Skip to main content

بعضی اوقات افراد احساس می‌کنند که از کارشان فاصله گرفته‌اند و تعهد زیادی به آن ندارند. با توجه به تحقیقات شرکت گالوپ، اکثر کارمندان آمریکا نسبت به کارشان تعهد ندارند. به‌خصوص در افراد نسل هزاره، تعداد این افراد بسیار زیاد است و به همین دلیل از آن به عنوان چالشی دردسرساز نام می‌برند. بر اساس این تحقیقات حدود ۷۰ درصد از هزاره‌ها یا نسبت به شغلشان تعهد ندارند یا اینکه فاصله زیادی از وظایف شغلی خود گرفته‌اند. اما رهبران چطور می‌توانند بر ایجاد و افزایش تعهد شغلی در کارمندان اثر بگذارند؟

فکر می‌کنید چرا میزان تعهد شغلی کارمندان اینقدر کم است؟ احتمالا کاهش تعهد کارمندان به دلیل فعالیت رهبرانی است که صلاحیت لازم برای رهبری کردن را ندارند. رهبران عملیاتی در سازمان بیشترین تعداد از کارمندان را در سازمان‌ها رهبری می‌کنند ولی بااین‌حال خیلی از کارمندان در محیط کارشان احساس نارضایتی، بی‌انگیزگی و ناتوانی می‌کنند.

داده‌های زیر می‌تواند تاثیر فعالیت رهبران را روی تعهد شغلی کارمندان اثبات کند:

  • حدود ۶۰ درصد از کارمندان در نظرسنجی‌هایشان اعلام کرده‌اند که رهبری ضعیف باعث شده است تا احساس تعهد و بهره‌وری کم‌تری داشته باشند و این موضوع تعداد استعفای کارمندان را بیشتر کرده است.
  • همچنین ۲۵ درصد از سازمان‌ها به دلیل وجود رهبران ضعیف عملیاتی، سودآوری کمتری داشته‌اند.

عوامل موثر در افزایش تعهد شغلی کدامند؟

رهبران می‌توانند با تمرکز بر چهار حوزه زیر، میزان تعهد کارمندان خود را بیشتر کرده و به آن‌ها کمک کنند تا به‌صورت هدفمند در سازمان فعالیت کنند. چهار حوزه زیر باعث افزایش تعهد شغلی کارمندان می‌شود:

  • تعهد به مدیر
  • تعهد به شغل
  • تعهد به اعضای تیم
  • تعهد به سازمان

عوامل موثر در تعهد کارمندانبرانگیختن تعهد شغلی کارمندان

رهبران چطور می‌توانند تعهد کارمندان را افزایش دهند؟

رهبران عملیاتی (یا رهبران در همه سطوح سازمان) می‌توانند با انجام اقدامات زیر، تعهد کارمندان را در این چهار حوزه افزایش دهند:

  • تعهد به مدیر: کارمندان متعهد معمولا پرانرژی هستند و با مدیرشان احساس همبستگی می‌کنند. به عنوان رهبران عملیاتی، برای اینکه بتوانید تعهد شغلی را در کارمندان نسبت به مدیران افزایش دهید باید هر روز به آن‌ها فیدبک دهید و به مربیگری و توسعه آن‌ها بپردازید. افزایش تعهد به مدیران کمک می‌کند تا افراد به مدیرشان اطمینان و وفاداری بیشتری داشته باشند.
  • تعهد به شغل: هرچه کارمندان بیشتر خودشان را وقف کار کنند و بیشتر مشغول آن باشند، تعهد بیشتری هم نسبت به کارشان خواهند داشت. رهبران عملیاتی می‌توانند با دوری از مدیریت خرد و با روی کار آوردن ذینفعان داخلی و خارجی (که به‌طور مستقیم از کار کارمندان بهره می‌برند)، میزان تعهد به شغل کارمندانشان را افزایش دهند. این افزایش تعهد شغلی درنهایت باعث عملکرد بهتر کارمندان می‌شود.
  • تعهد به تیم: کارمندان وقتی از همکارانشان انگیزه می‌گیرند یا مورد تشویق آن‌ها قرار می‌گیرند، احساس تعهد بیشتری می‌کنند. رهبران عملیاتی می‌توانند با ارائه راهنمایی، همسویی و تعهد (DAC) به کارمندان، تعهد آن‌ها را به تیم بیشتر کنند. افزایش تعهد کارمندان بهره‌وری آن‌ها را هم افزایش می‌دهد.
  • تعهد به سازمان: کارمندان متعهد معمولا نسبت به سازمانشان احساس وفاداری می‌کنند و به ماموریتشان در سازمان علاقه دارند. رهبران عملیاتی می‌توانند با ارائه آموزش و توسعه فرصت‌ها برای زیردستانشان، تعهد سازمانی را افزایش دهند. این افزایش تعهد به سازمان می‌تواند میزان استعفای کارمندان را کمتر کند و باعث افزایش رضایت مشتریان شود.

