Skip to main content

به مطلوب‌ترین شغلی فکر کنید که تاکنون تجربه کرده‌اید. کدام ویژگی آن را دوست داشتید، وظایف‌تان، هدف کسب‌وکار یا همکاران‌تان؟ حال به شغلی فکر کنید که نمی‌توانستید تحملش کنید. به نظرتان این دو شغل چه تفاوت‌هایی داشتند؟ جالب است بدانید که بخش مهمی از اتفاقاتی که آن سازمان را برای شما مطلوب کرده،‌ همان رفتار سازمانی است. اما رفتار سازمانی به چه معناست؟

عوامل زیادی بر رفاه شغلی کارمندان تاثیر می‌گذارد که یکی از اصلی‌ترین این عوامل، نحوه تعامل و همکاری افراد در یک سازمان است. وقتی افراد تعامل و همکاری خوبی با هم نداشته باشند، خشنودی، بهره‌وری، وفاداری به شرکت و بسیاری از علائم دیگر رضایت شغلی در آن‌ها کاهش پیدا می‌کند. رفتار سازمانی در حقیقت درباره همین موضوعات صحبت می‌کند. رفتار سازمانی مطالعه نحوه تعامل افراد در گروه‌ها است و در دنیای کسب‌وکار مولفه بسیار مهمی شناخته می‌شود. در این مقاله رفتار سازمانی را بررسی می‌کنیم و خواهیم فهمید که برای حفظ شرایط کاری بهینه، چطور باید از افراد پشتیبانی کرد.[crp]

رفتار سازمانی چیست؟

لین کالنباخ، روانشناس صنعتی و رشته رفتار سازمانی و استادیار مدیریت کالج سنت اسکولاستیکا می‌گوید: «رفتار سازمانی مطالعه رفتار انسان در یک سازمان است. گاهی اوقات به افراد می‌گویم کاربرد روانشناسی در محیط کار یا سازمان همان رفتار سازمانی است.»

به گفته چارینا ال فلورز، متخصص منابع انسانی، معاون منابع انسانی Barbelo Group و استادیار کالج بلویو، هدف رفتار سازمانی، درک رفتار افراد و گروه‌ها در سازمان‌ها است. او در این‌باره می‌گوید: «این مبحث نقش سیستم‌ها، ساختارها و فرایندهای سازمانی را در شکل‌دهی به رفتار با هدف درک سازو‌کار سازمان‌ها بررسی می‌کند.»

هدف رفتار سازمانی چیست؟

هدف اصلی دانش رفتار سازمانی توضیح و پیش‌بینی رفتارها در داخل یک سازمان است. سازمان‌ها با بررسی رفتار در سه سطح تاثیرگذاری متفاوت (سطح فردی، گروهی و سازمانی) می‌توانند عملکرد افراد در محیط کار را بهتر درک کنند و تعاملات بین کارمندان را بهبود ببخشند.

این دانش همچنین با بهبود انگیزش، رهبری، ارتباط و فرهنگ سازمانی می‌تواند مزیت رقابتی برای سازمان ایجاد کند تا درنهایت تاثیر قابل توجهی بر درآمد کسب‌وکار داشته باشد.

پیاده‌سازی رفتار سازمانی چطور می‌تواند شرکتی را متحول کند؟

بینش‌های مورد نیاز برای مدیریت و اداره کارآمد و بدون مشکل یک کسب‌وکار بدون شک با اجرای رفتار سازمانی بدست خواهد آمد، به همین دلیل است که شرکت‌ها باید بر روی اجرا و اصلاح رفتار سازمانی خود سرمایه‌گذاری کنند تا به نتایج مطلوبی دست یابند.

فلورز می‌گوید: «رفتار سازمانی بر کارایی همه سطوح سازمانی نقشی حیاتی دارد. وقتی کارمندان درک کنند که رفتارشان چقدر بر عملکرد سازمان و امکان اجرای استراتژی اثرگذار است، کسب‌وکار هم موفق‌ خواهد شد.» هنگامی که کارمندان به‌طور موثر رهبری شوند و با انگیزه تا حد توان‌شان تلاش کنند، تمام سازمان پیشرفت خواهد کرد.

به تعداد سازمان‌هایی که رفتار سازمانی را اجرا کرده‌اند، اثرات مثبت و متنوعی از اجرای این دانش دیده شده است. یشتر پژوهش‌ها از اثبات بهبود سلامت و بهره‌وری در محیط‌های کاری سخن می‌گویند که به معنای بهبود رضایت شغلی، افزایش بهره‌وری، تعهد بیشتر به شرکت و کاهش نرخ جابه‌جایی کارمندان است. کالنباخ معتقد است که این بهبودها بر سودآوری کسب‌وکارها تاثیر دارد.

