Skip to main content

نقش و مسئولیت رهبران در سراسر جهان در هفته‌های گذشته به شدت تغییر کرده است. بیش از همه‌گیری ویروس کرونا، رهبران سازمان‌های بزرگ روی افزایش سهم بازار، سود بیشتر و نوآوری تمرکز کرده بودند. درحال حاضر رهبران باید درباره کنترل  هزینه‌ها و حفظ نقدینگی در بحران کرونا به سرعت واکنش نشان داده و تصمیم‌گیری کنند. این رهبران ممکن است که با مشکلات پیش‌بینی نشده‌ای مثل مشکلات زنجیره تامین، کمبود تیم و چالش‌های عملیاتی روبه‌رو شوند که می‌تواند روی نقش و مسئولیت آن‌ها تاثیرگذار باشد. با وجود همه این مشکلات، رهبران از راه دور اعضای تیم خود را مدیریت کرده و نگران سلامتی آن‌ها هم هستند.

کنترل این بحران اصلا آسان نیست.  افراد مسئول در این بحران آزمایش می‌شوند و منحنی یادگیری به سراشیبی درحال سقوط است. به همین دلیل آن‌ها به رهبران و مربیان خود نیاز دارند. تیم تحقیقاتی ghSMART  با انجام بیش از ۲۱ هزار ارزیابی رهبری در میان مدیران آموخت که رهبران برای کنترل بحران و پیشروی در آن باید چهار رفتار را در خود و در اعضای تیم‌شان پرورش دهند.

آن‌ها باید با دقت بیشتری نسبت به گذشته تصمیم‌گیری کنند، با جسارت خود را سازگار کرده و با اطمینان پیش بروند تا بتوانند تاثیرگذار باشند. روش‌های زیر به شما کمک می‌کند که بعنوان یک رهبر در نقش مربی ظاهر شده تا بحران کرونا را بهتر کنترل کنید.

۱. با سرعت بالایی تصمیم بگیرید.

در چنین بحرانی، اوضاع لحظه به لحظه تغییر می‌کند و رهبران باید بتوانند که به سرعت اطلاعات موجود را پردازش کرده و با  اعتقاد و به سرعت تصمیم بگیرند. در طول بحران کرونا اطلاعات ناقص هستند، علایق و اولویت‌ها در مقابل هم قرار می‌گیرند و احساسات و اضطراب‌ها افزایش پیدا می‌کند. وقفه‌های تجزیه و تحلیل‌ها می‌توانند به سادگی با تمایل طبیعی سازمان‌های ماتریسی به ایجاد اجتماع،‌ تشدید شوند.

رهبران باید برای حفظ یادگیری سازمان با توجه به استمرار کسب‌وکار در چنین شرایطی تلاش کنند، درحالی‌که باید با تمرکز روی مواردی که بیشترین اهمیت را دارند، شانس موفقیت میان‌مدت و طولانی‌مدت سازمان را افزایش دهند.

  • اولویت‌ها را تعیین کنید.

سه تا پنج مورد مهم را شناسایی کرده و بین آن‌ها ارتباط ایجاد کنید. در اوایل بحران کرونا، این موارد شامل ایمنی، مراقبت از کارکنان، نقدینگی مالی، استمرار عملیاتی و حفظ مشتریان است. موارد شناسایی شده را ثبت کرده و اطمینان حاصل کنید که رهبری با آن‌ها همسو است. درنهایت آن‌ها را اصلاح کنید.

  • بده-بستان (Trade-off) را هوشمندانه انجام دهید.

چه اختلافاتی ممکن است که بین اولویت‌های شما قرا بگیرد؟ بقای امروز یا موفقیت فردا؟ به جای فکر کردن به تمام احتمالات، بهترین رهبران خود را انتخاب کنید تا با روش‌های امتیازدهی، اولویت‌ها را برای بده-بستان یا معاملات سازمان مشخص کنند.

  • تصمیم‌گیرندگان را معرفی کنید.

به‌طور واضح مشخص کنید که در خط مقدم مواجه سازمان شما با بحران کرونا، چه کسانی قرار دارند؟ چه افرادی در چه زمانی می‌توانند تصمیم‌گیری کنند؟ و چه مواردی برای تصمیم‌گیری حساس هستند؟

  • به خاطر اشتباهات خود را سرزنش نکرده و اقدام کنید.

در هر صورت هر کسب‌وکاری اشتباه می‌کند اما چیزی که بدتر از اشتباه است، اقدام نکردن و اجرا خواهد بود.

۲. جسورانه سازگار شوید.

