Skip to main content

مدیریت کار آسانی نیست. حتی اگر منابع زیادی هم در اختیار داشته باشید باز هم ورود به شغل مدیریت مانند این است که از یک هواپیما بیرون بپرید، حتی اگر چتر نجات به همراه داشته باشید. با ورود به این شغل مسئولیت رضایت، کارآمدی و موفقیت یک تیم به عهده شما خواهد بود و اگر مشکلی پیش بیاید افراد به شما مراجعه می‌کنند. اگر عادت داشته باشید که برای دریافت پاسخ سوالات خود به دیگران مراجعه کنید، این موضوع می‌تواند برایتان ترسناک باشد. وفق دادن خودتان با موقعیت شغلی جدید کار زمان‌بری است مخصوصا اگر اولین بار باشد که شغل مدیریت را به عهده می‌گیرد. در این صورت ممکن است به راحتی سردرگم شوید. به یاد داشته باشید که شما تنها نیستید و همه باید از جایی کار خود را شروع کنند. در ادامه همراه باشید تا ویژگی های یک رهبر خوب و نکاتی برای مدیران جدید را به شما معرفی کنیم.

ویژگی های یک رهبر خوب

ما چهار مورد از ویژگی های یک رهبر خوب (و بعضی ویژگی‌هایی که باید از آن‌ها اجتناب کرد) را مطرح کرده‌ایم و از رهبران باتجربه خواستیم بهترین توصیه‌های خود را برای مدیران جدید عنوان کنند تا در شغل جدید خود رشد کنید.

۱. همکاری

ایجاد یک محیط مشارکتی که صدای همه افراد در آن شنیده شود و با همه با ارزش و احترام برخورد شود، یکی از گام‌های مهم برای مدیران جدید است. داشتن تیمی که اعضای آن با یکدیگر همکاری می‌کنند باعث می‌شود فرهنگ شرکت خوشایندتر و حمایتی‌تر شود. برای رسیدن به چنین فرهنگی، شما در نقش مدیر باید نسبت به کار خودتان علاقه و اشتیاق نشان دهید.

سامر سالومونسن، مدیر آموزش سابق شرکت Grovo، پیشنهاد می‌کند وظایف را به کارکنان محول کنید، به کمک جلسات تک به تک آن‌ها را به برقراری ارتباط و ارائه بازخورد تشویق کرده و اعتماد متقابل بین اعضای تیم را در اولویت قرار دهید.

۲. رشد

شما در نقش مدیر باید روی کمک به پیشرفت (فردی و جمعی) کارکنان خود تمرکز کنید. با شخصیت آن‌ها آشنا شوید و به آن‌ها کمک کنید از علائق و استعدادهای خود استفاده کنند. ببینید کدام روش‌ها جواب می‌دهد و کدام روش‌ها جواب نمی‌دهد؛ برای شناسایی و کنار زدن موانع تلاش کنید تا کارکنان شما بتوانند به بهترین شکل ممکن وظایف خود را انجام دهند.

ویل اسدیل، معاون بازاریابی شرکت Homebase می‌گوید: «مدیران باید هدفی برای پیشرفت داشته باشند که به کسب‌وکار مربوط نباشد. پیشرفت یک یا چند نفر از افراد تیم خود را هدف قرار دهید که به نتایج کسب‌وکار ارتباطی نداشته باشد. این پیشرفت می‌تواند اعتماد به نفس در هنگام ارائه مطالب یا یادگیری یک زبان جدید باشد.»

۳. ارتباط

ارتباط نیروی محرکی است که در پس تمامی فعالیت‌های انسانی وجود دارد و برقراری ارتباط شفاف برای مدیران امری ضروری به حساب می‌آید. باید برای کارکنان خود هدف مشخصی تعیین کنید، در رابطه با موضوعات مهم با آن‌ها صادق باشید و دستورالعمل‌هایی را برای ارائه و دریافت بازخورد برای آن‌ها تهیه کنید.

سالومونسن می‌گوید مدیران برای تشویق کارکنان خود به تفکر خلاقانه، باید فرهنگی مشارکتی ایجاد کنند که هرکس بتواند نگرانی‌ها، نظرات و ایده‌های خود را مطرح کند. خودتان الگوی دقت و حساسیت باشید. از دیگران کمک بخواهید. هنگام سردرگمی به اعضای تیم خود مراجعه کنید. با آن‌ها گفتگو کرده و اجازه دهید گفتگو مسیر خود را طی کند.

