Skip to main content

برنامه‌های آموزشی رهبری می‌تواند مهارت‌های اساسی که هر رهبر به آن‌ها نیاز دارد را شامل شود. بنابراین نباید فکر کنید که یک رهبر خود به خود ایجاد می‌شود، بلکه یک رهبر با آموزش رهبر می‌شود. آموزش رهبری به شما کمک می‌کند تا با استعدادهای سازمان خود در ارتباط بوده و آن‌ها را به رهبران فعلی و آینده سازمان خود تبدیل کنید. در ادامه همراه باشید تا اهمیت آموزش رهبری در سازمانها و روش استفاده از کاتالوگ‌های آموزشی را بررسی کنیم.

اهمیت آموزش رهبری در سازمانها

رهبری محدود به افراد بالارتبه نیست. بسیاری از کارمندان در تیم‌ها و واحدهای خود در سراسر سازمان نقش رهبری را برعهده دارند. رهبری موثر باعث افزایش بهره‌وری می‌شود. اگر رهبران افرادی را که هدایت و مدیریت می‌کنند درک کنند، این افراد عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهند. همچنین احتمال باقی ماندن آن‌ها در سازمان هم بیشتر می‌شود و کمتر به فکر ترک شغل خود خواهند بود.

می‌گویند که کارمندان سازمان را ترک نمی‌کنند، بلکه رئیس خود را ترک می‌کنند. حفظ کارکنان در سازمان از عوامل مهم و تاثیرگذار روی بهره‌وری است. بنابراین اگر شما در سازمان خود رهبرانی دارید که کارکنانتان به آن‌ها اعتماد و اطمینان دارند، احتمال ترک کار آن‌ها کمتر بوده و بیشتر تمایل به حفظ شغل خود دارند.

یکی دیگر از عوامل حفظ و نگهداری کارکنان، توسعه آن‌ها در سازمان است. برنامه‌های آموزش رهبری، استعدادها را شناسایی می‌کند و به افراد این فرصت را می‌دهد تا روی آینده خود در سازمان سرمایه‌گذاری کنند. بنابراین اهمیت آموزش رهبری در سازمانها را می‌توان حفظ کارکنان دانست.

با شناختن توانایی‌ها در رهبران در حال توسعه و آموزش آن‌ها برای ارائه بازخورد مثبت، شما سایر کارکنان را هم برای توسعه خود ترغیب خواهید کرد. آموزش رهبری همچنین به رهبران کمک می‌کند تا با شناخت شرایط، اطلاعات و مهارت‌ها آگاهانه‌تر تصمیم بگیرند. اهمیت آموزش رهبری در سازمانها به ویژه برای افراد تازه کار در این نقش و بدون تجربه قبلی بسیار پررنگ‌تر است.

آموزش این فرصت را به رهبران می‌دهد تا با استفاده از مهارت‌های خود، یک سبک رهبری که برای آن‌ها و سازمانشان کاربرد دارد را توسعه دهند. به یاد داشته باشید که هیچ چیزی ارزشمندتر از آموزش نیست. بنابراین آموزش رهبری ارزش سرمایه‌گذاری را دارد.

یک رهبر به چه مهارت‌هایی نیاز دارد؟

احتمالا «ارتباط» از مهارت‌های اساسی مورد نیاز رهبران است. چرا که به عنوان یک رهبر باید بتوانید ارتباط واضح و موثری با افراد خود برقرار کرده تا بتوانید آنچه که از آن‌ها انتظار دارید را بیان کنید.  درک چگونگی دریافت پیام، مولفه اصلی دیگری است.

رهبران برای همدلی و تعامل با کارمندان به «هوش عاطفی» نیاز خواهند داشت. مانند هر ارتباط موثر دیگری، باید ابتدا مخاطبان خود را بشناسید، درک کنید که آن‌ها چگونه پیام شما را دریافت می‌کنند و درنهایت متناسب با آن ارتباط برقرار کنید. «هوش هیجانی» توسعه یافته به مدیریت استرس و برطرف کردن درگیری‌ها در یک تیم کمک خواهد کرد.

رهبران با تصمیمات حیاتی روبه‌رو می‌شوند که نه تنها روی آن‌ها تاثیر گذار است، بلکه روی تیمی که هدایت می‌کنند هم اثر خواهد داشت. آگاهی از استراتژی‌های رهبری به اتخاذ تصمیمات درست و مناسب کمک خواهد کرد. مهارت اصلی در اینجا توانایی مدیریت و توسعه تیم‌ها است.

