Skip to main content

به تازگی شرکت McKinsey نظرسنجی بین‌المللی برگزار کرد و در نتایج آن مشخص شد که ۸۷ درصد از رهبران به وجود خلاهای مهارتی در نیروی کارشان اذعان کردند. بااین‌حال کمتر از نیمی از شرکت‌کنندگان برنامه روشنی برای مواجهه با این چالش داشتند. بحران کووید ۱۹ این مسئله را پررنگ‌تر کرده است. به ‌واسطه مسائلی مثل نیاز به یادگیری فناوری‌های جدید در خانه، مدیریت روابط فروش از راه دور و همکاری مجازی با همکاران، افزایش مهارت‌های کارمندان به یک نیاز برای کسب‌وکارها تبدیل شده است. در ادامه همراه باشید تا درباره تیم های تی شکل و ضرورت حضور آن‌ها در کسب‌وکارها بیشتر به شما بگوییم.

اکنون در نقطه اوج مدلی دوگانه هستیم که در آن ارزشمندترین کارمندان، چندرشته‌ای یا همان تی (T) شکل هستند. افراد همه‌فن‌حریف دانش کمی در مورد حوزه‌های زیادی دارند و افراد متخصص تنها در یک حوزه تخصص دارند، اما افراد T شکل دست کم در یک حوزه متخصص و در چند حوزه دیگر دارای دانش یا مهارت هستند.

به گفته بعضی تیم براون (Tim Brown)، مدیرعامل IDEO Design Consultancy در دهه ۲۰۰۰ و به گفته بعضی دیگر McKinsey & Company در دهه ۸۰ اولین بار عبارت «فرد T شکل» را به ‌کار بردند. در هر صورت خط عمودی حرف T نشان‌دهنده عمق مهارت‌ها و تخصص فرد در یک حوزه است، درحالی‌که خط افقی گستردگی یا توانایی تشریک مساعی فرد در رشته‌های گوناگون با متخصصان سایر حوزه‌ها و به‌ کارگیری دانش در حوزه‌هایی فراتر از حوزه اصلی فرد را نشان می‌دهد.

به عبارت دیگر کارمندان T شکل در مسئولیت‌های اصلی‌شان سرآمد و در عین حال در انجام وظایف دیگر هم کارآمد هستند. کارمندان تیم های تی شکل علاوه بر مهارت‌های فنی (مثل مهارت برنامه‌نویسی یا تخصص طراحی) از مهارت‌های شناختی مثل هوش هیجانی و خلاقیت هم برخوردار هستند. توانایی‌شان در مشارکت، ایفای نقش جایگزین و حل مسئله آن‌ها را به افرادی با عملکرد برتر تبدیل می‌کند که می‌توانند بهره‌وری کلی سازمان را افزایش دهند.

جیسون ییپ (Jason Yip)، مربی ارشد چابک در اسپاتیفای می‌گوید همه کارهای روزانه شرکت به فردی متخصص نیاز ندارند، کارهای غیرتخصصی را می‌توان به اعضای T شکل تیم سپرد. چون مهارت‌ها و تجربه این افراد به حوزه‌ای محدود خلاصه نمی‌شود، می‌توانند در پروژه‌های گوناگون سازمان مشارکت کنند. این نوع کار به آموزش فرابخشی اولویت می‌دهد که باعث می‌شود رهبران بتوانند با تعداد افراد یکسان کار بیشتری را انجام دهند.

برای شروع آموزش فرابخشی ابتدا کارها و مهارت‌های اصلی حوزه ویژه‌ای از سازمانتان را شناسایی کنید. چون کسب مهارت‌ها و آشنایی با فناوری‌های مشابه با آن‌هایی که هم اکنون می‌شناسیم، آسان‌تر است. ییپ از اسپاتیفای پیشنهاد می‌کند که آموزش فرابخشی در نقاط اتصال نقش‌ها انجام شود. آموزش فرابخشی در مورد فعالیت‌های مجاور باعث می‌شود دردسرهای واگذاری فعالیت‌ها کمتر شود و در نهایت این توانایی را در کارمند ایجاد می‌کند که در زمان مورد نیاز پا پیش بگذارد و آن فعالیت را انجام دهد.

در سطح فردی شما می‌توانید با استفاده از آموزش فرابخشی در حوزه‌های مجاور حوزه تخصصی اصلی‌تان بیشتر تی (T) شکل شوید. با به ‌دست آوردن شناخت و مهارت در مباحث مجاور می‌توانید دامنه و در نهایت عمق مهارت و دانشتان در این حوزه‌ها را افزایش دهید. فرصت‌های یادگیری از راه دور زیادی فقط چند کلیک با شما فاصله دارند. به ‌عنوان مثال برای پرورش مهارت‌های فنی می‌توانید از Coursera و LinkedIn Learning و برای ایجاد مهارت‌های شناختی از پلتفرم FutureThink استفاده کنید.

سرمایه‌گذاری سازمانی یا فردی در مهارت‌ها و تیم های تی شکل همکاری و ارتباط بین اعضای تیم و بین تیم‌ها را تقویت می‌کند. بخش‌های محصور را باز می‌کنید و چابکی کارمندان را افزایش می‌دهید که بهره‌وری کلی سازمان را بهبود می‌بخشد. حتی اگر سال ۲۰۲۰ همچنان کمتر از زلزله قابل پیش‌بینی بماند، تدوین برنامه افزایش مهارت در شرایط کنونی می‌تواند به رهبران کمک کند تیم‌هایی را ایجاد کنند که برای آینده T شکل آماده و مجهز هستند.

Leave a Reply

Close Menu

شرکت توسعه سازمانی همرو

به این پرسش‌ها فکر کنید:
– چگونه نسل بعدی مدیران در سازمان خود را شناسایی می‌کنید و ارتقاء می‌دهید؟
– چگونه نقش رهبری را در سازمان گسترش می‌دهید؟
– چگونه مشارکت افراد را بالا می‌برید و آنها را در جهت طراحی راه‌کار همراه می‌کنید؟
– چگونه تجربه اعضای سازمان و مشتریان خود را می‌سنجید و تغییرات نوآورانه ایجاد می‌کنید؟

 

با ما در ارتباط باشید

آدرس: تهران- خ ولیعصر- بالاتر از میدان ونک- کوچه خلیل‌زاده- پلاک ۲۸

تلفن: ۸۷۶۳۴۸۵۴-۰۲۱
ایمیل: hi@hamro.org