Skip to main content

احتمالا شما می‌خواهید کارکنان خود را راضی نگه دارید چون استخدام هزینه دارد و آموزش هم زمان‌بر است. بهترین شرکت‌ها آن‌هایی هستند که می‌توانند کارکنان خود را برای مدت زمان طولانی‌تری حفظ می‌کنند. از طرفی کسب‌و‌کارها نمی‌توانند به رضایت کارکنان خود اهمیتی ندهند. به همین دلیل، رهبری مشارکتی از عوامل مهمی است که در حفظ و نگهداشت کارکنان به کمک شما می‌آید. رعایت و پیاده کردن این عامل به همراه چند مورد دیگر می‌تواند تاثیر شگرفی بر کسب‌وکار شما و در نتیجه رضایت کارکنان داشته باشد. در ادامه عوامل موثر بر حفظ و نگهداشت کارکنان را با هم بررسی می‌کنیم.

نگهداشت کارکنان یعنی چه؟

حفظ و نگهداشت کارکنان به معنی جلوگیری از استعفای آن‌ها و راضی نگه داشتن آن‌ها است. برای حفظ کارکنان، سازمان‌ها از برنامه‌های متنوع منابع انسانی برای جذب، درگیر کردن و قدردانی از کارمندان استفاده می‌کنند و انعطاف‌پذیری کاری بیشتر و مزایای مدرن مانند برنامه‌های سلامت فیزیکی و مالی ارائه می‌دهند.

چرا حفظ و نگهداشت کارکنان اهمیت دارد؟

نرخ بالای جابه‌جایی کارکنان می‌تواند به توانایی سازمان‌ها برای انجام ماموریت‌شان به دلیل از دست دادن دانش سازمانی و هزینه‌های بالای جایگزینی کارمندان در حال خروج آسیب برساند. کاهش بهره‌وری و مزیت رقابتی از بزرگ‌ترین ضررهای ناشی از خروج کارکنان از سازمان است.

خروج کارکنان همچنین می‌تواند روحیه را کاهش دهد و کارکنان بیشتری را به ترک سازمان ترغیب کند. حفظ کارکنان همچنین برای ایجاد تیم و انسجام در محل کار مهم است، بنابراین کارمندان می‌توانند به یکدیگر اعتماد کنند. یکی دیگر از تاثیرات منفی، تاثیر آن بر مشتریان است که می‌توانند متوجه شوند که با افراد مختلف در سازمان سروکار دارند.

عوامل و راه‌های موثر بر حفظ و نگهداشت کارکنان

تعدادی از عوامل وجود دارد که بر رضایت و مشارکت کارمند در کار تاثیر می‌گذارد. در حالی که ممکن است بدیهی به نظر برسد، بسیاری از کارفرمایان اهمیت سرمایه‌گذاری در رفاه و رضایت فردی کارکنان خود را به عنوان یک استراتژی برای جلوگیری از خروج آنها دست کم می‌گیرند. در واقع، بعضی از کارفرمایان نمی‌دانند که رهبری مشارکتی چیست و حتی متغیرهایی که می‌تواند بر حفظ کارمندان تاثیر بگذارد را در نظر نمی‌گیرند. در این سبک رهبری، تمام اعضای تیم در فرایند تصمیم‌گیری برای اهداف سازمان مشارکت می‌کنند. در نتیجه همه انگیزه بیشتری برای پیشبرد اهداف سازمان به دست می‌آورند و نرخ خروج هم کمتر می‌شود. در ادامه با شش عامل موثر بر حفظ کارمندان آشنا می‌شویم و راهکارهایی که کارفرمایان می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند را ارائه می‌دهیم.

  • معارفه و آموزش

گزارشی از SHRM (انجمن مدیریت منابع انسانی) نشان می‌دهد که شیوه‌های استخدام به شدت بر جابه‌جایی کارکنان تاثیر می‌گذارد. در واقع، عدم توجه به حفظ در این مرحله اولیه، می‌تواند باعث شود که بهترین کارمندان را از همان ابتدا از دست بدهید. حتی زمانی که یک کارمند در تیم شما حضور دارد، عدم اجرای آموزش هم می‌تواند حفظ را تهدید کند. متاسفانه، تنها یک پنجم کارکنان گزارش می‌دهند که آموزش در محل کار را در پنج سال گذشته دریافت کرده‌اند.