سازمان‌ها از بین فعالیت‌های بهینه‌شده، بیشتر روی آن‌هایی سرمایه‌گذاری می‌کنند که تاثیری قابل‌اندازه‌گیری و کمی روی کسب‌وکار داشته باشد. اگر بتوانید درک خود را از تعهد کارمندان در این چهار حوزه بیشتر کنید، می‌توانید پاسخ‌های سریع‌تر و موثرتری داشته باشد و حوزه‌هایی که از لحاظ تعهد ضعیف‌تر هستند را بهبود دهید.

برای مثال اگر داده‌های مربوط به تعهد کارمندان نشان بدهد که کارمندان تعهد زیادی به شغل، سازمان و تیم‌هایشان دارند ولی نسبت به مدیران تعهد زیادی از خودشان نشان نمی‌دهند، باید در شرکت (به‌خصوص در حوزه افزایش تعهد به مدیران) فعالیت‌هایی انجام دهید. این فعالیت‌ها باعث بازگشت چشمگیری در سرمایه‌گذاری می‌شوند. آموزش رهبران برای مربیگری، توسعه و ارائه فیدبک (بازخورد) بعضی از این فعالیت‌ها است.

ما در CCL از این چارچوب داده‌محور به عنوان مبنا استفاده می‌کنیم و با کمک آن فرایندی توسعه دادیم که شرکت‌ها را قادر می‌سازد تا تغییرات لازم جهت توسعه تعهد شغلی کارمندانشان را شناسایی کنند؛ یعنی ببینند چه تغییراتی در رهبران باعث می‌شود تعهد کارمندان بیشتر شود و بنابراین از فواید این تغییرات بهرمند شوند.

نمی‌خواهم بگویم افزایش تعهد شغلی کارمندان، آسان یا ساده است اما غیرممکن هم نیست. وقتی موفق به این کار شوید، خواهید دید که توانایی شرکت برای دستیابی به نتایج مطلوب هم بیشتر می‌شود. فرایند پیشنهادی ما فرایندی قابل‌ اندازه‌گیری، داده‌محور و نظام‌مند است که روی تعهد کارمندانتان تاثیری مثبت و ناگهانی می‌گذارد؛ تاثیری که برای همیشه ثابت باقی خواهد ماند.

اگر به مدیران آموزش دهید که تعهد کارمندان را درک و مدیریت کنند، آن‌ها می‌توانند تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین دارایی‌های سازمان شوند. دیگر وقت آن رسیده که رویکردی جدید و هدفمند برای ارزیابی و مدیریت تعهد شغلی کارمندان بگیرید؛ به‌خصوص برای رهبران عملیاتی و جدیدی که بیش از همه برای حل معمای تعهد کارمندان تلاش می‌کنند.

منبع

Leave a Reply

Close Menu

شرکت توسعه سازمانی همرو

به این پرسش‌ها فکر کنید:
– چگونه نسل بعدی مدیران در سازمان خود را شناسایی می‌کنید و ارتقاء می‌دهید؟
– چگونه نقش رهبری را در سازمان گسترش می‌دهید؟
– چگونه مشارکت افراد را بالا می‌برید و آنها را در جهت طراحی راه‌کار همراه می‌کنید؟
– چگونه تجربه اعضای سازمان و مشتریان خود را می‌سنجید و تغییرات نوآورانه ایجاد می‌کنید؟

 

با ما در ارتباط باشید

آدرس: تهران- خ ولیعصر- بالاتر از میدان ونک- کوچه خلیل‌زاده- پلاک ۲۸

تلفن: ۸۷۶۳۴۸۵۴-۰۲۱
ایمیل: hi@hamro.org