Skip to main content

اگر شما هم از صاحبان کسب‌و‌کارهای کوچک هستید، می‌دانید که همیشه هم نمی‌توان نیروی کار تمام‌وقت استخدام کرد. در چنین شرایطی استخدام فریلنسرها از بیرون، می‌تواند چاره‌ساز باشد. در واقع با استخدام فریلنسرها تنها به ‌ازای زمانی که برای انجام کار صرف شده یا خدماتی که ارائه می‌کنند حقوق پرداخت می‌کنید. در بیشتر موارد سپردن کار به فریلنسرها راه مقرون به ‌صرفه‌تری برای ارایه خدمات به مشتریان بیشتر به ‌حساب می‌آید. البته این را هم در ذهن داشته باشید که همیشه همه فریلنسرها مثل هم نیستند، بعضی مهارت داشته و حرفه‌ای هستند، بعضی دیگر هم خام و تازه‌کار. در ادامه شش نکته را با هم می‌خوانیم که به ‌کمک آن‌ها می‌توانید بهترین فریلنسر را برای انجام کارهایتان استخدام کنید.

۶ نکته برای استخدام فریلنسرها

بیاید با هم نگاهی بکنیم به ۶ نکته مهم در استخدام کردن فریلنسرها.

۱. بدانید که چه می‌خواهید.

برای خیلی‌ها این جمله یعنی شناختن پروژه‌هایی که چندان تمایلی به کار رویشان ندارند. شاید هم دانش و علم لازم در یک رشته مشخص را نداشته باشید یا اینکه ترجیح می‌دهید وقتتان را صرف کار دیگری بکنید. برای مثال تقریبا بیشتر افراد رغبتی به انجام امور دفتری کسب‌و‌کار کوچکشان ندارند، پس چه گزینه‌ای بهتر از برون‌سپاری، که کار را به کسی که اهلش است واگذار کنید.

۲. بدانید که در ازای چه چیزی پول پرداخت می‌‌کنید.

انتظار نداشته باشید که فریلنسرها مفت و مجانی برایتان کار کنند. نویسنده‌های تازه‌کار که با حداقل دستمزد برایتان مطلب بنویسند زیاد هستند، اما انتظار نداشته باشید که کاری که تحویل می‌گیرید چیز خوبی از آب دربیاید. این ضرب‌المثل قدیمی را همیشه به خاطر داشته باشید که هر چقدر پول بدهی همان قدر هم آش می‌خوری. برای رسیدن به نتایج حرفه‌ای‌تر هیچ‌وقت سراغ ارزان‌ترین نروید. اگر حجم کارتان آنقدر زیاد باشد که چاره‌ای به برون‌سپاری نداشته باشید، فریلنسر برای گرفتن کار قیمتش را پایین‌تر می‌آورد.

۳. شبکه‌تان را بشناسید.

پیش از پست کردن فرصت شغلی در فضای مجازی ابتدا شبکه‌تان را بررسی کنید. از کسانی شروع کنید که از قبل می‌شناسید و از آن‌ها بخواهید که فریلنسری که قبلا با او کارکرده‌اند را به شما معرفی کنند. کمک و مشاوره از مشتریان یا گروه‌های تجاری مجازی (اگر عضوشان هستید) هم می‌توانند گزینه خوبی باشند.

اگر این راهکار جواب نداد، سراغ شبکه‌های اجتماعی بروید. ویژگی‌های فریلنسر مورد نیازتان را توییت کنید یا در فضای شبکه کاریابی لینکدین (LinkedIn) به اشتراک بگذارید و از همراهان‌ و فالوورهایتان بخواهید که اگر کسی را می‌شناسند زیر همان پست به شما معرفی کنند. گاهی همین کار ساده نتایج باورنکردنی خواهد داشت.

۴. در صفحات کاریابی پست بگذارید.

صفحات کاریابی فریلنسر زیادی مثل Freelance Writing Jobs و Craigslist Gigs section داریم. اطلاعات مربوط به پروژه و زمان تحویل کار را در بخش توضیحات کاملا شرح دهید. می‌توانید میزان حقوق پرداختی را خودتان بنویسید یا اینکه از افراد بخواهید که در رزومه‌ نرخ حقوقشان را بنویسند. سعی کنید تمام جزئیات و تجربیاتی که به ‌دنبالش هستید را بنویسید.

۵. متقاضیان را دسته‌بندی و مرتب کنید.

پس از انجام مراحل بالا، با سیلی از کارجوبان و متقاضیان کار روبه‌رو خواهید شد. اولین کاری که باید انجام دهید، کنار گذاشتن آن‌هایی است که تجربه و سابقه موردنیاز شما را ندارند. در مرحله بعدی می‌توانید مصاحبه تلفنی یا تصویری داشته باشید یا اینکه یک پروژه آزمایشی با حقوق را به آن‌ها محول کنید. زمان تحویل پروژه را مشخص کرده و تمام مواردی که باید انجام دهند را یادآوری کنید. اگر فریلنسر دستورالعمل را رعایت نکرده یا کار را در زمان مقرر شده تحویل ندهد، مطمئنا گزینه خوبی برای کار با شما نیست.

۶. در انتخاب سخت‌گیر و دقیق باشید.

هیچ ‌وقت به فریلنسری رضایت ندهید که انتظار و خواسته‌تان را برآورده نمی‌کند. شاید پروژه‌ای داشتید که باید انجام می‌دادید اما به هر دلیلی ناتمام مانده و آن‌ را به یک فریلنسر متوسط و سطح پایین‌تر واگذار می‌کنید. اما این کار به ضررتان خواهد بود. فریلنسرهایی که کارشان را دیر تحویل می‌دهند، همین رفتار را برای پروژه‌هایی که سررسید مشخص دارند هم تکرار می‌کنند. فریلنسری که مدام باید به او راه و چاه را نشان دهید بیشتر وقتتان را می‌گیرد تا اینکه کمکی باشد در انجام پروژه‌ای که به خاطر نداشتن وقت کافی به او محول کردید.

اگر به‌ دنبال موفقیت در کسب‌و‌کارتان هستید، بهتر است کمی صبر کنید تا فریلنسر خوبی نصیبتان شود. شاید زمان زیادی ببرد اما ارزشش را دارد. راهکار دیگر این است که همزمان بیشتر از یک نفر استخدام کنید تا همزمان چند مهارت مختلف داشته باشید. این نکته مهم را هم به خاطر بسپارید که اطراف شما پر است از فریلنسرهای مستعد، فقط باید زمان کافی برای پیدا کردنشان صرف کنید و صبور باشید.

Leave a Reply

Close Menu

شرکت توسعه سازمانی همرو

به این پرسش‌ها فکر کنید:
– چگونه نسل بعدی مدیران در سازمان خود را شناسایی می‌کنید و ارتقاء می‌دهید؟
– چگونه نقش رهبری را در سازمان گسترش می‌دهید؟
– چگونه مشارکت افراد را بالا می‌برید و آنها را در جهت طراحی راه‌کار همراه می‌کنید؟
– چگونه تجربه اعضای سازمان و مشتریان خود را می‌سنجید و تغییرات نوآورانه ایجاد می‌کنید؟

 

با ما در ارتباط باشید

آدرس: تهران- خ ولیعصر- بالاتر از میدان ونک- کوچه خلیل‌زاده- پلاک ۲۸

تلفن: ۸۷۶۳۴۸۵۴-۰۲۱
ایمیل: hi@hamro.org