Skip to main content

رهبران عملیاتی مسئول واحدهای عملیاتی در سازمان‌ها هستند. این افراد را معمولا معاون مدیر یا مدیر ارشد می‌نامند و وظایف دیگری هم در بخش‌های فروش، بازاریابی، مسائل مالی، مهندسی، فناوری، بخش حقوقی، عملیات و واحد منابع انسانی را بر عهده دارند. این افراد در واقع واحدهای مختلف کسب‌وکار را مدیریت می‌کنند. رهبران عملیاتی معمولا ۵۰۰ نفر کارمند دارند یا تا ۵۰۰ میلیون دلار بودجه به آن‌ها داده می‌شود و اغلب نامشان در فهرست اسامی منتخب برای نقش مدیرعامل و مدیرعامل ارشد است. برای موفقیت در چنین نقشی باید به مهمترین شایستگی های رهبران عملیاتی توجه کرد و دید که آیا رهبران عملیاتی در چنین شایستگی‌هایی رهبری خوب عمل می‌کنند؟

برای پاسخ به این سوالات از حدود یک هزار رهبر نظرسنجی کرده و فهرستی از ۱۳ تا از مهم‌ترین شایستگی های رهبران عملیاتی تهیه کردیم که در این مقاله به پنج تا از مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

۱. ارتباط

ارتباط به عنوان یکی از مهمترین شایستگی های رهبران عملیاتی است. رهبری که دارای این شایستگی باشد، ایده‌های خود را توضیح می‌دهد و برای ایجاد درک مشترک از قدرت کلام خود استفاده می‌کند.

۲. اجرا و نتایج مربوط به آن

رهبر منابع را کنار هم قرار می‌دهد تا اهداف کلیدی را برآورده سازد. اجرا به عنوان یکی از شایستگی های رهبران عملیاتی به رهبر کمک می‌کند تا برای اهداف مهم مسئولیت‌های شفافی را به افراد تخصیص دهد. رهبری که دارای این شایستگی باشد درنهایت دستاوردهای مهمی کسب می‌کند.

۳. تاثیرگذاری

رهبر به دیگران انگیزه می‌دهد و آن‌ها را تشویق می‌کند که دست به عمل بزنند. به همین دلیل تاثیرگذاری یکی از مهمترین شایستگی های رهبران عملیاتی شناخته می‌شود.

۴. دیدگاه استراتژیک

رهبر بین تعارضات موجود در وظایف روزمره و فعالیت‌های استراتژیکی که روی بقای بلندمدت سازمان تأثیر می‌گذارند، تعادل ایجاد می‌کند و به دیدگاهی استراتژیک دست می‌یابد. این دیدگاه استراتژیک یکی از شایستگی های رهبران عملیاتی است.

۵. گذشتن از محدودیت‌ها

رهبر محدودیت‌های کاری را از بین می‌برد و در کل سازمان فعالیت می‌کند تا با کارمندان روابط موثر و دوستانه‌ای ایجاد کند.

در این نظرسنجی از رهبران خواستیم تا به میزان کارایی خود در هر ۱۳ شایستگی امتیاز دهند. همچنین از مدیرها، افراد هم‌درجه، ناظران و زیردست‌های آن‌ها خواستیم که در هر یک از این ۱۳ شایستگی به میزان کارایی رهبران امتیاز دهند. نظرسنجی به این صورت بود که هر شرکت‌کننده از بین این ۱۳ شایستگی هفت تا از مهم‌ترین شایستگی‌های لازم برای موفقیت رهبران عملیاتی را مشخص کرد.

