Skip to main content

وقتی کارآفرینان و صاحبان مشاغل، به بررسی سوابق متقاضیان استخدام می‌پردازند، رزومه آن‌ها تنها منبعی نیست که باید در نظر بگیرند. تحقیق و جمع‌آوری اطلاعات در مورد آن‌ها از طریق منابع اطلاعاتی دیگر مانند وبلاگ‌ها و پست‌های رسانه‌های اجتماعی بسیار مهم است. در حقیقت بررسی عناصر ردپای دیجیتال آن‌ها می‌تواند بینش عمیق‌تری در مورد این که متقاضیان چه کسانی هستند و چگونه با دیگران کار می‌کنند ارائه دهد. ردپای دیجیتال کاندید، کار راستی‌آزمایی در مورد افراد را آسان کرده و اگر چه با چالش‌هایی همراه است اما مزایای زیادی برای کارفرمایان دارد.

ردپای دیجیتال کاندید چیست؟

با هر کاری که در اینترنت انجام می‌دهیم، اطلاعاتی از خود به جا می‌گذاریم. ردپای دیجیتالی داده‌هایی است که کاربران در فضای اینترنت از خود به جا می‌گذارند. دو نوع ردپای دیجیتال وجود دارد که غیرفعال و فعال نام دارند. ردپای دیجیتال غیرفعال زمانی ایجاد می‌شود که اطلاعات از کاربر جمع‌آوری می‌شود بدون این که شخص بداند این اتفاق افتاده است. ردپای دیجیتالی فعال جایی است که کاربر عمدا اطلاعاتی را در مورد خود با استفاده از رسانه‌های اجتماعی یا با استفاده از وب‌سایت‌ها به اشتراک گذاشته است.

نمونه‌ای از ردپای دیجیتال غیرفعال می‌تواند جایی باشد که کاربر آنلاین بوده و اطلاعات در یک پایگاه داده آنلاین ذخیره شده است. نمونه‌ای از ردپای دیجیتالی فعال جایی است که کاربر ممکن است در انجمنی آنلاین یا یک رسانه اجتماعی، مطلبی نوشته باشد. نام یا نمایه ثبت‌شده را می‌توان به پست‌هایی که ایجاد شده‌اند پیوند داد اطلاعات زیادی در مورد یک شخص پیدا کرد.

بسیاری از کارفرمایان هم از رسانه‌های اجتماعی برای بررسی سوابق متقاضیان استخدام استفاده می‌کنند، بنابراین مهم است که به آنچه در چنین سایت‌هایی قرار می‌دهید توجه داشته باشید. وقتی چیزی را به اشتراک بگذارید، راهی برای حذف کامل آن وجود ندارد. ممکن است دیگران نظر داده باشند یا پست‌های شما را به اشتراک گذاشته باشند و این به نوبه خود ردپای دیجیتالی برای شما ایجاد می‌کند.

چرا ردپای دیجیتال اهمیت دارد؟

ردپای دیجیتال به این دلیل اهمیت دارد که داده‌های آن نسبتا دائمی هستند. همچنین این داده‌ها به صورت عمومی هستند. هنگامی که داده‌ها عمومی یا حتی نیمه عمومی باشد، مثل پست‌های بارگذاری شده در شبکه‌های اجتماعی، مالک اطلاعات، کنترل کمی بر نحوه استفاده دیگران از آن دارد. ردپای دیجیتال می‌تواند شهرت دیجیتالی یک فرد را تعیین کند که در عصر حاضر به اندازه شهرت آفلاین آن‌ها مهم است.

کارفرمایان می‌توانند پیش از تصمیم‌گیری در مورد استخدام به بررسی سوابق متقاضیان استخدام بپردازند. آن‌ها به ویژه می‌توانند رسانه‌های اجتماعی مختلف را بررسی کنند. کالج‌ها و دانشگاه‌ها می‌توانند ردپای دیجیتالی دانشجویان آینده خود را قبل از پذیرش آن‌ها هم بررسی کنند.

نمونه‌های ردپای دیجیتال

یک کاربر اینترنت می‌تواند بدون محدودیت در هر فضا از خود ردی به جا بگذارد. بعضی از فضاهایی که به ردپای دیجیتالی افراد اضافه می‌کند عبارت‌اند از:

  • خرید از وب سایت‌ها و فروشگاه‌های آنلاین
  • ثبت‌نام یا ایجاد حساب کاربری در یک سایت
  • دانلود و استفاده از اپلیکیشن‌ها
  • ثبت‌نام در خبرنامه‌های مطرح
  • استفاده از اپلیکیشن‌ها
  • اشتراک در نشریات مالی و وبلاگ‌ها
  • استفاده از رسانه‌های اجتماعی در رایانه یا سایر دستگاه‌ها
  • وارد شدن در وب‌سایت‌ها با استفاده از حساب کاربری
  • ارتباط با دوستان و مخاطبان به صورت آنلاین
  • به اشتراک‌گذاری اطلاعات، داده‌ها و عکس‌ها
  • پیوستن به سایت‌ها یا اپلیکیشن‌های دوستیابی
  • اشتراک در یک کانال خبری آنلاین
  • مشاهده مقالات در یک برنامه خبری
  • بازنشر مقالات و اطلاعاتی که خوانده‌اید
  • استفاده از اپلیکیشن‌های آنلاین تناسب اندام
  • استفاده از اپلیکیشن‌ها برای دریافت مراقبت‌های بهداشتی
  • ثبت آدرس ایمیل خود برای استفاده از کلاس‌های آنلاین
  • اشتراک در وبلاگ‌های سلامت و تناسب اندام
  • و…

چرا بررسی ردپای دیجیتال کاندید اهمیت دارد؟

هدف مطلق در هر بررسی سوابق متقاضیان استخدام، یافتن آن فردی است که با فرهنگ سازمان مطابقت داشته باشد، چون آن شخص به احتمال زیاد بهره‌ورتر خواهد بود، با اکثر اعضای تیم شما بهتر کار می‌کند و می‌تواند به خوبی با مشتریان کار کند و سود بیشتری را برای سازمان ایجاد کند. از سوی دیگر چنین کارمندانی برای مدت‌زمان طولانی‌تری در سازمان شما کار می‌کنند. آن چه با تجزیه و تحلیل ردپای اجتماعی یک فرد به دست می‌آورید، مجموعه داده برای کمک به بهبود روند مصاحبه است.

