Skip to main content

ویژگی مدیریت خوب است که می‌تواند از یک فرد، یک رهبر خود بسازد. رهبران خوب می‌دانند که یکی از بهترین مهارت‌های رهبری، گوش دادن به دیگران با همه وجود است. رهبرانی با مدیریت عالی می‌توانند تلاش، مشارکت و تغییر را القا می‌کنند. بهترین راه بررسی این رهبران، از طریق توصیه‌هایی است که به مردمان‌شان می‌کنند. اما چطور می‌توان به ارتقای مهارت های رهبری فکر کرد و آن را انجام داد؟

افراد به رهبرانی که قابل اعتمادتر هستند و گوش شنوای بهتری دارند، امتیاز بالاتری می‌دهند. برقراری ارتباط درست و گفتن کلماتی مانند متشکرم و خوش‌ آمدید و ایجاد فضای کاری لذت‌بخش کارهای ساده و در آن واحد مهمی هستند که مدیران برای رسیدن به مقام رهبری می‌توانند انجام دهند.

روش‌های ارتقای مهارت های رهبری

رهبر شدن به درک بهتر از نقش و وظایف رهبری مؤثر نیاز دارد. افرادی که در نقش رهبر هستند باید انتخاب‌های بهتر و تصمیمات درستی برای دیگران بگیرند. در یک مطالعه که اخیرا روی رهبری انجام شده است، مهارت‌هایی مانند سازگاری، اعتماد به نفس، ذکاوت و وجدان کاری به عنوان مهم‌ترین ویژگی‌های رهبری عنوان شدند. در این تحقیق اشاره شد که رهبرانی که اعتماد به نفس بیشتری دارند، الهام‌بخش هستند و به افراد خود قدرت می‌دهند؛ بهترین رهبران هستند.

رهبران اغلب خودانگیخته هستند، چراکه مداوم و سخت تلاش می‌کنند تا مهارت‌های مدیریت خود را ارتقا بخشند. هیچ‌ شخصی رهبر متولد نمی‌شود؛ ولی هر شخصی می‌تواند ویژگی‌های رهبر بودن را با درک اینکه رهبران باید چه کنند، کسب کند. در زیر به نکاتی برای تقویت مهارت‌های رهبری می‌پردازیم. توجه داشته باشید که این نکات راه‌های رهبر شدن را آموزش می‌دهند و باید آن‌ها را در زندگی روزمره خود به‌ کار بگیرید.

شیوه رهبری کنونی خود را بدانید

این اولین موضوع مهم در ارتقای مهارت های رهبری است. همچنین دانستن روش کنونی رهبری هم اهمیت بسیاری دارد. نقاط قوتتان کدام است؟ ارزش‌های کلیدیتان چه هستند؟ در کدام بخش‌ها نیاز به ارتقا دارید؟ جالب است بدانید که بهترین راه برای تجزیه و تحلیل مهارت‌هایتان، انجام آزمون رهبری است تا بتوانید یک دیدگاه کلی از روش رهبری خود به دست آورید. پس از انجام آزمون در مورد ویژگی‌‌های کلیدی روش رهبری خود خواهید فهمید. در مورد اینکه آیا این مهارت‌ها به رهبری شما کمک می‌کند یا باعث ضعف رهبری می‌شود، خواهید فهمید. وقتی فهمیدید که در کدام بخش به ارتقا نیاز است، به دنبال راه‌هایی برای بهبود رهبری خود باشید.

روی نقاط قوت خود تمرکز کنید

یک رهبر موفق همیشه روی نقاط قوت خود و دیگران تمرکز می‌کند. واقعیت این است که افراد قدرتمند، ضعف‌های بیشتری دارند. با درک نقاط قوت خود می‌توانید یک رهبر کارآمد و مؤثر شوید.

ارتباط مؤثر برقرار کنید

یکی از مهمترین مهارت‌هایی که یک رهبر خوب دارد، گوش کردن و برقرار کردن ارتباط مؤثر به خصوص با اعضای گروه خود است. بهترین رهبران توجه خالص خود را چه کلامی و چه غیرکلامی به تیمشان معطوف می‌کنند. با باز نگه داشتن کانال ارتباطی، رهبر می‌تواند با اطمینان بگوید که اعضای تیمش آزادانه در کارها مشارکت می‌کنند و به موفقیت می‌رسند.