ما هریک از آن‌ها را براساس تعداد دفعاتی که به عنوان شایستگی های رهبران عملیاتی انتخاب شده‌اند، کنار هم قرار دادیم و بر اساس میزان اهمیتشان از یک تا ۱۳ آن‌ها را شماره‌گذاری کردیم. سپس تفاوت پاسخ گروه‌های مختلف را با هم مقایسه کردیم. همه شرکت‌کنندگان درباره این موضوع با هم اتفاق نظر داشتند که گزینه‌های ارتباط مدیران، اجرا و نتایج مربوط به آن، تاثیرگذاری و دیدگاه استراتژیک از مهم‌ترین شایستگی های رهبران عملیاتی برای این نقش به حساب می‌آیند.

تعجبی ندارد که افراد هم‌درجه و رئیس‌های رهبران، نسبت به زیردستانشان تاکید بیشتری بر گزینه «گذشتن از محدودیت‌ها» داشته‌اند. همچنین از نظر رئیس‌ها و هم‌درجه‌ها «درک سازمان» بین هفت گزینه برتر بوده اما از نظر زیردستان( که خودشان مدیران متوسط یا ارشد به حساب می‌آمدند) «بینش» جزو مهم‌ترین شایستگی‌ها به حساب می‌آید.
با این حال، رهبران عملیاتی نمی‌توانند شایستگی‌های کم‌امتیاز را در این نظرسنجی نادیده بگیرند. درک سازمان، بینش، نوآوری، حضور اجرایی، میزان صمیمیت، خودآگاهی، چابکی در یادگیری و رهبری جهانی از دیگر شایستگی های رهبران عملیاتی و مهارت‌های مهمی هستند که رهبر باید به آن‌ها هم توجه کند.

بر اساس تجربه‌ای که با این رهبران ارشد داشتیم، به این نتیجه رسیدیم که همه این ۱۳ شایستگی به دلیل اینکه با هم ارتباط دارند، ضروری و الزامی هستند. مثلا برای اینکه رهبران بدانند چطور باید تاثیرگذاری و ارتباط خود را افزایش دهند باید شایستگی خودآگاهی را در خود پرورش دهند. همچنین اهمیت شایستگی های رهبران عملیاتی به نقش فعلی آن‌ها در سازمان بستگی دارد.

برای مثال گزینه رهبری جهانی، در کل از نظر شرکت‌کنندگان کم‌ترین اهمیت را دارد ولی در رابطه با نهادهای بین‌المللی که رهبران در آن نقش جهانی داشتند، این شایستگی از نظر شرکت‌کنندگان اهمیت بیشتری پیدا می‌کرد.

درست است که همه این شایستگی‌ها همیشه ضروری نیستند اما رهبران عملیاتی برای اینکه بتوانند فوق‌العاده باشند، باید در همه این ۱۳ شایستگی کارآمد باشند.

منبع

One Comment

  • نور مهرروش گفت:

    به نام خالق خلاق
    تشویق و اطمینان دیده شدنش
    تمرکز به نقاط قوتش
    لیست کردن آنها برای او
    بیان ضعفهای ابتدای راه خودمان
    درخواست از ایشان برای:
    طرح سوال ، و ایده
    اگر شما بودی؟ چگونه با چالش من در آن زمان رفتار و از چه مهارتی در رفع آنها بهره میبردی؟

Leave a Reply

Close Menu

شرکت توسعه سازمانی همرو

به این پرسش‌ها فکر کنید:
– چگونه نسل بعدی مدیران در سازمان خود را شناسایی می‌کنید و ارتقاء می‌دهید؟
– چگونه نقش رهبری را در سازمان گسترش می‌دهید؟
– چگونه مشارکت افراد را بالا می‌برید و آنها را در جهت طراحی راه‌کار همراه می‌کنید؟
– چگونه تجربه اعضای سازمان و مشتریان خود را می‌سنجید و تغییرات نوآورانه ایجاد می‌کنید؟

 

با ما در ارتباط باشید

آدرس: تهران- خ ولیعصر- بالاتر از میدان ونک- کوچه خلیل‌زاده- پلاک ۲۸

تلفن: ۸۷۶۳۴۸۵۴-۰۲۱
ایمیل: hi@hamro.org