Skip to main content

تبدیل شدن به رهبر تحول آفرین و داشتن و در نظر گرفتن روشی برای دستیابی آن، مزایایی برای کارمندان، تیم و سازمان دارد. در تحقیقاتی که بر روی رهبران موفق تحول آفرین انجام شد، این نتیجه حاصل شد که با ایجاد یک فرهنگ فراگیر برای تیم خود می‌توان 17 درصد افزایش عملکرد، 20 درصد بهبود کیفیت تصمیم‌گیری و 20 درصد همکاری بهتر اعضای تیم را به دست آورد. رهبران تحول آفرین به تفاوت‌ افراد در روش کاری، یادگیری، ایده‌ها و ارتباطات احترام می‌گذارند و برای آن‌ها ارزش قائل هستند. این رهبران همچنین این تفاوت‌ها را با دیدی مثبت نگاه می‌کنند تا از طریق ‌آن‌ها به تیم و سازمان خود سود برسانند. در ادامه 4 استراتژی اساسی برای تبدیل شدن به رهبر تحول آفرین، با تمرکز روی خصلت‌های تحول آفرین بودن اشاره شده است.

افراد را عادلانه قضاوت کنید

رهبر تحول آفرین وقتی متوجه ویژگی‌ها، تجارب و روش کاری متفاوت و منحصر به فرد افراد می‌شود باید به آن‌ها اجازه دهد که آن‌ها تمام آنچه هستند را به خاطر مصلحت تیم به کار گیرند.

رهبران تحول آفرین، تفاوت‌های افراد را شناسایی کرده و با آن‌ها عادلانه رفتار می‌کنند. تحقیقات نشان می‌دهد که عدالت برای کارمندان بسیار ارزشمند بوده و به جلب همکاری آن‌ها در کار کمک می‌کند. یک نظرسنجی از کارمندان تمام وقت نشان داد که پس از در نظر گرفتن پاداش عادلانه، داشتن رفتار عادلانه با نیروی کار، دومین ویژگی مهم کاری است.

لازم است بدانید که رفتار عادلانه با افراد به معنی داشتن رفتار یکسان با همه نیست. یک رهبر تحول آفرین، قدرت‌ها و علایق افراد را ارزیابی کرده، سعی می‌کند هر شخص را در نقش و کاری که مناسب اوست قرار دهد. برای مثال افرادی که مهارت‌ تجزیه و تحلیل دارند برای بعضی پروژه‌ها مناسب‌تر از افراد خلاق هستند. رهبرانی که رویکرد تحول آفرین اتخاذ می‌کنند به افراد فرصت برابری برای رشد می‌دهند تا مطمئن شوند که همه شانس یادگیری و رشد مهارت‌هایشان را دارند.

ارتباط و همکاری را تشویق کنید

رهبر تحول آفرین با مزایای حاصل از داشتن دیدگاه‌های مختلف در تیم که هسته رهبری تحول آفرین است، آشنا است. رهبر تحول آفرین همه افراد را در کنار هم نگه‌ می‌دارد تا آنها همگی ایده‌ها، دانش و تجارب خود را به اشتراک‌ بگذارند. در عین حال مطمئن می‌شود که همه فرصت همکاری دارند. برخی‌ راه‌هایی که می‌توان با کمک آنها، ارتباط و همکاری تحول آفرین را تمرین کرد، عبارتند از:

  • درخواست صحبت در جلسات از افراد تازه وارد و کسانی که از حرف زدن در جلسات می‌ترسند
  • تشویق به همکاری از همه افراد حاضر در یک پروژه کلیدی
  • بهتر است برای نشان دادن اهمیت رهبری تعامل آفرین از نمونه‌های موجود و پروژه‌های شرکت صحبت کرد

از هوش هیجانی و فرهنگی استفاده کنید

رهبر تحول آفرین می‌داند که همه مشکلات و فرصت‌ها را نباید به یک دید نگریست. از طرفی هم دقت دارد که همه افراد احساسات خود را با یک روش مدیریت نمی‌کنند. همواره باید به خاطر داشت رهبری یک گروه، مستلزم شناسایی روش‌هایی است که با کمک آنها همه افراد به روش‌های مختلف رهبری پاسخ‌ دهند. ممکن است در تیمی، بخشی از افراد نیاز داشته باشند رهبران گروه به مشکلات گوش دهند و آن‌ها را تقدیر کنند ولی فردی دیگر به صحبت‌های انگیزشی او نیاز داشته باشد. داشتن استراتژی قوی شتاب احساسی، می‌تواند شما را قادر به استفاده از راهبردهای رهبری متفاوت برای بر انگیختن و حمایت از هر فرد در تیم ‌کند.

به دنبال یادگیری مستمر باشید

برای تبدیل شدن به رهبری تحول آفرین باید همواره به یادگیری و رشد خودتان بپردازید. به خاطر داشته باشید هم زمان با ایجاد راه‌های جدید کاری، راه‌های جدید فکری، ارتباطی و همکاری هم به وجود می‌آیند. رهبران تحول آفرین می‌دانند که هیچکس همه جواب‌ها را نمی‌داند و لازم است که به دنبال فرصت‌هایی برای تقویت مهارت‌های رهبری خود و همچنین افراد تیم باشند. موارد زیر مثال‌هایی از چگونگی یادگیری مستمر است:

  • از بازخوردهای افراد یاد بگیرید و برای رسیدن به یک نتیجه بهتر پس از هر شکست بیشتر کار کنید
  • برای غلبه به باورهای غلط و قدیمی همواره جستجو کنید
  • همواره باید دنبال فرصت‌های یادگیری و پیشرفت بود

داشتن یک استراتژی برای تبدیل شدن به رهبری تحول آفرین به اینکه سازمان به مزایا و نگرش‌ها و راه‌های کار کردن متفاوت پی ببرد کمک می‌کند. بدون رهبری تحول آفرین، کارمندان فرصت رشد و عمل کردن براساس توانایی‌هایشان را از دست می‌دهند. وقتی رهبران میل و توانایی برای تحول آفرین بودن را دارند، تمام تیم در جایگاهی مناسب برای رسیدن به موفقیت و داشتن فرهنگی سالم‌تر قرار می‌گیرند.

منبع

Leave a Reply

Close Menu

شرکت توسعه سازمانی همرو

به این پرسش‌ها فکر کنید:
– چگونه نسل بعدی مدیران در سازمان خود را شناسایی می‌کنید و ارتقاء می‌دهید؟
– چگونه نقش رهبری را در سازمان گسترش می‌دهید؟
– چگونه مشارکت افراد را بالا می‌برید و آنها را در جهت طراحی راه‌کار همراه می‌کنید؟
– چگونه تجربه اعضای سازمان و مشتریان خود را می‌سنجید و تغییرات نوآورانه ایجاد می‌کنید؟

 

با ما در ارتباط باشید

آدرس: تهران- خ ولیعصر- بالاتر از میدان ونک- کوچه خلیل‌زاده- پلاک ۲۸

تلفن: ۸۷۶۳۴۸۵۴-۰۲۱
ایمیل: hi@hamro.org