چه باید کرد:

مسائل مربوط به کار در مرحله اول ریشه در تصاویر غیرواقعی شغل در مرحله مصاحبه دارد. اگر در مورد انتظارات دقیق خود یا مسئولیت‌هایی که در یک نقش قرار می‌گیرد آگاه نباشید، احتمال زیادی وجود دارد که کارمندان در انجام وظایف خود شکست بخورند. با صادق بودن، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که همه متقاضیان از همان روز اول کاملاً با انتظارات شما آشنا شده‌اند و این امر باعث می‌شود که آنها در شرکت شما باقی بمانند.

وقتی نوبت به آموزش می‌رسد، ارائه فرصت‌ها و سرمایه‌گذاری در توسعه کارکنان، به پیشبرد اهداف شما بسیار کمک می‌کند. اگر برعکس بقیه سازمان‌ها فرصت‌هایی برای رشد و توسعه فراهم کنید، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که کارمندان را کنار خود نگه می‌دارید و آینده‌ای را با او متصور هستید.

  • انعطاف‌پذیری

انعطاف‌پذیری در حال حاضر یک کلمه کلیدی تجاری است و دلیل خوبی هم دارد. حدود 89 درصد از کارمندان بریتانیایی معتقدند که با سطوح بالاتر انعطاف‌پذیری می‌توانند بهره‌وری بیشتری داشته باشند. کارمندان برای انعطاف‌پذیری در مورد قرار ملاقات‌ها، رویدادهای زندگی و موارد دیگر دوست دارند که کنترلی بر شغل و حرفه خود داشته باشند.

ترتیبات کاری منعطف تبدیل به یک هنجار شده‌اند و کارفرمایانی که این موضوع را در نظر نمی‌گیرند مطمئنا با مشکل مواجه می‌شوند. کارمندان مدرن به سادگی به محدودیت‌های سنتی پایبند نیستند و مطمئنا اگر به این شکل رفتاد کنید، شروع به جستجوی جاهای دیگر می‌کنند.

چه باید کرد:

اگر شخصی پروژه بزرگی دارد که نیاز به همکاری زیادی ندارد، به او بگویید که می‌تواند چند روز در خانه کار کند. در زیرساخت‌های مورد نیاز برای فعال کردن روند کار از راه دور سرمایه‌گذاری کنید. اگر کسی کارش را به درستی و خوبی انجام می‌دهد، خرده مدیریت برای آن‌ها انجام ندهید.

  • ناامنی مالی

مسائل مالی یک عامل حیاتی است که بر حفظ کارمندان تاثیر می‌گذارد. تشخیص این که کارمندی که نگران پول است، کار دشواری نیست چون او آن طور که باید در محل کار خود پویا یا خوشحال نیست. اگر شرکت دیگری با ارائه دستمزد بهتر پیدا شود، ممکن است کارمند شما بدون فکر به بقیه جوانب و مزایای کار شما به سرعت به آن‌ها مراجعه کند.

چه باید کرد:

پرداخت بیشتر به کارمندان همیشه برای یک شرکت آسان نیست اما اگر می‌خواهید گردش مالی را به حداقل برسانید، باید مطمئن شوید که حداقل دستمزد را در رقابت با سایر شرکت‌ها پرداخت می‌کنید. اگر کارکنان فقط با جابه‌جایی شرکت‌ها می‌توانند قدری بیشتر حقوق به دست آورند، سایر عوامل مثبت در مورد کسب‌وکار شما می‌تواند کارمندان را در شرکت نگه دارد.

  •  تعادل کار و زندگی

اکثر والدین فقدان تعادل را به عنوان عاملی مهم در نارضایتی از محل کار ذکر می‌کنند. کارمندان خواهان محدودیت‌هایی نیستند که آن‌ها را از انجام کارهایی که دوست دارند باز می‌دارد. این همان چیزی است که کار از راه دور را به یک مولفه حیاتی در حفظ و نگهداشت کارمندان تبدیل می‌کند و به همین دلیل است که تعادل بین کار و زندگی باید همیشه در سرلوحه ذهن شما باشد. هر مدیری که این موضوع را در نظر نگیرد به زودی با مشکل مواجه خواهد شد.

چه باید کرد:

شما باید هر کاری که ممکن است برای کمک به کارکنان برای دستیابی به تعادل لازم برای یک زندگی کاری شاد انجام دهید. این کار می‌تواند به معنای کار از راه دور یا حضور دیرتر در محل کار برای مطابقت با تعهدات روزانه باشد.