۴. تاثیرگذاری

همه کارکنان دوست دارند احساس کنند که ارزشمند هستند. اگر باور نداشته باشند که کارشان تاثیرگذار است، انگیزه خود را از دست می‌دهند.

یانیو مسجدی، مدیر ارشد بازاریابی شرکت Nextiva، می‌گوید: «مدیران جدید باید برای شناخت نقاط قوت هر یک از اعضا وقت بگذارند و ببینند در کدام بخش‌ها می‌توانند به آن‌ها کمک کنند. وظایفی که به آن‌ها محول می‌کنید به معنای فرایند یادگیری خواهد بود. سپس می‌توانید از آن‌ها حمایت کرده تا در آینده بیشتر بتوانید به آن‌ها تکیه کنید.»

یانیو پیشنهاد می‌کند رویکرد تکرارشونده‌ای را در پیش بگیرید و خودتان هم به همراه اعضای تیم در فرایند یادگیری شرکت کرده و در نقش مدیریتی خود پیشرفت کنید. کارکنان تلاش شما برای پیشرفت را می‌بینند و انگیزه پیدا می‌کنند که وظایف خودشان را بهتر انجام دهند.

رفتارهایی که به عنوان یک مدیر خوب باید از آن‌ها اجتناب کنید

سالومونسن می‌گوید: «ممکن است مدیران در اوایل ورود به موقعیت شغلی جدید خود عادت‌های بدی را در پیش بگیرند. اغلب می‌بینیم که مدیران بدون راهنمایی مناسب به دام تله‌های رفتاری رایج می‌افتند.»

او به شش رفتار اشاره کرد که مدیران باید از آن‌ها اجتناب کنند:

  • ارائه بازخورد فقط در گزارش عملکرد یا زمانی که مشکلی پیش می‌آید
  • مدیریت ذره‌بینی به جای اعتماد کردن به تیم
  • درخواست نکردن از کارکنان برای مطرح کردن پرسش‌ها، بازخوردها یا نگرانی‌هایشان
  • انتقادپذیر نبودن و قبول نکردن ایده‌های جدید
  • اجتناب کردن از گفتگوهای دشوار اما ضروری
  • انتظارات بیش از حد یا انتظارات خیلی کم و مشخص نبودن اهداف

فرصت‌های پیشرفت در نقش مدیریت

وقتی وارد موقعیت شغلی جدیدی می‌شوید هرگز نباید احساس کنید که کسی از شما حمایت نمی‌کند، مخصوصا وقتی وظیفه رهبری را بر عهده داشته باشید. در ادامه سه روش برای یادگیری و رشد در موقعیت شغلی جدیدتان عنوان شده است.

۱. آموزش مدیریت

بر اساس مطالعاتی که توسط Grovo  انجام شده، 87 درصد از مدیران وقتی برای اولین بار وارد موقعیت شغلی جدید خود شدند دوست داشتند فرصتی برای یادگیری و پیشرفت به آن‌ها داده می‌شد و حدود نیمی از مدیران جدید احساس می‌کردند برای این موقعیت شغلی آماده نیستند.

همه شرکت‌ها باید قبل از استخدام یک دوره آموزشی برگزار کنند، اما به دلیل بالا بودن هزینه‌ها یا کمبود وقت بسیاری از شرکت‌ها آنطور که باید آموزش مدیران را در اولویت قرار نمی‌دهند. سالومونسن می‌گوید بعضی از شرکت‌ها برنامه‌های آموزشی را فقط برای مدیران ارشد خود در نظر می‌گیرند و چند بار در سال کارگاه‌هایی برای آن‌ها برگزار می‌کنند.

او می‌گوید: «ممکن است این جلسات ارزشمند و امیدبخش باشند اما به ندرت می‌توانند روی عملکرد روزانه تاثیر بگذارند. علاوه بر این، فرستادن تمام مدیران جدید به سمینار در هفته اول کاریشان برای بیشتر شرکت‌ها گران تمام می‌شود.»