اما رهبری فقط به معنای حفظ وضع موجود نیست. معمولا از رهبران، مدیریت تغییر و رهبری نوآور انتظار می‌رود که به قدرت انگیزه نیاز دارند. در عین حال، شما باید برای دستیابی به اثربخشی و کارایی مدیریت کرده، به سازمان برای دستیابی به اهدافش کمک و درنهایت اهداف آن را بر اساس یک برنامه استراتژیک تعیین کنید.

هرگز یادگیری را متوقف نکنید

آموزش رهبری می‌تواند مهارت‌های لازم را برای پیشرفت مدیران فراهم کند. اما دلیل اهمیت آموزش رهبری در سازمانها فقط این نیست. همیشه از رهبران خواسته می‌شود تا برای انطباق با مسئولیت‌های خود و رشد شخصی و سازمان برای یادگیری قدم بردارند. رهبران نه تنها باید به دنبال توسعه مهارت‌های خود باشند، بلکه باید نیازهای آموزشی کارکنان خود را هم شناخته و برای آن‌ها برنامه‌های آموزشی در جهت رشد و پیشرفتشان فراهم کنند. آموزش رهبران به معنای ترک کار و آموزش دیدن نیست، بلکه آن‌ها همزمان با انجام وظایف خود آموزش می‌بینند. آموزش مکمل شغل رهبران است.

مزایای آموزش الکترونیکی برای رهبران

آموزش الکترونیکی به سازمان‌ها کمک می‌کند تا برنامه‌های آموزشی رهبری را خود به صورت آنلاین پیش ببرند. این نوع آموزش ۶ مزیت دارد که در ادامه آن‌ها را بیان می‌کنیم:

۱. ارزش‌های سازمانی

آموزش رهبری شامل انواع مهارت‌ها است. کاتالوگ‌های آموزش الکترونیکی هم می‌تواند آموزش‌ها را به ترتیب فراهم کند. آن‌ها توسط کارشناسان مطرح و برجسته در این حوزه طراحی می‌شوند. بسیاری از این کاتالوگ‌های آموزشی به تایید سازمان‌ها و صنف‌ها رسیده و دارای اعتبار هستند. بنابراین می‌توانید مطمئن باشید که رهبران شما با بالاترین استانداردها آموزش می‌بینند.

آموزش الکترونیکی مقرون به صرفه بوده و محتوای آن می‌تواند متناسب با شرایط و نیاز به‌روز شود. آن‌ها همچنین این فرصت را به شما می‌دهند تا محتوای آموزشی خود را سفارشی کرده و ارزش‌های سازمانی خود را به آن‌ها اضافه کنید.

۲. یادگیری مدرن

آموزش الکترونیکی به رهبران این فرصت را می‌دهد تا متناسب با توانایی خود آموزش دیده و آن چیزی را که نیاز دارند را انتخاب کنند. این یک رویکرد یادگیرنده محور است که فرد متناسب با سرعت یادگیری، نیاز و توانایی خود آموزش می‌بیند. این یادگیرنده محور بودن، نشانه‌ای از رویکرد یادگیری مدرن است. در رویکرد یادگیری مدرن، افراد به تمامی مطالب دسترسی داشته و انچه را به آن نیاز دارند را برای آموزش انتخاب می‌کنند.

این نحوه آموزش همچنین این فرصت را به شما می‌دهد تا توانایی‌ها و دانش خود را با آزمون‌ها بسنجید. درنهایت اگر در آزمون‌ها احساس کردید که به آموزش بیشتری نیاز دارید، می‌توانید دوباره برای یادگیری اقدام کنید. در آموزش الکترونیکی، محتواها در اشکال مختلف مانند کتابخانه آنلاین یا ویدیوها در دسترس خواهند بود. چند رسانه‌ای بودن، آموزش را ماندگارتر کرده و تاثیر آن را افزایش می‌دهد. گیمیفیکیشن هم در آموزش الکترونیکی می‌تواند باعث افزایش تعامل و مشارکت افراد در برنامه‌های آموزشی شود.