  • مدیریت

افراد به همان اندازه که شغل را ترک می‌کنند، مدیران را ترک می‌کنند. بر اساس مطالعه توتال جابز، 49 درصد از کارمندان بریتانیا شغل خود را به دلیل رابطه ضعیف با مدیر خود ترک کرده‌اند. مدیریت ضعیف به شکل ساختاردهی نامطلوب یا سختگیری‌های غیرضروری می‌تواند همه چیز از بهره‌وری گرفته تا رفاه محل کار را نابود کند. مهم‌تر از آن، می‌تواند به میزان قابل توجهی برای حفظ کارکنان هزینه داشته باشد.

چه باید کرد:

مطمئنا تصمیم‌گیری روی سبک مدیریت صحیح دشوار است اما برای حفظ کارمندان در هیئت مدیره حیاتی است. چیزهای ساده، مانند دادن فضای مورد نیاز کارکنان، می‌تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند. به همین ترتیب، ارسال نظرسنجی‌های ناشناس منظم برای بازخورد کارکنان می‌تواند به شما کمک کند تا سبک مدیریت خود را متناسب با نیازهای محل کار تنظیم کنید.

  • قدردانی

هیچ‌کس از احساس نادیده گرفته شدن لذت نمی‌برد و فقدان مداوم به رسمیت شناختن، مطمئنا باعث می‌شود که کارمندان به دنبال توجهی که شایسته آن هستند به دنبال جای دیگری باشند. حدود 65 درصد از کارمندان احساس می‌کنند در نقش‌های فعلی خود از آن‌ها قدردانی نمی‌شوند. اگر می‌خواهید به این زودی فرصتی برای بهبود حفظ داشته باشید، باید به آن توجه کنید. عدم توجه به این امر منجر به کاهش روحیه و کاهش بهره‌وری می‌شود. پس در نتیجه آن‌ها به سمت شرکت‌هایی می‌روند که سیستم پاداش ارائه می‌دهند و از کارمندان خود به خوبی قدردانی می‌کنند.

چه باید کرد:

رفاقت و فرهنگ قدردانی نیروی محرکه موفقیت و انگیزه در شرکت‌های کوچک‌تر است. با این حال، با توجه به مقیاس‌های تجاری، اعمال آن بسیار دشوارتر است. چون با تعداد افراد بیشتر، توانایی برقراری ارتباط مشترک دشوار می‌شود. در حال حاضر فناوری برای ایجاد فضاهای دیجیتالی به کار گرفته می‌شود که در آن قدردانی می‌تواند اتفاق بیفتد و به کسب‌و‌کارهای بزرگ اجازه می‌دهد یک جامعه ایجاد کنند که محدودیت‌های فیزیکی برای آن‌ها مانع ایجاد نمی‌کند. به این شکل کارمندان می‌توانند یکدیگر را تشویق کنند و به مدیریت اجازه می‌دهند که به صورت عمومی به افراد برای انجام یک کار خوب تبریک بگوید.

کلام آخر

حفظ کارکنان فعلی سازمان، حفظ کارکنان با استعداد و کاهش جابه‌جایی از طریق ایجاد فضای کاری مثبت برای ارتقای تعامل، نشان دادن قدردانی از کارکنان، ارائه حقوق و مزایای رقابتی و تعادل سالم بین کار و زندگی، نگهداشت کارکنان است. این امر به عوامل متعددی بستگی دارد که اگر کارفرمایان با این عوامل آشنا شده و آن‌ها را رعایت کنند می‌توانند به این هدف دست پیدا کنند. بعضی از کارفرمایان نمی‌دانند رهبری مشارکتی چیست و چگونه باید آن را برای حفظ و نگه‌داشت کارکنان خود در سازمان پیاده کنند. در این زمینه توجه به عوامل موثر بر حفظ و نگهداشت کارکنان می‌تواند به شما کمک کند.

Leave a Reply

Close Menu

شرکت توسعه سازمانی همرو

به این پرسش‌ها فکر کنید:
– چگونه نسل بعدی مدیران در سازمان خود را شناسایی می‌کنید و ارتقاء می‌دهید؟
– چگونه نقش رهبری را در سازمان گسترش می‌دهید؟
– چگونه مشارکت افراد را بالا می‌برید و آنها را در جهت طراحی راه‌کار همراه می‌کنید؟
– چگونه تجربه اعضای سازمان و مشتریان خود را می‌سنجید و تغییرات نوآورانه ایجاد می‌کنید؟

 

با ما در ارتباط باشید

آدرس: تهران- خ ولیعصر- بالاتر از میدان ونک- کوچه خلیل‌زاده- پلاک ۲۸

تلفن: ۸۷۶۳۴۸۵۴-۰۲۱
ایمیل: hi@hamro.org