Skip to main content

هر نقش جدیدی با مسئولیت‌های تازه‌ای همراه است. اما مدیران ارشد با چالش‌هایی روبرو می‌شوند که حل آن‌ها باعث می‌شود تا به اهداف بزرگ دست پیدا کنند. اگر از مدیران ارشد شرکت خود هستید یا پست مدیریتی دارید، باید تجربه‌های متنوعی را کسب کنید و حتی فراتر این این تجربه‌ها قدم بردارید. به عنوان یک مدیر برای موفقیت و موثر بودن به مهارت‌هایی نیاز خواهید داشت. اما این مهارت های رهبری برای مدیران چگونه است؟

وقتی ارتقای شغلی پیدا می‌کنید یا تغییر بزرگی در موقعیت شغلی‌تان ایجاد می‌شود، باید یاد بگیرید که چگونه عملکردتان را گسترش داده و با تقاضای فعلی تطبیق دهید. مدیران ارشد با چالش‌هایی مثل ایجاد بینش و یافتن راهی برای پیشرفت در آینده روبرو هستند. در همین حال، این رهبران فشارهای حقیقی و چالش‌ برانگیزی را تجربه می‌کنند. سازمان‌ها با شکست رهبرانشان دچار بحران سنگینی می‌شوند. البته این رهبران با آموزش مهارت های رهبری برای مدیران و تمرین مناسب می‌‌توانند جلوی مشکلات رایج را گرفته و نیازهای متفاوت سازمانشان را برآورده کنند.

مهارت‌ های رهبری برای مدیران

موفقیت رهبر ریشه در چهار مهارت زیربنایی شامل خودآگاهی، ارتباط برقرار کردن، تاثیرگذاری و یادگیری سریع دارد. اگر رهبر باتجربه‌ای هستید، باید این مهارت‌ها را در طی کار یاد بگیرید. همچنین باید بدانید که چگونه این چهار مهارت را در سطح مدیریتی استفاده کنید.

خودآگاهی

خودآگاهی یکی از مهارت های رهبری برای مدیران است که مهارتی حیاتی برای رهبران ارشد در هر سازمانی محسوب می‌شود. خودآگاهی فراتر از دانستن نقاط ضعف و قوت، ترجیحات، الگوها و تاثیرات رفتار بر دیگران است. در این مرحله باید به این درک برسید که رفتار رهبری شما چه تاثیری روی نتایج سازمان می‌گذارد. متاسفانه هر چه از نردبان مدیریت بالاتر می‌روید، بازخوردهای کمتری می‌گیرید. به علاوه ممکن است بیش از حد از قدرتتان که البته در مراحل قبلی مورد نیاز بوده استفاده کنید.

آیا شما بازخورد مداومی که از روی سلیقه شخصی نباشد را برای رشد خودآگاهی خود دریافت می‌کنید؟

ارتباط برقرار کردن

ارتباط برقرار کردن برای مدیران ارشدی که در جایگاه مدیریت عملیات و واحدهای تجاری هستند، چالش رهبری به مراتب پیچیده‌تری است. منطق به اشتراک گذاشتن اطلاعات بین نقاط و فرهنگ‌های مختلف دنیا چالش بزرگی است. برقرار کردن ارتباط موثر جهت به اشتراک گذاشتن اهداف در یک زمان که باعث ایجاد اعتماد می‌شود هم چالش بزرگ دیگری است. تشویق به برقرار کردن ارتباط و برگزار کردن بحث‌های آزاد بین مدیران و کارکنان بخشی از نقش شما به عنوان یک مدیر است و از مهارت های رهبری برای مدیران به شمار می‌رود.

آیا ایده‌هایتان را به وضوح در بیانات و مکتوبات خود می‌آورید؟ آیا اطلاعات مهم و بازخورد ارائه می‌دهید؟ چقدر بینش خود را به اشتراک می‌گذارید؟ آیا می‌‌توانید ایده‌های پیچیده خود را به زبان بیاورید؟

یادگیری سریع

یادگیری از مهارت های رهبری برای مدیران است که می‌خواهند با دانش جدید به موفقیت برسند. نیاز به درک محدودیت‌های تجربه‌ها و دیدگاهتان با بیشتر شدن نقش رهبری، افزایش می‌یابد. البته اعتماد بیش از حد به گذشته و تصور اینکه هر آنچه برای موفقیت نیاز است در گذشته تجربه شده هم می‌تواند منجر به مشکل شود. چالشی که بر سر راه شما قرار دارد ممکن است دانستن زمان تغییر، ابزار یادگیری و سازگار شدن و کمک به دیگران برای انجام چنین مسائلی باشد.

آیا از تجارب خود درس می‌گیرید؟ آیا به دنبال فرصت برای یادگیری هستید؟ آیا پذیرای دیدگاه، ایده‌ها و بینش دیگران هستید؟

تاثیرگذاری

فرایند تاثیر گذاری روی دیگران برای رهبران ابعاد جدیدی ایجاد می‌کند. شما نیاز به مهارت اثرگذاری روی مرزهای عمودی، افقی، جمعیت شناختی و جغرافیایی سهامداران دارید. برای اینکه در این مرحله کارامد باشید باید نماینده موثری باشید. نباید حتما به صورت مستقل کارها را پیش ببرید، در عوض می‌توانید تا از طریق دیگران به نتیجه مطلوب برسید. باید توانایی متقاعد کردن، پیشرفت، توضیح دادن و حفظ خونسردی با وجود قدرت مدیریتی را داشته باشید. اثرگذاری شامل شبکه گسترده‌ای از همکاران و ارتباطات هم می‌شود.