رهبران قدرتمند از تغییرات جلوتر می‌روند. آن‌ها از منابع مختلفی برای دریافت اطلاعات استفاده می‌کنند و از پذیرش آنچه که نمی‌دانند نمی‌ترسند و در صورت لزوم متخصص‌های خارجی را به تیم وارد می‌کنند.

  • تصمیم بگیرید که چه کاری را نباید انجام دهید.

برای انجام ابتکارات و هزینه‌های کلاس دست نگه دارید و تصمیم «چه کاری را نباید انجام دهید» را میان تیم خود تشویق کنید.

  • عملکردهای گذشته را کنار بگذارید.

عملکردهایی که در گذشته برای شما نتایج خوبی ایجاد کردند، ممکن است که دیگر در این بحران هیچ کارایی نداشته باشند. بهترین رهبران کسانی هستند که به سرعت تغییرات را پذیرفته و برنامه‌های جدیدی را توسعه می‌دهند.

  • ارتباطات قدرتمندی را در خط مقدم مواجه با بحران در سازمان خود ایجاد کنید.

در موقعیت‌های اضطراری داشتن یک تصویر دقیق و واقعی از آنچه که در حال رخ دادن است اهمیت دارد. چه رهبر یک زنجیره تامین باشید یا رهبر یک شرکت داروسازی، در هر صورت باید بتوانید تا ارزیابی‌های موقعیتی را به سرعت انجام داده و پیش ببرید.

برقراری ارتباط بین رهبران محلی و سخنران‌های انگیزشی سازمانی می‌تواند روی کاهش مشکلات روحی ناشی از بحران در کارمندان، تامین کنندگان و ذی‌نفعان اثر بگذارد. فناوری می‌تواند احزاب مختلف را دور هم جمع کند. وب‌سایت‌های داخلی مرجع می‌توانند چالش‌ها، راه‌حل‌ها و نوآوری‌ها را بین افراد به اشتراک بگذارند. رهبران کارآمد، ارتباطات خود را تمامی اکوسیستم گسترش می‌دهند تا با افراد بیشتری تعامل داشته باشند.

۳. با اطمینان پیش بروید.

بهترین رهبران در طول بحران حتی اگر مشکلات خارج از کنترل‌ آن‌ها باشد از مالکیت شخصی استفاده می‌کنند. آن‌ها روی برقراری تعادل در تمرکز تیم تلاش می‌کنند، معیارهای جدیدی برای ارزیابی عملکرد ایجاد کرده و فرهنگ پاسخگویی جدیدی را خلق می‌کنند.

  • نسبت به اولویت‌های روزانه هوشیار باشید.

رهبران باید حداقل پنج اولویت برای خود مشخص کرده و از اجرای آن‌ها در طول روز اطمینان حاصل کنند. عملکرد‌ها را اغلب برای مثال هفتگی بررسی کنید و مطمئن شوید که رهبران این اطلاعات را با گزارش های مستقیم به اشتراک می‌گذارند. در انتهای روز یا هفته اولویت‌های خود را مرور و به‌روز کنید.

  • معیارهای اندازه‌گیری عملکرد یا kpi‌ها را مشخص کنید.

سه تا پنج معیار ارزیابی عملکرد که اهمیت دارند را در طول هفته در اولویت قرار داده و رهبران به صورت پیوسته باید درباره آن‌ها گزارش تهیه کنند.

  • ذهن و جسم خود را برای مبارزه آماده نگه دارید.

رهبران برای برقراری اعتماد باید برابری خود را با دیگران حفظ کنند. رژیم غذایی سالم، ورزش و مدیتیشن برای رهبران و اعضای تیم‌شان اهمیت دارد. احساسات و انرژی خود را برای مبارزه با بحران حفظ کنید.

۴. برای تاثیرگذاری مشارکت کنید.

در زمان بحران هیچ کاری مهم‌تر از مراقبت از اعضای تیم نیست. رهبران کارآمد شرایط تیم خود را درک کرده اما بهترین روش‌ها را هم برای ایجاد انگیزه و مشارکت پیدا می‌کنند تا بین اهداف جدید و اطلاعات مهم تعامل و ارتباط واضح و شفافی برقرار کنند. بحران کرونا همانقدر که یک چالش بهداشتی است، یک چالش مالی هم به شمار می‌رود. رهبران برای ادامه همسویی با تغییرات مداوم و شرایط استرس‌زا، باید اولویت‌های خود را همیشه بررسی کنند.

  • با اعضای تیم در ارتباط باشید.