چرا باید مطالعه رشته رفتار سازمانی را انتخاب کنیم؟

اگر می‌خواهید توجه شرکت‌های بزرگ را به خودتان جلب کنید، داشتن مدرک رشته رفتار سازمانی می‌تواند شما را بسیار متمایزتر از دیگران نشان دهد.

فلورز می‌گوید: «دانشجویان رفتار سازمانی یاد می‌گیرند که سازمان‌ها چطور از انگیزش فردی به پویایی تیمی و به ساختار سازمانی دست خواهند یافت.» او همچنین بیان می‌کند که دانشجویان با بهره‌گیری از رشته‌های دیگر مثل مدیریت، انسان‌شناسی، جامعه‌شناسی، فناوری اطلاعات، اخلاق، اقتصاد و روانشناسی در مورد مدیریت کارآمد افراد در سازمان‌ها، دانشی مقدماتی به‌ دست می‌آورند.

آدام مارکوت، معاون توسعه و عملیات سازمانی FMG Leading می‌گوید: «امروزه رهبری کارآمد هم هنر و هم علم است، برای آنکه رهبری کارآمد باشید، باید هم در انجام دادن و هم در بودن ممتاز باشید. به نظر من رفتار سازمانی از موضوعات اصلی و به‌روز رهبری کسب‌وکار است.»

رشته رفتار سازمانی چطور می‌تواند منجر به برتری دانشجویان این رشته شود؟

دانش رفتار سازمانی، درک شما را نه تنها نسبت به کسب‌وکار و عملیات‌ها بلکه نسبت به عوامل بهبود دهنده سازمان‌ها افزایش می‌دهد. از آنجایی‌که رفتار سازمانی یک مبحث بین رشته‌ای است، می‌توان از آن در هر حوزه‌ای استفاده کرد.

مارکوت می گوید: «دانشجویانی که در زمینه رفتار سازمانی سابقه، مهارت یا تجربه دارند، دیدگاه گسترده‌تری نسبت به عوامل تاثیرگذار سازمانی دارند. همچنین این افراد ظرفیت بیشتری برای رهبری در نقش‌های مختلف و درک عمیق‌تری از رهبری و مدیریت تغییر خواهند داشت.» امروزه این شایستگی‌ها در سازمان‌ها دارای اهمیت بسیاری هستند.

دانشجوبان رشته رفتار سازمانی بعد از اتمام تحصیل کجا می‌توانند کار کنند؟

دانشجویان با مطالعه در رشته رفتار سازمانی نه تنها نسبت به دیگران دارای شایستگی‌های سازمانی بیشتری هستند بلکه بعد از اتمام تحصیل فرصت‌های شغلی متنوع‌تری خواهند داشت.

کالنباخ می‌گوید: «تحصیل در رشته رفتار سازمانی در انتخاب شغل و مسیر شغلی انعطاف‌پذیری زیادی را برای فرد ایجاد می‌کند اما دانشجویان ابتدا باید تصمیم بگیرند که چه مسیری را می‌خواهند شروع کنند و بعد آن را انتخاب کنند.»

او توضیح می‌دهد که فارغ‌التحصیلان جدید دوره روزانه کالج سنت اسکولاستیکا در حوزه‌های مختلفی از جمله منابع انسانی، مدیریت عمومی، مدیریت روابط مشتریان و در سازمان‌های غیرانتفاعی استخدام شده‌اند. همچنین اضافه می‌کند که فارغ‌التحصیلان دوره‌های آنلاین و غیرحضوری این کالج توانسته‌اند تا در موقعیت شغلی و سازمان فعلی خود، پیشرفت کنند.

اگر نسبت به رازهای موفقیت شرکت‌ها کنجکاو هستید و پتانسیل‌های کار گروهی برایتان جذاب است، احتمالا دانش رفتار سازمانی همان گمشده شما خواهد بود. گمشده‌ای که برای رسیدن به موفقیت در دنیای کسب‌وکار به شما کمک خواهد کرد.

 

Leave a Reply

Close Menu

شرکت توسعه سازمانی همرو

به این پرسش‌ها فکر کنید:
– چگونه نسل بعدی مدیران در سازمان خود را شناسایی می‌کنید و ارتقاء می‌دهید؟
– چگونه نقش رهبری را در سازمان گسترش می‌دهید؟
– چگونه مشارکت افراد را بالا می‌برید و آنها را در جهت طراحی راه‌کار همراه می‌کنید؟
– چگونه تجربه اعضای سازمان و مشتریان خود را می‌سنجید و تغییرات نوآورانه ایجاد می‌کنید؟

 

با ما در ارتباط باشید

آدرس: تهران- خ ولیعصر- بالاتر از میدان ونک- کوچه خلیل‌زاده- پلاک ۲۸

تلفن: ۸۷۶۳۴۸۵۴-۰۲۱
ایمیل: hi@hamro.org