۳. پویایی و انعطاف پذیری

به محتوای الکترونیکی می‌توان در انواع دستگاه‌ها و سیستم عامل‌های مختلف دسترسی پیدا کرد. پویایی به معنای آن است که ما می‌توانیم به محتوای آموزشی در هر زمان و مکانی که نیاز داریم، دسترسی پیدا کنیم. بسیار مهم است که بیشترین دسترسی برای آموزش رهبری وجود داشته باشد. خردآموزی (میکرو یادگیری) هم به افراد این امکان را می‌دهد تا بدون حضور در جلسات رسمی آموزشی، دانش مورد نیاز خود را یاد گرفته و آن را به‌روز کنند. این انعطاف‌پذیری به آموزش افراد کمک بسیاری خواهد کرد.

۴. تمرین بیش از تئوری

تئوری‌ها و نظریه‌های بسیاری درباره رهبری وجود دارد، اما آموزش رهبری بیش از نظریه به تمرین و عمل نیاز دارد. افراد با تمرین مهارت‌های عملی می‌توانند به یک رهبر تبدیل شوند.آموزش الکترونیکی هم بر متن تاکید دارد و این فرصت را فراهم می‌کند تا افراد تصمیم‌گیری و استراتژی‌های رهبری را تمرین کنند. همچنین این نوع آموزش متکی بر سناریو و داستان است و از این طریق روی آنچه که از زندگی واقعی یاد گرفته می‌شود تاکید می‌کند.

آموزش الکترونیکی، محیط کار را شبیه سازی کرده و به افراد اجازه می‌دهد تا آموخته‌های خود را در یک محل واقعی تمرین و آزمون کنند. این روش به افراد کمک می‌کند تا شیوه عملی یادگیری‌های خود را امتحان کنند.

۵. ارزیابی اثربخشی و پیگیری عملکرد

با استفاده از کاتالوگ‌های آموزش رهبری می‌توانید به راحتی پیشرفت را ارزیابی کنید. همچنین می‌توانید از یادگیرندگان بازخورد دریافت کرده و محتوای آموزشی خود را متناسب با بازخوردها اصلاح کنید. توانایی شخصی سازی و استفاده مجدد از محتوای دیجیتال به این معناست که شما با در اختیار گذاشتن محتوا خارج از کلاس‌های درسی و با استفاده از نرم‌افزارهای سیستم مدیریت یادگیری، می‌توانید بازده سرمایه گذاری اولیه خود را بهبود دهید. این رویکرد باعث توسعه حس مسئولیت‌پذیری نسبت به آموزش در میان افراد می‌شود.

۶. آموزش در حین کار کردن

آموزش باید مرتبط و در دسترس باشد و در محیط کار اتفاق بیافتند و نه در کلاس‌های درسی. اولین عامل در توانمندسازی کارمندان برای آن که بهتر کار کنند، این است که در حین کار کردن آموزش ببینند. آموزش الکترونیکی این امکان را به شما می‌دهد تا محتوای آموزشی خود را به گردش کار وارد کرده و در دسترس کارمندان قرار دهید. به این ترتیب افراد در هر زمان و مکانی که به اطلاعاتی نیاز داشته باشند، می‌توانند از آموزش الکترونیک در محل کار خود استفاده کنند. درنتیجه آن‌ها آموزش‌های خود را بهتر درک کرده و می‌توانند با کار خود مرتبط کنند.

درنهایت

رهبری به معنای تنظیم و حفظ استانداردها است. آموزش الکترونیکی به آموزش گروهی رهبران و ایجاد استانداردها کمک می‌کند. به دلیل انعطاف‌پذیری نمی‌توان این آموزش را با آموزش سنتی مقایسه کرد. چرا که انعطاف پذیری و قابلیت در دسترس بودن برای افراد بسیار جذاب خواهد بود و می‌توانند به راحتی از دانش در راه توسعه خود و سازمان استفاده کنند.

Leave a Reply

Close Menu

شرکت توسعه سازمانی همرو

به این پرسش‌ها فکر کنید:
– چگونه نسل بعدی مدیران در سازمان خود را شناسایی می‌کنید و ارتقاء می‌دهید؟
– چگونه نقش رهبری را در سازمان گسترش می‌دهید؟
– چگونه مشارکت افراد را بالا می‌برید و آنها را در جهت طراحی راه‌کار همراه می‌کنید؟
– چگونه تجربه اعضای سازمان و مشتریان خود را می‌سنجید و تغییرات نوآورانه ایجاد می‌کنید؟

 

با ما در ارتباط باشید

آدرس: تهران- خ ولیعصر- بالاتر از میدان ونک- کوچه خلیل‌زاده- پلاک ۲۸

تلفن: ۸۷۶۳۴۸۵۴-۰۲۱
ایمیل: hi@hamro.org