Skip to main content

این موضوع که کدام سبک اخلاق رهبری موثرترین است، سالیان سال است که چالشی برای بیشتر مجریان بوده است. ثابت شده است که رهبری اخلاقی، بهزیستی کارمندان را افزایش داده و به تلاش‌ بیشتر کارمند به بهبود سازمان کمک می‌کند.

امروزه تلاش برای حل و فصل چالش‌های کاری در این دوره مدرن و پاسخگویی به تقاضاهای 24 ساعته با توجه به محدودیت‌های رو به افزایش، معمایی حقیقی است که باید حل شود. علاوه بر این رهبری اخلاقی خستگی احساسی را کاهش داده و همکاری را افزایش می‌دهد. همچنین سبب اشتیاق کارمندان در دادن پیشنهادهای سازنده برای ارتقای سازمان می‌شود.

تجربه نشان داده است که مفهوم مورد اعتماد قرار گرفتن در کار، اهمیت رهبری اخلاقی را بیشتر می‌کند و سبب تلاش بیشتر هر شخص در نقشی که دارد می‌شود. این مفاهیم چه هستند و چگونه باید آن‌ها را ایجاد کرد؟

خبر خوب این است که این مفاهیم به راحتی قابل یادگیری و سازگاری در تمام محیط‌های کاری است.

مفهوم رهبری اخلاقی این است که رویکرد رهبری باید منجر به ارتقای استانداردهای اخلاقی در سازمان‌ها شود و کارمندان را تشویق کند که اخلاقی‌تر رفتار کنند. این مفهوم از مفهوم فلسفی که سبب ارتقای بهزیستی می‌شود نشات می‌گیرد و اخیرا به دلیل کسب‌‌وکارهای زیر سوال و رسوایی‌های سازمانی بزرگ دوباره مطرح شده است.

رهبری اخلاقی، بهزیستی کارمند و عملکرد سازمان را بهبود می‌دهد. علت این است که رهبری اخلاقی سبب افزایش تلاش کارمندان بیش از آنچه که از آنان انتظار می‌رود می‌شود. همچنین سبب مورد اعتماد قرار گرفتن کارمندان در جهت تصمیم‌گیری مستقل می‌شود.

به علاوه احساس خستگی روحی را که یک مانع فیزیکی یا شناختی در نتیجه فشارهای کاری است، کاهش می‌دهد.

رهبری اخلاقی همکاری کارمندان را افزایش و در این مرحله کارمندان کار را به عنوان چالشی مثبت دیده و آماده شده و ایده‌های جدید پیشنهاد داده و خود را بخشی از سازمان تصور می‌کنند. برای مثال کارمندان با احتمال بیشتری از کارفرمایان خود چه در داخل و چه در خارج از کار به خوبی یاد می‌کنند، سبب ترقی کار می‌شوند و سایر همکاران را هم در همین جهت تشویق می‌کنند. باید به دنبال چه بود؟

رهبران اخلاقی مبتنی بر افراد هستند. آنان به دنبال منافع بلند مدت همکاران بوده و تلاش زیادی در این راه می‌کنند. آن‌ها روی اخلاق چه در کار و چه خارج از محیط کاری تمرکز دارند و زندگی خود را به صورت کاملا اخلاقی می‌گذرانند تا تصمیمات عادلانه و خوبی بگیرند.

برای نتیجه‌گیری می‌توان گفت که رهبری اخلاقی چیز خوبی است و به درد همه کسب‌ و کارها و سازمان‌های موفق می‌خورد. اگر مسئولیت رهبری بر عهده دارید و نگران مدیریت منابع انسانی خود هستید و در حال استخدام کارمند و ارتقای سازمان هستید به دنبال ویژگی‌هایی که در این متن بیان شد باشید، چراکه سبب بهبود عملکرد دائمی خواهد شد.

در چنین شرایطی شاهد غرور و افتخار کارکنان در کار کردن برای سازمانی با نام و نشان خواهید بود که هر کسی جذب آن شده و به دلیل داشتن رهبری اخلاقی در مورد این سازمان چه در درون چه در بیرون از سازمان به نیکی یاد می‌شود.

منبع

 

Leave a Reply

Close Menu

شرکت توسعه سازمانی همرو

به این پرسش‌ها فکر کنید:
– چگونه نسل بعدی مدیران در سازمان خود را شناسایی می‌کنید و ارتقاء می‌دهید؟
– چگونه نقش رهبری را در سازمان گسترش می‌دهید؟
– چگونه مشارکت افراد را بالا می‌برید و آنها را در جهت طراحی راه‌کار همراه می‌کنید؟
– چگونه تجربه اعضای سازمان و مشتریان خود را می‌سنجید و تغییرات نوآورانه ایجاد می‌کنید؟

 

با ما در ارتباط باشید

آدرس: تهران- خ ولیعصر- بالاتر از میدان ونک- کوچه خلیل‌زاده- پلاک ۲۸

تلفن: ۸۷۶۳۴۸۵۴-۰۲۱
ایمیل: hi@hamro.org