Skip to main content

در سال‌های اخیر سازمان‌ها به برابری جنسیتی در نقش‌های کلیدی و رهبری تاکید کرده‌اند. بر اساس مطالعات مکنزی، سازمان‌هایی که ۳۰ درصد از زنان آن‌ها در نقش‌های رهبری فعال هستند؛ ۴۰ درصد بیشتر از سایر سازمان‌ها، رشد پایدار و سودآور را تجربه می‌کنند. آیا سازمان شما هم برای برابری جنسیتی تلاش می‌کند؟ آیا فکر می‌کنید موانعی در سازمانتان وجود دارد که مانع از رشد و موفقیت استعدادهای زنان می‌شود؟ در ادامه همراه باشید تا پنج کلید موفقیت برنامه‌ های توسعه رهبری زنان را به شما معرفی کنیم.

پنج کلید موفقیت برنامه‌ های توسعه رهبری زنان

برای موفقیت برنامه‌ های توسعه رهبری زنان، پس از چندین سال تجربه به نتایج زیر رسیدیم:

۱. اهداف را مشخص و گزارش تهیه کنید.

تعیین اهداف، پیگیری پیشرفت، به اشتراک گذاری نتایج و پاداش دهی به دلیل موفقیت، از نشانه‌های یک تعهد واقعی به شمار می‌روند. اعضای تیم خود را تشویق کنید تا گزارش فعالیت‌هایشان را بنویسند، به تغییرات توجه کرده و تاثیر فعالیت‌ها و نقش خود را بر سازمان بسنجند.

NextRoll یکی از ۳۲۹ سازمان شرکت کننده در برنامه مطالعاتی «زنان در محل کار» بود. این سازمان هر سال در طول جلسات، گزارش فعالیت‌ها را بررسی کرده و اهداف سال آینده را مشخص می‌کند. تعیین اهداف و اندازه‌گیری پیشرفت باعث شده که در سه سال گذشته، نمایندگی زنان در نقش‌های مدیریت ارشد از ۲۷ درصد  به ۴۰ درصد افزایش پیدا کند.

۲. در مدیران ارشد تعهد ایجاد کنید.

مشارکت همه ذی‌نفعان ، به ویژه رهبران ارشد در تصمیم‌گیری‌های شرکت بسیار مهم است. اما چگونه می‌توان همه افراد را به مشارکت دعوت کرد؟ برای این کار، شما باید برنامه‌ریزی کرده و به صورت بالقوه با خروجی‌های شفاف سازمان، آن‌ها را آموزش دهید. این خروجی‌های شفاف سازمان می‌تواند به آن‌ها نشان دهد که چگونه کل سازمان از اشتغال زایی و اعتماد بیشتر به زنان، سود بیشتری به دست می‌آورد.

سه سال پیش، بیشتر کارمندان Nordstrom زن بودند، در حالی که تیم مدیریت و رهبری این سازمان از مردان تشکیل شده بود. این رهبران برای درک تعادل جنسیتی در سازمان، یک برنامه «شمول آگاهانه» را ایجاد کردند. درنتیجه این برنامه، نقش زنان در سطوح مدیریتی و ارشد (سطح C)، از ۷ به ۴۰ درصد افزایش پیدا کرد. همچنین نقش آن‌ها در سطوح معاون ارشد مدیریتی (SVP) از ۴۹ به ۶۳ درصد و در هیات مدیره از ۱۷ به ۴۶ درصد رشد یافت.

۳. مانع پیشرفت زنان در مسیر شغلی‌شان نشوید.

در وبینار گذشته‌ام از «سقف شیشه‌ای» صحبت کردم. سقف شیشه‌ای عامل «عدم موفقیت زنان در دستیابی به سطوح عالی مدیریت» است. اما باید بگوییم که سقف شیشه‌ای تنها مانع موفقیت زنان در مسیر شغلی‌شان نیست. بر اساس گزارش «زنان در محل کار» که در سال ۲۰۱۹ منتشر شده است، زنان اغلب بر اساس دستاوردهای گذشته خود استخدام می‌شوند، در حالی که ممکن است مردان بر اساس توانایی‌های آینده خود استخدام شوند.

این مسئله مانع بزرگی برای استخدام زنان در سازمان و ارتقای شغلی آن‌ها در سمت‌های مدیریتی محسوب می‌شود. برای حل این موضوع، سازمان‌ها باید اهداف مشخصی را تعیین کرده و آموزش‌های مناسب را ایجاد کنند. همچنین باید تعداد بیشتری از زنان را در جایگاه‌های مدیریتی قرار دهند.

MetLife برای توسعه نقش‌های مدیریتی زنان، یک برنامه چهارده ماهه را راه‌اندازی کرد تا مهارت‌های کلیدی رهبری را در آنان تقویت کند. پس از چهار سال، نیمی از مدیران این شرکت، هم اکنون زن هستند.

