Skip to main content

افزایش تنوع در محل کار، آسان نیست. این موضوع به یک هنجار تبدیل شده و برای شرکت‌ها موضوعی بلندپروازانه محسوب نمی‌شود. دکتر مارگارت کینگ، رئیس مرکز مطالعات و تحلیل فرهنگی، تنوع را به این شکل تعریف می‌کند: «تنوع وضعیتی است که در آن تیم کاری بیشترین گزینه‌های ممکن را برای فکر کردن در مورد روش‌های انجام کار و حل مساله در اختیار داشته باشد.» به گفته مجله هاروارد بیزینس ریویو، شرکت‌هایی که تنوع بیشتری دارند نوآوری بیشتری را تجربه می‌کنند که 19 درصد درآمد بیشتر و ۲/۳ برابر جریان نقدینگی بیشتر به ازای هر یک از کارکنان را موجب می‌شود. شرکت‌هایی که قصد دارند استعدادهای گوناگون را جذب و حفظ کنند 35 درصد احتمال بیشتری دارد که از رقبای خود پیشی بگیرند. دلیل این امر این است که تنوع باعث می‌شود فرهنگ‌ها، نژاد‌ها و نسل‌های مختلف از زن و مرد با سوابق متفاوت در کنار هم قرار بگیرند تا دیدگاه‌ها، ایده‌ها و راه‌حل‌های جدیدی را مطرح کنند. اما واقعا چگونه می‌توان این تنوع را در محل کار افزایش داد؟ در ادامه همراه باشید تا ۴ روش افزایش تنوع در محل کار را به شما معرفی کنیم.

با اینکه بسیاری از شرکت‌ها روی تنوع تمرکز کرده‌، از اهمیت مشارکت غافل شده‌اند. تنوع و مشارکت با یکدیگر ارتباط مستقیمی دارند. شرکت‌ها می‌توانند استعدادهای متنوعی را جذب کنند و خوشحال باشند که به تنوع دست پیدا کرده‌اند، اما اگر افراد استخدام‌شده احساس کنند کنار گذاشته شده‌اند یا از آن‌ها حمایت نمی‌شود، از دیگران جدا می‌افتند و به احتمال زیاد شرکت را ترک می‌کنند.

پیش از این شرکت‌ها تنوع و مشارکت را در اولویت قرار نمی‌دادند. بسیاری از آن‌ها نمی‌خواستند انرژی و منابع خود را صرف کاری کنند که به نظرشان مشکل‌آفرین نبود. ماجرا از زمانی تغییر کرد که اعتراض به خشونت علیه سیاه‌پوستان و جنبش #MeToo مطرح شد. کارکنان و مشتریان، اقدامات تبعیض‌آمیز و وعده‌های دروغین شرکت‌ها را علنی کردند. این موضوع باعث شد مشتریان و کارکنان در کنار یکدیگر این برندها را تحریم کنند. بااین‌حال ایجاد تنوع همچنان یکی از دغدغه‌های اصلی هر سازمانی است که می‌تواند به ایجاد نوآوری کمک کند.

۴ روش برای افزایش تنوع در محل کار

۱. فرایند استخدام را تغییر دهید

هیچ چیز ترسناک‌تر از این نیست که به شرکتی ملحق شوید که تیم مدیریت و رهبری آن همگی به یک فرهنگ تعلق داشته باشند. در چنین حالتی نیروی جدید نمی‌تواند با کسی ارتباط برقرار کند در نتیجه منزوی شده و انگیزه خود برای عنوان کردن ایده‌ها و راه‌حل‌هایش را از دست می‌دهد.

شرکت‌ها اعتراف می‌کنند که یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی که با آن مواجه هستند رعایت تنوع در هنگام استخدام است. متاسفانه مصاحبه‌ها پر هستند از سوگیری‌های ناخودآگاه، عملکرد سلیقه‌ای، تناقض و بی‌تجربگی مصاحبه‌کننده. علاوه بر این، شرکت‌ها بدون اینکه بدانند برای نشان دادن شرکت خود و توصیف موقعیت شغلی از محتوای وب‌سایت و شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند که باعث دفع تنوع می‌شود.