همبستگی داشته باشید

یکی از موارد مهم در ارتقای مهارت های رهبری، داشتن همبستگی با بقیه اعضای تیم است. احتمالا یکی از حیاتی‌ترین و بهترین ویژگی‌های یک رهبر، مهارت مدیریتی با داشتن همبستگی است. این رهبران قابل اعتماد، با اخلاق، صادق و درست هستند و حرفشان معادل عملشان است. سخنان و رفتارشان یکی است. به راحتی مورد اعتماد اعضای تیم خود، بالادستی‌هایشان و حتی عموم مردم قرار می‌گیرند.

الگو باشید

تأثیر گذاری بخش دیگری از رهبری است. رهبران ویژگی‌ها و رفتارهایی که در یاران خود القا می‌کنند را نشان می‌دهند. آن‌ها همیشه با مثال و جواب‌های منطقی به مشکلات رسیدگی می‌کنند و با گوش دادن به بقیه افراد، اعتماد به نفس را در آن‌ها ایجاد می‌کنند و بدین صورت افرادشان را تحت تأثیر قرار می‌دهند. بنابراین اعضای گروه این ویژگی رهبرشان را دوست داشته و خود را مانند او می‌کنند. اگر واقعا می‌خواهید که یک رهبر الهام‌بخش باشید، مهارت‌هایی که دوست دارید در دیگران ببینید را الگوی آن‌ها قرار دهید.

پاداش تعیین کنید

یک مهارت الزامی دیگر در رهبران خوب درک این موضوع است که پاداش و ارزش برای گروه خود تعیین کنند تا آنان احساس مورد احترام قرار گرفتن و شادی داشته باشند. می‌دانیم که افراد شاد عملکرد بهتری دارند. رهبران می‌توانند با قدردانی، کمک کردن و پاداش دادن به تلاش افرادشان، سبب ایجاد احساس شادی در آنان شوند. یکی از راه‌های انجام این امر گوش دادن و قدردانی و تکریم افراد به ازای کارشان است.

بینش روشن داشته باشید

یک رهبر خوب همیشه با درک موقعیت کارش را شروع می‌کند. معمول‌ترین مهارت رهبر داشتن بینش روشن از آینده است. یعنی رهبر می‌تواند تصویری از دو تا پنج سال آینده شرکت تصور کند و بداند که شرکت را به کدام جهت سوق می‌دهد و وقتی به مقصد رسید، شرکت در چه وضعی خواهد بود.

سایر راه های ارتقای مهارت های رهبری

این راهکارها تعدادی از روش‌های ساده برای ارتقای مهارت‌های رهبری است. شاید ویژگی‌های رهبر بودن به طور طبیعی در همه افراد وجود نداشته باشد، اما همه می‌توانند روش مدیریت بهتر را بیاموزند. به این منظور باید به خودتان باور داشته باشید و به خودتان بقبولانید که همه آنچه برای موفقیت نیاز است در خود دارید.

تلاش کنید که مهارت‌هایتان را ارتقا دهید، به طور مستمر به اطلاعات خود بیفزایید و در انتها حتما خواهید توانست که منابعی که همکارانتان برای بهتر کار کردن نیاز دارند را در محیط لذت‌بخشی برایشان تأمین کنید. همیشه به دنبال راه‌های تازه برای ارتقای مهارت های رهبری باشید و گام به گام پیشرفت کنید.

منبع

Leave a Reply

Close Menu

شرکت توسعه سازمانی همرو

به این پرسش‌ها فکر کنید:
– چگونه نسل بعدی مدیران در سازمان خود را شناسایی می‌کنید و ارتقاء می‌دهید؟
– چگونه نقش رهبری را در سازمان گسترش می‌دهید؟
– چگونه مشارکت افراد را بالا می‌برید و آنها را در جهت طراحی راه‌کار همراه می‌کنید؟
– چگونه تجربه اعضای سازمان و مشتریان خود را می‌سنجید و تغییرات نوآورانه ایجاد می‌کنید؟

 

با ما در ارتباط باشید

آدرس: تهران- خ ولیعصر- بالاتر از میدان ونک- کوچه خلیل‌زاده- پلاک ۲۸

تلفن: ۸۷۶۳۴۸۵۴-۰۲۱
ایمیل: hi@hamro.org