زمانی را برای برگزاری جلسات روزانه با اعضای تیم خود درنظر بگیرید. اولویت‌های مورد بحث را مشخص کرده و اول تعاملات غیرکاری با شخص داشته و سپس درباره کار با او صحبت کنید. این جلسات کمک می‌کند تا افراد با تمرکز بر موضوعات مورد بحث در طول هفته، دیدگاه‌های خود را هم به اشتراک بگذارند.

  • برای تعامل با اعضای تیم خود تلاش بیشتری کنید.

وقتی افراد از یکدیگر دور باشد، ارتباطات نادرست و سخت پیش می‌رود و رهبران بدون تیم به نتایج فرعی دست پیدا می‌کنند. به همین دلیل برای برقراری ارتباط باید بیشتر تلاش کرد.

  • در صورت نیاز برای کمک درخواست کنید.

بهترین رهبران می‌دانند که نمی‌توانند همه کارها را به تنهایی پیش ببرند. ساختارهای تیم را مشخص کنید و افراد را برای اجرای فعالیت‌های کلیدی تخصیص دهید.

  • هم روی کارمندان و هم روی مشتریان تمرکز کنید.

برای حمایت از مشتریان با آن‌ها در ارتباط باشید و ضرری به آن‌ها نرسانید. ارتباطات با مشتریان را پیگیری کنید. ببینید که چگونه واقعا می‌توانید به آن‌ها کمک کنید، این کار به جلب اعتماد و وفاداری آن‌ها کمک خواهد کرد، برای مثال می‌توایند روش‌های پرداخت و تحویل محصولات را بازنگری کنید.

برای حمایت از کارکنان هم با همدلی رهبری کرده و روی ایمنی و سلامتی آن‌ها تمرکز کنید. در شرایط بحران همدلی ممکن است که طولانی‌مدت باشد. برای کارکنانی که نمی‌توانند از راه دور کار کنند هم کمک‌های مادی و مالی در نظر بگیرید.

  • پیام‌های مثبت را تقویت کنید.

موفقیت‌ها، مهربانی‌ها و موانعی که بر آن‌ها غلبه کرده‌اید را جمع‌آوری کنید. بسیاری از شرکت‌های هدف‌های خاصی مثل ایجاد شادی، تهیه تجهیزات پزشکی و نجات جان انسان‌ها را برای خود مشخص کرده‌اند. هدف شما هرچیزی هم که باشد، روزانه از قهرمانان تیم خود تشکر کرده و برای آن‌ها جشن بگیرید. این اتفاقات به حفظ بهره‌وری کارکنان دورکار هم کمک خواهد کرد.

درنهایت اعضای تیم خود را برای رهبری بحران آموزش دهید.

شما به عنوان یک رهبر برای پیدا کردن اولویت‌هایی که مدام در حال تغییر هستند، زمان محدودی دارید. با سرمایه‌گذاری کمی رو اعضای تیم خود می‌توانید آن‌ها را به عنوان یک رهبر پرورش دهید تا آن‌ها هم به کارآمدی شما کمک کنند. شرایط بحرانی چیزهای زیادی را از رهبران به ما نشان می‌دهد. شما  باید شرایط را به صورت لحظه‌ای تحت کنترل داشته باشید و به این فکر کنید که چه کسی، چرا و چطور رخ داد. درنظر بگیرید که پس از بحران نقش‌ها تغییر خواهند کرد و آیا مدیران در جایگاه درست خود قرار گرفته‌اند؟ از خودتان بپرسید که چه کسی را در بحران فعلی و در آینده که به حالت عادی باز می‌گردید را انتخاب می‌کنید؟

شما چه پیشنهادی برای رهبران و بحران کرونا دارید؟

منبع

Leave a Reply

Close Menu

شرکت توسعه سازمانی همرو

به این پرسش‌ها فکر کنید:
– چگونه نسل بعدی مدیران در سازمان خود را شناسایی می‌کنید و ارتقاء می‌دهید؟
– چگونه نقش رهبری را در سازمان گسترش می‌دهید؟
– چگونه مشارکت افراد را بالا می‌برید و آنها را در جهت طراحی راه‌کار همراه می‌کنید؟
– چگونه تجربه اعضای سازمان و مشتریان خود را می‌سنجید و تغییرات نوآورانه ایجاد می‌کنید؟

 

با ما در ارتباط باشید

آدرس: تهران- خ ولیعصر- بالاتر از میدان ونک- کوچه خلیل‌زاده- پلاک ۲۸

تلفن: ۸۷۶۳۴۸۵۴-۰۲۱
ایمیل: hi@hamro.org