تاتیانا تیاگون، متخصص منابع انسانی در شرکت Chanty می‌گوید: «ابزاری مانند Toggl hire و Vervoe اجازه می‌دهند قبل از دیدن نام، سن، ملیت یا دیگر مشخصات داوطلبان، مهارت‌های آن‌ها را بسنجید.» Predictive Index ابزار ارزشمند دیگری است که به شرکت‌ها امکان می‌دهد مشخص کنند در چه زمینه‌ای به تنوع نیاز دارند و به این ترتیب می‌توانند جای خالی را با بهترین استعدادها پر کنند.

موارد زیر، استراتژی‌هایی هستند که شرکت‌ها می‌توانند برای تغییر فرایند استخدام خود از آن‌ها استفاده کنند:

  • شراکت با سازمان‌های حرفه‌ای چندفرهنگی
  • درخواست از کارکنان برای توجه بیشتر به زنان و جوامعی که در اقلیت هستند
  • درخواست از کارکنان برای معرفی نیروی کار
  • هدف قرار دادن داوطلبان در LinkedIn
  • تبلیغ کردن در جوامعی که در اقلیت هستند
  • مرور رزومه‌ها بدون توجه به مشخصات
  • توصیف موقعیت شغلی به گونه‌ای که مشارکت بیشتری جذب کند
  • برگزاری گفتگوها یا جلسات با هدف جذب نیروها با تنوع بیشتر (برای مثال شرکت مایکروسافت رویدادهایی را برگزار می‌کند که طی آن به افراد دارای معلولیت امکان مصاحبه با این شرکت را می‌دهد؛ همچنین شرکت PepsiCo با شرکت Allies in Service همکاری می‌کند تا مطمئن شود که افراد باسابقه شانس دریافت یک موقعیت شغلی را دارند.)

۲. محدودیت‌ها را درک کنید و دیدگاه‌های جدید را با آغوش باز بپذیرید

بزرگ‌ترین اشتباهی که ممکن است شرکت‌ها مرتکب شوند این است که کارکنان خود (به خصوص اقلیت‌ها) را از فرایند تصمیم‌گیری کنار بگذارند و خودشان به جای آن‌ها تصمیم بگیرند. مسئولیت مدیران ارشد این است که تصمیم‌گیری‌های بزرگ را انجام دهند، اما شرکت‌هایی که کارکنان خود را در فرایند تصمیم‌گیری دخیل می‌کنند مزایای زیادی به دست می‌آورند. وقتی کارکنان احساس کنند در تصمیم‌گیری‌ها مشارکت دارند، احساس قدرت کرده و سعی می‌کنند تاثیرگذار باشند چرا که خودشان را در نتیجه تصمیم‌گیری سهیم می‌دانند.

الی فلدر، مدیر ارشد عملیاتی شرکت SimplyWise، پیشنهاد می‌کند: «همیشه هنگام تصمیم‌گیری از اقلیت‌ها هم نظر بخواهید. فقط شرکت کردن در جلسه کافی نیست.» رهبران باید اطمینان حاصل کنند که صدای اقلیت‌ها شنیده می‌شود. به این ترتیب می‌توانند با چالش‌ها و سختی‌های آن‌ها آشنا شوند و به دیدگاه‌های جدیدی برای رسیدن به راه‌حل دست پیدا کنند.

برندون چاپ، مدیر بخش دیجیتال شرکت iheartraves و INTO THE AM زمانی را به این کار اختصاص می‌دهد که «رهبران به صورت رو در رو با اعضای گوناگون تیم ملاقات کرده، به احساسات آن‌ها گوش کنند و از آن‌ها بازخورد بگیرند که چطور می‌توان فرهنگ شرکت را بهبود بخشید. ما قصد داریم تنوع مدل‌ها و اینفلوئنسرهایی که با آن‌ها همکاری می‌کنیم را هم افزایش دهیم تا فرهنگ‌های متنوعی را شامل شود.»

