Skip to main content

فضای کسب‌و‌کار امروز هم برای زنان و هم برای سازمان‌هایی که باعث تقویت تنوع جنسیتی و گنجاندن آنها در رتبه‌های بالا می‌شوند، خوب است. مطالعه اخیر پروفایل حلقه رهبری (Leadership Circle Profile)، برای ارزیابی رهبری ۳۶۰ درجه، نشان می‌دهد که در حال حاضر، رهبران زن تقریبا در همه رده‌های رهبری شایستگی نسبت به رهبران مرد، به طور قابل توجهی عملکرد بهتری دارند.

پیشینه‌ای درباره پروفایل حلقه رهبری

پروفایل حلقه رهبری تنها ارزیابی ۳۶۰ درجه‌ای است که هم شایستگی و هم فرضیات اساسی را اندازه‌گیری می‌کند و این کار را در دو حوزه اصلی رهبری، یعنی شایستگی‌های خلاقانه و گرایشات واکنشی انجام می‌دهد.

شایستگی‌های خلاقانه آنچه که در اثر بخشی و مقیاس‌پذیری فعلی رهبری نقش دارد را می‌سنجند. آن‌ها چگونگی دستیابی رهبر به نتیجه، به ارمغان آوردن بهترین‌ها برای دیگران، رهبری با بینش و چشم‌انداز، توسعه پیشرفت خود، عمل با صداقت و بهبود سیستم‌های سازمانی را می‌سنجند. نمرات بالا در شایستگی‌های خلاقانه، با سطح بالای اثربخشی رهبری و متعاقبا سطح بالایی از عملکرد کسب‌وکار مرتبط است.

از طرف دیگر، گرایشات واکنشی، رفتارها و فرضیات محدودکننده‌ای که به رهبری کم اثر ترجمه می‌شود را می سنجند. گرایشات واکنشی بر احتیاط در خلق نتایج، محافظت از خود نسبت به تعاملات سازنده، پرخاشگری برای ساخت توازن و کنترل همکاری، تاکید می‌کنند. نمرات بالا در گرایشات واکنشی با نمرات  شایستگی‌های خلاقانه پایین و سطح پایین کارایی رهبری کلی، مرتبط است.

داده‌ها دروغ نمی‌گویند

در تحقیقات خود از ۳۰۰ رهبر ارشد ۲۳۷ شرکت در ۲۹ صنعت و ۶ کشور، متوجه شدیم که رهبران زن در سازمان‌های خود نقش چشمگیری دارند. اکثریت آن‌ها در گروه با خلاقیت بالا (۵۴ درصد) قرار گرفتند. گروه «با خلاقیت بالا» با اثربخشی رهبری بیشتر ارتباط دارد و گروه «با واکنش بالا» درصد خیلی کم‌تری ( فقط ۲۲ درصد) را نشان می‌دهد. 

داده‌های بالا با توجه به اینکه در نمونه‌های کلی ما زنان فقط ۳۸ درصد از کل رهبران مورد ارزیابی را تشکیل می‌دادند، جالب‌تر نیز می شوند. وقتی پایه اصلی خود را مورد مطالعه قرار دادیم؛ زنان ۱۵ تا ۲۰ درصد نسبت به مردان رهبری خلاقانه‌تری داشتند. 

رهبری جمعی دستوری

جای تعجب نیست که زنان در پایگاه داده ما حضور کمرنگ‌تری داشتند. همچنین آن‌ها در رده‌های رهبری ارشد، به ویژه در نقش‌های عالی رهبری سازمان‌ها، کمتر دیده می‌شوند.

زنان با یک سری چالش‌ها و تعصبات منحصر به فرد در محیط کار روبرو هستند که حتی ۵۰ سال بعد از «جنبش زنان» سستی را ثابت می‌کند. مطالعات متعددی وجود دارد که دلایل چرایی و تشریح آنچه باید انجام شود را نشان می‌دهند. سطح پایین همیشه به سوگیری متمایل می‌شود و ساختارهای بسیاری از «راه‌های بودن و انجام کارهای سازمان» را در بر می‌گیرد. آنچه به روشنی می‌توانیم از تحقیقات خود برداشت کنیم این است که این تعصب (در بسیاری موارد تعصب ضمنی که غیر قابل بررسی بوده و به رسمیت شناخته نمی‌شود) در محل کار، در ردیف‌های استخدام، در خنک کننده آب، پتانسیل سازمانی و راکد است. رهبری جمعی برای پیشرفت در محیط پیچیده جهانی امروز ضروری است.