گزینه‌ای که می‌تواند مفید واقع شود (به خصوص برای کسب‌وکارهای کوچک) این است که به آموزش داخلی روی بیاورند. به همراه افراد متخصص حاضر در شرکت و مدیران دیگر جلساتی را برگزار کرده و مسائل اساسی را بررسی کنید. اغلب کسانی که به نقش مدیریتی می‌رسند از قبل در شرکت حضور داشته‌اند و از استانداردها و انتظارات شرکت اطلاع دارند.

۲. یادگیری ذره‌بینی

یادگیری ذره‌بینی یک روش آموزشی محبوب است که در کسب‌وکارهای کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روش، سریع، فشرده و مشارکت‌آمیز است. مدیران می‌توانند به سرعت و بدون اینکه احساس سردرگمی کنند، موارد لازم را یاد بگیرند.

سالومونسن می‌گوید: «به کمک یادگیری ذره‌بینی، هم مدیران جدید و هم مدیران باتجربه می‌توانند در رابطه با رفتارهای مهمی که باید به بهترین شکل انجام شود آموزش ببینند؛ تمام این آموزش‌ها در ضمن کارهای روزانه انجام می‌گیرد. اگر رویکرد یادگیری ذره‌بینی به درستی انجام شود به مدیران کمک می‌کند اطلاعات جدیدی را که دریافت کرده‌اند به کار ببندند و به تدریج عادت‌ها و مهارت‌های خود را بهبود ببخشند.»

این رویکرد آموزشی علاوه بر موثر بودن، نسبت به برنامه‌های آموزشی گسترده کم‌هزینه‌تر است.

۳. مربی یادگیری و توسعه

کار کردن با یک مربی یادگیری و توسعه (L&D) می‎تواند از طریق حمایت شخصی و دانش تخصصی به مدیران کمک کند به موفقیت دست پیدا کنند.

سالومونسن می‌گوید: «انسان‌ها با هم تفاوت دارند و هر مدیر جدید در روزهای کاری اولیه‌اش باید جنبه‌های خاصی از خود را بهبود ببخشد. مدیران برای بهبود مهارت‌های بین‌فردی، مدیریت زمان، برنامه‌ریزی استراتژیک یا رویکرد رهبری به حمایت از جانب همکاران خود نیاز دارند. پیدا کردن زودهنگام راهنمای مدیریت یا مربی یادگیری و توسعه می‌تواند زمینه را برای پیشرفت مدیران جدید در موقعیت شغلی‌شان فراهم کند.»

تا جایی که می‌توانید برای پذیرش پیشنهادات و ایده‌های همکاران، دوستان و آشنایان حرفه‌ای خود آماده باشید. وقتی کسی را داشته باشید که شما را در ابتدای این فرایند راهنمایی کند، در موقعیت شغلی خود اعتماد به نفس بیشتری پیدا می‌کنید.

برت هلینگ، مالک شرکت Ridestar، می‌گوید: «هرکسی به یک راهنما نیاز دارد. برای خود یک راهنما پیدا کنید و مشکلاتتان را با او در میان بگذارید. کمک گرفتن از یک راهنما یا شخص حرفه‌ای نشانه رشد شخصی شما است.»

کلام آخر

فراموش نکنید که نقش مدیریت دشواری‌ها و پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. بنابراین شناخت ویژگی های یک رهبر خوب به شما کمک می‌کند تا از رفتارهای اشتباه پرهیز کرده و برای رشد خود قدم بردارید.

Leave a Reply

Close Menu

شرکت توسعه سازمانی همرو

به این پرسش‌ها فکر کنید:
– چگونه نسل بعدی مدیران در سازمان خود را شناسایی می‌کنید و ارتقاء می‌دهید؟
– چگونه نقش رهبری را در سازمان گسترش می‌دهید؟
– چگونه مشارکت افراد را بالا می‌برید و آنها را در جهت طراحی راه‌کار همراه می‌کنید؟
– چگونه تجربه اعضای سازمان و مشتریان خود را می‌سنجید و تغییرات نوآورانه ایجاد می‌کنید؟

 

با ما در ارتباط باشید

آدرس: تهران- خ ولیعصر- بالاتر از میدان ونک- کوچه خلیل‌زاده- پلاک ۲۸

تلفن: ۸۷۶۳۴۸۵۴-۰۲۱
ایمیل: hi@hamro.org