۳. طی کردن مسیر موفقیت به کمک حفظ کارکنان

جذب استعدادهای گوناگون تنها نیمی از ماجرا است. شرکت‌ها اغلب با این چالش مواجه هستند که چگونه تنوع را در سازمان خود ایجاد کنند. جنیفر والدن، مدیر عملیاتی شرکت WikiLawn Lawn Care، می‌گوید: «اگر کل مدیران اجرایی و مدیران سطح میانی شرکت شما مردان سفیدپوست بوده، به آن دسته از کارکنان خود که از اقلیت هستند این پیام را می‌فرستید که هیچ آینده‌ای در شرکت شما ندارند.»

به منظور رعایت برابری و عدالت در محل کار، رهبران باید راه‌هایی برای حفظ کارکنان در بلندمدت پیدا کنند. برای انجام این کار به برنامه‌ریزی گام به گام در زمینه ترفیع کارکنان نیاز است.

کیمبرلی پورتر، متخصص امور مالی و مدیرعامل اجرایی Microcredit Summit، می‌گوید: «برای افزایش تنوع در محل کار لازم است ابتدا فرهنگ مشارکت‌آمیزی در شرکت ایجاد شود تا کارکنان احساس کنند از آن‌ها حمایت می‌شود. این موضوع علاوه بر اینکه موجب کاهش خروج کارکنان می‌شود، باعث می‌شود شرکت را به آشنایان خود هم معرفی کنند.»

۴. تفاوت‌ها را شناسایی کرده و آن‌ها را محترم بشناسید

محل کار باید فرهنگی داشته باشد که کارکنان بتوانند در آن رشد و پیشرفت کنند. کارکنان شرکت به جز دانش و مهارت‌های خاص خود جوانب دیگری هم دارند. این موارد تنها بخشی از هویت آن‌ها را تشکیل می‌دهد. وقتی شرکت برای شناسایی و محترم شمردن خصوصیات منحصربه‌فرد کارکنان وقت می‌گذارد، نشان می‌دهد برای آن‌ها به عنوان یک انسان ارزش قائل است. در میان نسل جدید کارکنان کم پیش می‌آید که فرد فقط به خاطر دستمزد کار کند. آن‌ها دوست دارند که کارفرما به خودشان بیشتر از کارشان اهمیت بدهد.

مطالعه‌ای که توسط شرکت رندستاد انجام شده نشان می‌دهد: «56 درصد از کارکنان زن و 52 درصد از کارکنان مرد باور دارند کارفرمایشان می‌تواند برابری جنسی و تنوع را بهبود ببخشد.» مدیران و رهبران می‌توانند این کار را از طریق به رسمیت شناختن باورهای دینی و عادت‌های فرهنگی کارکنان انجام دهند، به تعطیلات پیشِ رو توجه کنند و از آن‌ها سوال کنند که تعطیلات خود را چگونه می‌گذرانند؛ همچنین هنگام برنامه‌ریزی برای جلسه‌ها، حواسشان به این روزها باشد. شرکت‌ها با پذیرفتن و محترم شمردن تفاوت‌ها، به نوآوری در محل کار کمک می‌کنند.

کلام آخر

توجه به تنوع و جذب استعدادهای گوناگون نه تنها باعث افزایش نوآوری در سازمان می‌شود، بلکه می‌تواند به شما کمک کند تا برای عدالت و برابری هم برنامه‌ریزی کنید و مانع از تبعیض‌های نژادی و جنسی شوید.

شما برای افزایش تنوع در محل کار چه پیشنهادی دارید؟

 

One Comment

Leave a Reply

Close Menu

شرکت توسعه سازمانی همرو

به این پرسش‌ها فکر کنید:
– چگونه نسل بعدی مدیران در سازمان خود را شناسایی می‌کنید و ارتقاء می‌دهید؟
– چگونه نقش رهبری را در سازمان گسترش می‌دهید؟
– چگونه مشارکت افراد را بالا می‌برید و آنها را در جهت طراحی راه‌کار همراه می‌کنید؟
– چگونه تجربه اعضای سازمان و مشتریان خود را می‌سنجید و تغییرات نوآورانه ایجاد می‌کنید؟

 

با ما در ارتباط باشید

آدرس: تهران- خ ولیعصر- بالاتر از میدان ونک- کوچه خلیل‌زاده- پلاک ۲۸

تلفن: ۸۷۶۳۴۸۵۴-۰۲۱
ایمیل: hi@hamro.org