آیا توانایی انگیزه دادن و الهام بخشیدن به دیگران برای فعالیت کردن را دارید؟ به نظر شما شبکه کاری شما چقدر قدرتمند است؟

سایر مهارت‌ های رهبری برای مدیران

به عنوان یک رهبر ارشد باید راهبرد ایجاد کنید، الویت‌بندی کنید و دیگران را هدایت کنید. اما هدایت کردن یک عملیات بزرگ واقعا ساده نیست. باید نتایجی در سطح سازمانی تعیین کنید. وقتی یک واحد تجاری یا عملیات بزرگ را مدیریت می‌کنید باید توانایی‌های خود را پرورش دهید.

  • تفکر و عملکرد راهبردی

باید بینش و توانایی متعادل کردن تنش بین کارهای روزانه و عملکردهای راهبردی که حیات سازمان را در درازمدت تحت تاثیر قرار می‌دهد به دست آورید.

به بینش و راهبردها بیندیشید؟ به چه مهارت‌هایی نیاز است و چه روابطی در این راستا باید ایجاد شود؟

برای کار کردن بین مرزها باید سیاست‌های سازمانی را مدیریت کنید، اتحاد ایجاد کنید و روابط دوستانه بسازید. باید روی مرزهای عمودی، افقی، جمعیتی، فرهنگی و جغرافیایی احاطه داشته و بدانید که عملکردتان روی کل سازمان اثر می‌گذارد.

آیا توانایی و آمادگی برای استفاده از تمام سیستم را دارید؟

  • داشتن بینش
  • تعیین نتایج
  • ایجاد همکاری
  • شناخت فرصت‌های نوآوری
  • رهبری در سطح جهانی

فهرست این مهارت‌ های رهبری برای مدیران، بخشی از پیچیدگی‌های کاری مدیران است. به یاد داشته باشید که آن‌ها در حقیقت کلیدی برای رسیدن به اهداف سازمان هستند. با تقویت این توانایی‌ها و همینطور چهار زیربنای رهبری، حتی مدیران بسیار حرفه‌ای هم می‌توانند تاثیرشان را بیشتر کنند. این موارد باعث می‌شود که نقاط ضعف و قوت خود را در سازمان یافته و روی رفتارهایی که بیشترین تاثیر را روی موفقیت شما و کارتان می‌گذارد را توسعه دهید.

چالش‌های یادگیری مهارت های رهبری برای مدیران چیست؟

وقتی اهدافتان را برای رهبری مشخص می‌کنید، باید موقعیت را هم در نظر بگیرید. شرکت‌کنندگان در برنامه‌های رهبری موثر در سازمان، نحوه برخورد با چالش‌های زیر را یاد می‌گیرند:

کار کردن در بین مرزهای سازمانی

هیچ چالشی به تنهایی و با تک‌روی حل نمی‌شود. از رهبری برای اثر گذاری روی نتایج سازمانی استفاده کنید.

تفکر و عملکرد راهبردی

تنش بین عملکردهای راهبردی کوتاه و بلندمدت، تاکتیک‌ها و احتمالات راهبردی را تعدیل کنید.

خلاقیت و ایجاد همکاری‌

این چالش نیازمند تغییر است. تغییر نه تنها در سیستم عملیاتی و ساختاری، بلکه عمیق‌تر و در سیستم انسانی، فرهنگی، باوری و ارزشی هم باید ایجاد شود.

یکی از بهترین روش‌های گذر به رهبری در سطح عملکردی ایجاد درکی عمیق از قدرت‌ها و فرصت‌های پیشرفت است. لازم است که بفهمید که رفتارهای رهبری شما چگونه روی نتایج سازمانی تاثیر می‌گذارد و سپس باید مهارت های رهبری برای مدیران را یاد بگیرید.

منبع

 

Leave a Reply

Close Menu

شرکت توسعه سازمانی همرو

به این پرسش‌ها فکر کنید:
– چگونه نسل بعدی مدیران در سازمان خود را شناسایی می‌کنید و ارتقاء می‌دهید؟
– چگونه نقش رهبری را در سازمان گسترش می‌دهید؟
– چگونه مشارکت افراد را بالا می‌برید و آنها را در جهت طراحی راه‌کار همراه می‌کنید؟
– چگونه تجربه اعضای سازمان و مشتریان خود را می‌سنجید و تغییرات نوآورانه ایجاد می‌کنید؟

 

با ما در ارتباط باشید

آدرس: تهران- خ ولیعصر- بالاتر از میدان ونک- کوچه خلیل‌زاده- پلاک ۲۸

تلفن: ۸۷۶۳۴۸۵۴-۰۲۱
ایمیل: hi@hamro.org