۴. فرصت‌های شفاف برای پیشرفت در همه سطوح ایجاد کنید.

اطمینان حاصل کنید که استخدام و تبلیغات شما منصفانه و شفاف باشد. معیارهای ارزیابی شفافی را مشخص کرده و به رهبران ارشد برای شناسایی زنان دارای توانایی بالا پاداش دهید. درنهایت به زنان در پیشرفت کمک کنید. شرکت Sodexo متوجه شد که زنان پس از ورود به جایگاه رهبری، با افت شدیدی مواجه می‌شوند. این شرکت در مرحله اول، برنامه حلقه‌های ارزیابی را راه‌اندازی کرد تا زنان تازه استخدام شده با مدیران سطح متوسط، به مدت یک سال و به صورت ماهانه ملاقات داشته باشند.

این شرکت در مرحله دوم، یک کارت امتیازی ایجاد کرد تا مدیران در جهت «تنوع و شمول» مسئول باشند. هر سال ۱۰ درصد از پاداش مدیر مربوط به امتیازاتی است که با استخدام، ترفیع و حفظ بیشتر زنان کسب می‌شود. درنهایت سازمان کارت‌های امتیازی و خروجی‌ها را نظارت می‌کرد.

پس از پنج سال، نمایندگی زنان در سطح مدیریت ۱۰ درصد و در سطح معاون بیش از ۲۰ درصد افزایش یافت و به‌طورکلی میزان مدیریت زنان نسبت به گذشته دو برابر شد.

۵. فرهنگ فراگیری را پرورش دهید.

اگر سازمان شما رویکرد سلسله مراتبی بالا به پایینی دارد، میان مدیران و رهبران خود تنوع ایجاد کنید. در ساختار سازمانی خود برای حامیان اجرایی، مدیران مستقیم، هیات برابری جنسیت و همچنین متخصصان پذیرش و استخدام، موقعیت خالی بگذارید. به ارزیابان عملکرد خود، آموزش‌های صحیح به دور از تعصبات جنسیتی دهید. گفت‌وگوهای صادقانه را ترویج و اطمینان حاصل کنید که صدای همه کارمندان خود را می‌شنوید.

در سال ۲۰۱۸، مدیر سازمان SunTrust برای ترویج گفت‌وگوهای آزادانه‌تر برنامه‌ای را توسعه داد. این برنامه با هدف کمک به کارکنان در پذیرش اختلافات، ایجاد آگاهی از تعصب ناخودآگاه و تشویق فراگیر انجام شد. این برنامه نتایج مثبتی به همراه داشت، به نحوی که شبکه‌هایی برای به اشتراک گذاشتن تجربیات در سازمان شکل گرفت. در سال ۲۰۱۹، ۸۰ درصد کارمندان این سازمان بر این باور بودند که محیط و فرهنگ این شرکت فراگیر است.

استراتژی موفقیت برنامه‌ های توسعه رهبری زنان در سال ۲۰۲۰

سازمان‌ها به استخدام، ارتقا و حفظ تعداد بیشتری از زنان نیاز دارند. تحقیقات «زنان در محل کار» نشان می‌دهد که بسیاری از رهبران زن آماده هستند تا موقعیت‌های بهتری را به دست بگیرند. اما آن‌ها به حمایت، دیده شدن و محیط کار مناسبی برای موفقیت نیاز خواهند داشت.

برنامه ‌های توسعه رهبری زنان، رویکردی عالی برای برای اطمینان از مهارت‌های مناسب زنان در انجام وظایف مدیریت و رهبری است. این برنامه‌ها همچنین نشان دهنده تعهد برای دستیابی به برابری جنسیتی و محیط کاری متنوع و فراگیر هستند. توجه به کلیدهای موفقیت برنامه‌ های توسعه رهبری زنان می‌تواند به شما کمک کند تا به این نتایج دست پیدا کنید.

Leave a Reply

Close Menu

شرکت توسعه سازمانی همرو

به این پرسش‌ها فکر کنید:
– چگونه نسل بعدی مدیران در سازمان خود را شناسایی می‌کنید و ارتقاء می‌دهید؟
– چگونه نقش رهبری را در سازمان گسترش می‌دهید؟
– چگونه مشارکت افراد را بالا می‌برید و آنها را در جهت طراحی راه‌کار همراه می‌کنید؟
– چگونه تجربه اعضای سازمان و مشتریان خود را می‌سنجید و تغییرات نوآورانه ایجاد می‌کنید؟

 

با ما در ارتباط باشید

آدرس: تهران- خ ولیعصر- بالاتر از میدان ونک- کوچه خلیل‌زاده- پلاک ۲۸

تلفن: ۸۷۶۳۴۸۵۴-۰۲۱
ایمیل: hi@hamro.org