان هستید.

مکالمه را از طریق ایمیل دنبال کنید. احتمال این وجود دارد که شخصی که با او صحبت کرده‌اید، احساس غرق شدن کرده و حرف‌هایتان را کامل متوجه نشود. پیگیری کتبی همیشه خوب است؛ مخصوصا وقتی که این روند را درون شرکت نگه دارد.

به همکاران نزدیک با کارمند مبتلا به کرونا هشدارهای لازم را بدهید

وقتی با کارمندی که آزمایشش مثبت شده و افرادی که تماس نزدیک با او داشتند صحبت کردید؛ هشدار به دیگر افراد شرکت را در دستور کار قرار دهید. پیامی که ارسال می‌کنید نحوه مواجهه شرکت شما با افراد را نشان می‌دهد؛ بنابراین مهم است که شفاف و آرام باشید.

راه‌های ارتباطی شما می‌توانند متفاوت باشند. اگر شرکت شما نوپا با چند صد کارمند است؛ ممکن است بهتر باشد که در یک جلسه گروهی اخبار را به همه اطلاع دهید. اگر شرکت‌تان خیلی بزرگتر است بهتر این است که با دپارتمان یا بخش آلوده شده ارتباط برقرار کنید.

به محرمانه ماندن اطلاعات کارمند مبتلا دقت کنید

به محرمانه بودن اطلاعات کارمندی که آزمایشش مثبت شده و هر کسی که در گروه ارتباطات نزدیک است، توجه داشته باشید؛ سپس واقعیت‌ها را به سادگی به آن‌ها بگویید: «تست کرونای فردی در تاریخ معینی مثبت اعلام شده است و اکنون در قرنطینه است. به همه کسانی که با او ارتباط نزدیک داشته‌اند گفته شده و از آن‌ها خواسته شده که محل کار را ترک کرده و خود را قرنطینه کنند. اگر به شما گفته نشده که ارتباط نزدیک داشته‌اید، پس شما جزو آن دسته نیستید. اگر در مورد کووید ۱۹ یا وضعیت خود سوالی دارید با پزشک تماس گرفته و یا به سایت مرکز کنترل و پیشگیری بیماری مراجعه کنید. شرکت برای پشتیبانی از همه در این شرایط آماده است و همه ما بهترین آرزوها را برای افراد مبتلا شده داریم.»

مدیران ارشد جویای حال کارمند آلوده باشند

سرانجام بهتر است یک مدیر ارشد، مثلا مدیرعامل، وضعیت کارمندی که به کرونا مبتلا شده است را کنترل کند. هفته گذشته، مدیرعاملی که مربی‌اش بودم، تمام افرادی که آزمایش‌شان مثبت شده و آن‌هایی که ارتباط نزدیک با مبتلایان داشتند (حتی اگر هیچ علائمی نداشتند) را بررسی کرده است؛ کاری که آن‌ها از آن استقبال کردند. اگر مبتلایان در شرکت شما بیشتر شود، امکان برقراری تماس با همه آن‌ها برای مدیرعامل فراهم نخواهد بود؛ بنابراین بهتر است رهبران ارشد پا پیش بگذارند و تا آنجا که می‌توانند با کارمندانی که مبتلا شده‌اند تماس بگیرند تا آنها در این دوران سخت احساس مورد حمایت قرار گرفتن داشته باشند.

این دوران برای هر کسی راحت نیست و وظیفه مهمی که رهبران دارند این است که به کارمندان خود قوت قلب دهند و روحیه آن‌ها را حفظ کنند. کارمندی که تست کرونایش مثبت شده نیازمند واکنشی حساس و سریع است. این کار به تمام کسانی که برای شما کار می‌کنند کمک خواهد کرد تا احساس امنیت بیشتری داشته باشند و بتوانند روی کارهای مهم شرکت در این شرایط تمرکز کنند. بنابراین این هنر مدیران و رهبران هر کسب‌وکاری است که بتوانند به درستی با کارمند مبتلا به کرونای خود رفتار کنند و مواجهه با کارمند مبتلا به کرونا را بلد باشند.

منبع

Leave a Reply

Close Menu

شرکت توسعه سازمانی همرو

به این پرسش‌ها فکر کنید:
– چگونه نسل بعدی مدیران در سازمان خود را شناسایی می‌کنید و ارتقاء می‌دهید؟
– چگونه نقش رهبری را در سازمان گسترش می‌دهید؟
– چگونه مشارکت افراد را بالا می‌برید و آنها را در جهت طراحی راه‌کار همراه می‌کنید؟
– چگونه تجربه اعضای سازمان و مشتریان خود را می‌سنجید و تغییرات نوآورانه ایجاد می‌کنید؟

 

با ما در ارتباط باشید

آدرس: تهران- خ ولیعصر- بالاتر از میدان ونک- کوچه خلیل‌زاده- پلاک ۲۸

تلفن: ۸۷۶۳۴۸۵۴-۰۲۱
ایمیل: hi@hamro.org