در همین حال، رهبران زن همچنان به برتری خود ادامه می‌دهند و در تعداد و مراتب در حال افزایش هستند (البته نه به سرعتی که لازم است). تحقیقات کیفی ما نشان می‌دهد که همکاران، برای رهبران عالی رتبه زن احترام قائل بوده و آن‌ها را بهترین رهبرانی که با آنها کار کرده‌اند، می‌بینند. تمامی رهبران در اوایل رهبری خود با موانع منحصربه‌فردی روبرو هستند و باید سریعا یاد بگیرند تا خود را از سبک‌ها و تعاملات ناكارآمد رهبری خلاص کنند. زنان ممکن است مورد قضاوت قرار گیرند و این مانع احتمالا به آن‌ها در غلبه بر گرایشات واکنشی زودتر از مردان کمک می‌کند. زنان معمولا به دلیل این که بیش از حد مشتاق هستند، سابقه تجاری کافی ندارند و هر چیزی را توجیه یا کنترل می‌کنند؛ بیشتر مورد انتقاد قرار می‌گیرند. نفی این گرایشات واکنشی زود هنگام به زنان کمک می‌کند تا به موهبت صلاحیت‌های رهبری بدون تاثیر کنایه‌ای آن برسند.

حالا این یعنی چه؟

بنا به ضرورت، سازمان‌ها در حال تکیه به انجام کار با چابکی، مدیریت پیچیدگی، حمایت از مشارکت و تعامل کارمندان هستند و این کار را بار سلسله مراتب و مدیریت بروکراسی کمتری انجام می‌دهند. کتاب جدید باب اندرسون و بیل آدامز، (Scaling Leadership) داده‌هایی دارد که نشان می‌دهد آنچه که ما به عنوان ویژگی‌های زنانه سنتی مانند همدلی و مراقبت (که قبلا در محیط کار کنار گذاشته می‌شدند) می‌شناختیم، وقتی با شایستگی‌های رهبری مهار می‌شوند؛ آن‌ها را رهبران موثرتری می‌کنند. اینجا این سوال پیش می‌آید: «چگونه می‌توانیم با جدیت بیشتری از رهبری که زنان به ارمغان می‌آورند بهره ببریم و این امر به چه چیزهایی نیاز دارد؟»

شما برای آن چه کار می‌توانید انجام دهید؟

اگر در سازمان خود به دنبال مسیری نیستید تا از قدرت و پتانسیل کامل رهبری زنان استفاده کنید؛ پس برای موفقیت سازمان خود تمام تلاشتان را نمی‌کنید. 

کتاب Scaling Leadership جدیدترین نوشته باب اندرسون و بیل آدامز، نوع رهبری که قادر به مقیاس‌بندی در دنیای امروز است را شفاف می‌کند.

امیدواریم که وقت خود را برای خواندن Scaling Leadership صرف کنید و آن را با کسانی که می‌توانند به ایجاد تفاوت در سازمان‌ها کمک کنند به اشتراک بگذارید. 

 

منبع

Leave a Reply

Close Menu

شرکت توسعه سازمانی همرو

به این پرسش‌ها فکر کنید:
– چگونه نسل بعدی مدیران در سازمان خود را شناسایی می‌کنید و ارتقاء می‌دهید؟
– چگونه نقش رهبری را در سازمان گسترش می‌دهید؟
– چگونه مشارکت افراد را بالا می‌برید و آنها را در جهت طراحی راه‌کار همراه می‌کنید؟
– چگونه تجربه اعضای سازمان و مشتریان خود را می‌سنجید و تغییرات نوآورانه ایجاد می‌کنید؟

 

با ما در ارتباط باشید

آدرس: تهران- خ ولیعصر- بالاتر از میدان ونک- کوچه خلیل‌زاده- پلاک ۲۸

تلفن: ۸۷۶۳۴۸۵۴-۰۲۱
ایمیل: hi@hamro.org