Skip to main content

بحران سلامت جهانی و تمرکز دوباره جهان بر تبعیض نژادی معنای ایجاد و حفظ هویت شرکتی را کاملا متحول کرده است. فراخوان بی‌سابقه برای همبستگی، تعهد به تنوع‌بخشی و گفت‌وگوی آزاد فراگیر شده است، همزمان تقریبا هیچ‌کس در اداره‌ها کار نمی‌کند و همه کارمندان خواستار تغییر از سوی تیم‌های مدیریتی‌شان هستند. سال‌ها است که می‌دانیم دلبستگی کارمندان کلید موفقیت است. این مسئله پیش از همه‌گیری و موج تحول‌خواهی مدنی در سراسر دنیا درست بود. پژوهشگران بارها نشان داده‌اند که بین دلبستگی کارمند و نتایج عملکرد مثل سودآوری، بهره‌وری، دیدگاه مشتریان و حفظ کارمندان همبستگی وجود دارد. اما حقیقت این است که هنوز نمی‌دانیم چطور در نیروی دورکار که تحت استرس قرار دارد، دلبستگی ایجاد کنیم. در هر حال اصول و ارزش‌های زیربنایی مدیریت خوب احتمالا در این مورد هم صدق می‌کند. فقط باید راه‌های جدیدی برای عملی کردن آن‌ها پیدا کنیم. در ادامه همراه باشید تا ببینیم که چگونه در شرایط ناپایدار می‌توان فرهنگ مشارکتی برای حفظ دلبستگی کارکنان ایجاد کرد؟

روش‌های ایجاد فرهنگ مشارکتی برای حفظ دلبستگی کارمندان در شرایط ناپایدار

به یک ارزش یا آرمان متعهد باشید

مهم‌ترین گامی که اکنون به ‌عنوان رهبر می‌توانید بردارید این است که به روایت برندتان سر و سامان بدهید و آرمان تیمتان در این عصر جدید را هم‌سو کنید. استخدام مدیر واحد تنوع‌بخشی یا انتشار مطلبی در لینکدین و مخالفت با نژادپرستی بسیار کمتر از انتظارات کنونی از سازمانتان خواهد بود. حیاتی است که بسیار مشخص، صادقانه و مربوط حرف بزنید و عمل کنید. هرچه ماموریتتان روشن‌تر باشد، کارمندان و عموم مردم راحت‌تر آن را می‌پذیرند.

با کارمندانتان حرف بزنید. درک کنید چه چیزهایی برای آن‌ها مهم است و از آن‌ها بخواهید مشارکت کنند. محدود کردن گفت‌وگوها به چند مدیر ارشد و بعد اعلام پیام نهایی به بقیه کاری غیرصادقانه و نادرست است.

کانون منابع ایجاد کنید

به‌ ویژه در زمان‌هایی که نمی‌توانید هر روز حضوری یکدیگر را ببینید، محتوا واقعا به فرهنگتان تبدیل می‌شود. در کانون‌هایی داخلی سرمایه‌گذاری کنید که کارمندان‌تان بتوانند به‌ صورت منظم به آن‌ها سر بزنند تا در مورد طرح‌های شرکت بخوانند، بازخورد خودشان را منتشر کرده و با رهبران ارتباط برقرار کنند. پلتفرم شرکت AKQA که به مبارزه با نژادپرستی اختصاص یافته یا اطلاعات عملیاتی و جامعی را در نظر بگیرید که سازمان‌هایی مثل سکوتت را بشکن (End Your Silence) منتشر می‌کنند. برندهایی در این دنیای جدید موفق می‌شوند که همواره در جریان مسائل اجتماعی هستند. انتشار منظم محتوای سریالی از طریق وب‌سایت، مقاله یا کمپینی بزرگ بهترین راه برای رسیدن به این هدف است.

الگوی صنعتتان باشید

برای اقدام کردن منتظر رقیبان نباشید، در بخشتان پیشگام باشید و استانداردی را تعیین کنید که دیگران برای فعالیت در این عصر جدید الگوی خودشان قرار دهند. پیشگام‌های دوران بحران و عدم قطعیت می‌توانند الهام‌بخش دیگران باشند. حرف زدن شرافتمندانه و شجاعانه، داخل شرکت به کارمندان و خارج از شرکت به مخاطبان کلیدی‌تان انگیزه می‌دهد. حرف زدن در این مورد آسان‌تر از عمل کردن است، اما تیمتان را به چالش بکشید که از حرف‌های‌شان فراتر بروند، همین امروز دست به اقدام بزنند و مسیر را برای دیگران هموار کنند.

کلام آخر

برندها در بلندمدت بر اساس عملکرد و واکنششان در این دوران قضاوت می‌شوند و آن‌هایی که کنار می‌کشند و منتظر دیگران می‌مانند تا راه را هموار کنند، کنار گذاشته می‌شوند. با آغاز گفت‌وگوی آزاد با کارمندان و پشتیبانی عملی واقعی از سخنانتان به ندایی قابل اطمینان تبدیل می‌شوید که صنعت در دوران بحران به آن توجه می‌کند و فرهنگ مشارکتی شما می‌تواند به الگویی برای دیگران تبدیل شود.

Leave a Reply

Close Menu

شرکت توسعه سازمانی همرو

به این پرسش‌ها فکر کنید:
– چگونه نسل بعدی مدیران در سازمان خود را شناسایی می‌کنید و ارتقاء می‌دهید؟
– چگونه نقش رهبری را در سازمان گسترش می‌دهید؟
– چگونه مشارکت افراد را بالا می‌برید و آنها را در جهت طراحی راه‌کار همراه می‌کنید؟
– چگونه تجربه اعضای سازمان و مشتریان خود را می‌سنجید و تغییرات نوآورانه ایجاد می‌کنید؟

 

با ما در ارتباط باشید

آدرس: تهران- خ ولیعصر- بالاتر از میدان ونک- کوچه خلیل‌زاده- پلاک ۲۸

تلفن: ۸۷۶۳۴۸۵۴-۰۲۱
ایمیل: hi@hamro.org