شما یک رزومه دارید، چند مصاحبه انجام داده‌اید اما هنوز نقاط تاریکی در مورد فرد متقاضی در ذهن شما وجود دارد. شاید این سوال‌ها برایتان به وجود بیاید که این فرد چه خصوصیاتی دارد؟ چگونه نسبت به تغییر واکنش نشان خواهند داد؟ چه نوع علایقی دارد؟ آیا او با نیازهای مشتری یا فرهنگ تیم و شرکت ما مطابقت دارند؟ این جاست که رسانه‌های اجتماعی به کمک شما می‌آیند و پاسخی‌هایی را برای همه این سوال‌ها در اختیار شما قرار می‌دهند. البته این کار را به گونه‌ای انجام دهید که از حریم خصوصی افراد محافظت شود و فقط  آنچه که در حوزه عمومی و حرفه‌ای است را بررسی کنید.

چگونه می‌توان از ردپای دیجیتال کاندید برای بررسی سوابق متقاضیان استخدام استفاده کرد؟

ساده‌ترین راه برای شروع، استفاده از موتورهای جستجو است. توصیه می‌کنیم این فرایند را با تعدادی از موتورهای جستجوی مختلف و همچنین گوگل انجام دهید. با جستجوی مستقیم نام فرد و نام مستعار او جستجو را آغاز کنید. با استفاده از الگوریتم‌ها و کلیدواژه‌های مختلف این کار را انجام دهید تا به نتایج مختلف دست پیدا کنید. برای مثال علاوه بر نام‌های مستعار، نام فرد را در کنار شرکت‌هایی که در بخش سابقه شغلی او در رزومه فهرست شده‌اند، جستجو کنید. این کار نتایج مبتنی را به همراه خواهد داشت.

فراتر از یک کاوش عمومی در موتورهای جستجو، شما همچنین باید به سراغ رسانه‌های اجتماعی هم بروید. به تمام پلتفرم‌های اجتماعی که فرد استفاده می‌کند سر بزنید و افرادی که با او در ارتباط هستند را پیدا و بررسی کنید.

چالش‌های پیدا کردن اطلاعات از طریق ردپای دیجیتال

انجام این کار ساده نیست و نیاز به مهارت دارد. فردی که به جستجو در مورد شخصی می‌پردازد باید از جستجوی ساده در دو صفحه ابتدای گوگل فراتر برود. او باید مشخص کند که آیا پروفایل فیس‌بوک یک فرد با پروفایل لینکدین و در نهایت با رزومه او هم‌خوانی دارد یا خیر. این کار کاملا پیچیده است که اگر بخواهید آن را به درستی انجام دهید، به 24 تا 48 ساعت زمان نیاز دارید. بنابراین، وقتی جستجوی گسترده‌تری در گوگل انجام می‌دهیم، می‌توانیم به این نتیجه برسیم که آیا این فرد مناسب شرکت ما هست یا نه. افراد متخصص در تشابهات اسمی موجود دچار خطا نمی‌شوند و می‌توانند اطلاعات دقیق‌تری را به شما ارائه دهند، چون در فضای مجازی تشخیص هویت واقعی فرد کار دشواری است و به مهارت نیاز دارد.

کلام آخر

هر فعالیتی که به صورت آنلاین در فضای اینترنت انجام می‌دهیم، ثبت می‌شود. به نوعی با هر کار یک ردپا از خود به جا می‌گذاریم که به آن ردپای دیجیتال می‌گویند. این رد پا اهمیت زیادی دارد و می‌تواند مفید یا مضر باشد. ردپای دیجیتال کاندید برای کارفرمایان ارزش زیادی دارد چون به وسیله آن می‌توانند بررسی سوابق متقاضیان استخدام را راحت‌تر و سریع‌تر انجام دهند. این کار صرفا جستجویی ساده در اینترنت نیست و کارفرمایان باید از افراد متخصص برای انجام درست این کار استفاده کنند تا به نتایجی صحیح برسند و فرد دلخواه خود را استخدام کنند.

 

 

Leave a Reply

Close Menu

شرکت توسعه سازمانی همرو

به این پرسش‌ها فکر کنید:
– چگونه نسل بعدی مدیران در سازمان خود را شناسایی می‌کنید و ارتقاء می‌دهید؟
– چگونه نقش رهبری را در سازمان گسترش می‌دهید؟
– چگونه مشارکت افراد را بالا می‌برید و آنها را در جهت طراحی راه‌کار همراه می‌کنید؟
– چگونه تجربه اعضای سازمان و مشتریان خود را می‌سنجید و تغییرات نوآورانه ایجاد می‌کنید؟

 

با ما در ارتباط باشید

آدرس: تهران- خ ولیعصر- بالاتر از میدان ونک- کوچه خلیل‌زاده- پلاک ۲۸

تلفن: ۸۷۶۳۴۸۵۴-۰۲۱
ایمیل: hi@hamro.org