Skip to main content

تقریبا ۲۴ سال پیش که مشاور بودم، یکی از مشتریان ما فهرستی از نامزدهای رهبری در هیات مدیره تهیه می‌کرد. در این فهرست فقط نام ۳۰ نامزد مرد سفیدوست نوشته شده بود. رئیس هیات مدیره فهرست را مرور کرد و گفت: «تلاش خوبی بوده است اما چرا هیچ زنی در این فهرست وجود ندارد!» و آنجا ما درباره تنوع اعضا در فهرست از او سوال کردیم. مقاله‌ای که می‌خوانیم نوشته آنجلا وایت است که در مجله بوردسورس در مارس ۲۰۲۰ منتشر شده است.

ای کاش می‌توانستم بگویم که در ۲۴ سال گذشته همه چیز به طور چشمگیری تغییر کرده است؛ اما اینطور نیست. تغییر و آگاهی نسبت به ایجاد تنوع در اعضا برای دست‌یابی به انواع تفکر، دیدگاه‌ها و استعدادها هنوز وجود ندارد. با این حال، هنوز می‌بینم که شرکت‌های غیرانتفاعی برای ایجاد فهرست متنوعی از اعضای هیات مدیره تلاش می‌کنند.

تنوع روز افزون جمعیت آمریکا فرصتی بی‌نظیر برای به کارگیری مخاطبان جدید و درگیر کردن استعداد‌های مختلف و رهبری جدید به بخش غیرانتفاعی می‌دهد. به عنوان بخشی که بر منافع عمومی متمرکز است؛ ورود افراد متنوع می‌تواند درک مسائلی که جوامع با آن روبه‌رو هستند را عمیق‌تر کرده و محیط مناسبی برای حل مسئله به شیوه درست ایجاد کند. در نهایت، این مسئله یعنی تنوع در اعضای هیات مدیره روی ماموریت سازمان اثر می‌گذارد؛ به همین دلیل است که شرکت‌های غیرانتفاعی شکل گرفته‌اند.

مهم است که ترکیب هیات مدیره خود را با ماموریت‌ها، ارزش‌ها و اولویت‌های سازمان خود تنظیم کنید. شرکت‌های غیرانتفاعی باید مراقب باشند تا از جستجوی تنوع پرهیز کنند؛ چرا که این اتفاق می‌تواند به حرکتی نمایشی تبدیل شود.

اما اگر هیات مدیره‌ها اولویت‌های خود را به وضوح مشخص کنند و فرهنگ یادگیری مداومی را تقویت سازند؛ تنوع بیشتر منجر به مشاغل بیشتر خواهد شد.

تحقیق جدید انجام شده توسط جانسون (Johnson)، گراسنیکل (Grossnicle)، بوردسورس (BoardSource) و دانشکده بشر دوستانه خانواده لیلی (University Lilly Family School of Philanthropy) به بررسی تنوع در اعضای هیات مدیره‌ های غیرانتفاعی و درک روابط بین تنوع هیات مدیره، خصوصیات سازمانی و کارایی هیات مدیره پرداخته و در تلاش است تا در مورد اهمیت تنوع در هیات مدیره‌ ها آگاهی ایجاد کند. هدف از این تحقیق بررسی رابطه بین تنوع هیات مدیره و بازده هیات مدیره است و ما آن را با نگاهی به تعامل، جذب‌ سرمایه و حمايت سیاست ارزیابی کردیم.

این مطالعه نشان داد که حوزه تمرکز یک سازمان یا زیرمجموعه آن در شرکت‌های غیرانتفاعی، با تنوع هیات مدیره‌ ها ارتباط دارد. برای مثال به نظر می‌رسد که شرکت‌های غیرانتفاعی که به آموزش توجه می‌کنند؛ درصد بالاتری از اعضای هیات مدیره آن‌ها سیاه پوست هستند؛ در حالی که شرکت‌هایی که روی عوامل محیطی یا بین المللی تمرکز می‌کنند؛ درصد کمتری از اعضای هیات مدیره آن‌ها سیاه پوست هستند.

شرکت‌های غیرانتفاعی متمرکز روی بین الملل، معمولا اعضای هیات مدیره جوانی دارند. در نهایت، سازمان‌های مذهبی نسبت به سایر زیر مجموعه‌ها به طور قابل توجهی تعداد کمتری از زنان را در هیات مدیره خود دارند؛ اما تمایل دارند که درصد بالاتری از اعضای هیات مدیره آن‌ها اسپانیایی باشد.

با این حال تاثیر ترکیب اعضای یک هیات مدیره بر بازده آن چیست؟ این تحقیق چندین روند را به ما نشان می‌دهد:

  • هیات مدیره‌های غیرانتفاعی با تعداد زن بیشتر، غالبا درگیر جذب سرمایه و حمایت از سیاست‌های عمومی هستند. همچنین مدیرعامل‌های آن‌ها، عملکرد جذب سرمایه این هیات مدیره‌ها را بالاتر می‌دانند.
  • هیات مدیره‌هایی با درصد بالای اعضای جوان (۳۹ سال یا کمتر) تعهد و مشارکت بیشتری دارند و بیشتر درگیر سرپرستی و نظارت هستند. این موضوع در مورد هیات مدیره‌هایی که درصد بالایی از زنان را دارا هستند هم صادق است.
  • سازمان‌های قدیمی‌تر دارای درصد قابل توجهی از اعضای هیات مدیره هستند که با از دیگران درخواست پول می‌کنند و هدایای مالی می‌بخشند. این هیات مدیره‌ها هم به احتمال زیاد از نظر مدیرعامل‌ها، به خاطر مشارکت زیادشان شناخته می‌شوند.
  • هیات مدیره‌های غیرانتفاعی با درآمدهای ۵ میلیونی دلاری یا بالاتر، احتمالا بیشتر در حمایت سیاسی مشارکت می‌کنند. اعضای آن‌ها به احتمال زیاد با سیاست‌گذاران تعامل دارند؛ اطلاعاتی در مورد فعالیت‌های سیاست‌گذاری در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند و بر تاثیر سیاست در دولت نظارت می‌کنند.

شما تاثیر تنوع روی اعضای هیات مدیره را چگونه می‌بینید؟

منبع

Leave a Reply

Close Menu

شرکت توسعه سازمانی همرو

به این پرسش‌ها فکر کنید:
– چگونه نسل بعدی مدیران در سازمان خود را شناسایی می‌کنید و ارتقاء می‌دهید؟
– چگونه نقش رهبری را در سازمان گسترش می‌دهید؟
– چگونه مشارکت افراد را بالا می‌برید و آنها را در جهت طراحی راه‌کار همراه می‌کنید؟
– چگونه تجربه اعضای سازمان و مشتریان خود را می‌سنجید و تغییرات نوآورانه ایجاد می‌کنید؟

 

با ما در ارتباط باشید

آدرس: تهران- خ ولیعصر- بالاتر از میدان ونک- کوچه خلیل‌زاده- پلاک ۲۸

تلفن: ۸۷۶۳۴۸۵۴-۰۲۱
ایمیل: hi@hamro.org