Skip to main content

تقریبا همه یک مدیر یا کارفرما دارند. آیا شما عاشق مدیر خود هستید یا نمی‌توانید او را تحمل کنید؟ تحقیقات نشان می‌دهد که آنها کنترل زیادی روی شادی هر روزه و رشد بلندمدت شغلی شما دارند. به همین دلیل، مدیریت کارفرما در سازمان بسیار مهم است. این بدان معناست که ایجاد ارتباط با آن‌ها جایی که آن‌ها به شدت به شما فکر می‌کنند، از شما دفاع کرده و در پیشبرد حرفه‌تان نقش خواهد داشت. این کار خیلی سخت نیست.

باور کنید یا نه، شکل دادن به چنین رابطه‌ای با مدیرتان چندان کار دشواری نیست (ممکن است سخت باشد؛ اما پیچیده نیست). تاد دویت (Todd Dewett)، مربی یادگیری لینکدین، در سری آموزش‌های نکات مدیریت لینکدین، گفت که مدیریت کارفرمای شما به این ۵ مرحله خلاصه می‌شود.

۵ مرحله برای مدیریت کارفرما در سازمان

۱. همانطور که مدیرتان ترجیح می‌دهد با او ارتباط برقرار کنید

هرکسی کانال ارتباطی خاص خود را دارد. به عنوان مثال، برخی افراد دوست دارند چهره به چهره صحبت کنند؛ در حالی که برخی دیگر ایمیل را ترجیح می‌دهند.

شرایط بالا به همین جا ختم نمی شود. افرادی نیز از سبک‌های مختلف ارتباطی برخوردار هستند. برخی افراد دوست دارند در مورد مشکلاتشان صحبت کنند؛ ولی دیگران ترجیح می‌دهند به تنهایی در مورد مشکلاتشان فکر کنند.

بفهمید که رئیستان چگونه ارتباط برقرار میکند و شما نیز از همان طریق با ارتباط بگیرید. اگر بعد از مدتی ایمیل‌های مختصر می‌نویسند؛ برای آن‌‌ها ایمیل‌های مختصر  ارسال کنید. اگر ترجیح می‌دهند جلسات طوفان مغزی (brain storming) را قبل از شروع پروژه برنامه‌ریزی کنند؛ این کار را انجام دهید.

دویت در دوره آموزشی گفت: «به موارد دلخواه (مدیرانتان) توجه کنید. آن‌ها را بشناسید و استفاده کنید. هرچه بیشتر به شکلی ارتباط برقرار کنید که با خواست طبیعی آن‌ها مطابقت داشته باشد؛ چیزی که می‌خواهید بگویید را بیشتر خواهند شنید و بهتر پردازش می‌کنند.»

۲. با انتظاراتی که مدیرتان از عملکرد شما دارد هماهنگ باشید

مرحله ۲ به معنای درک نحوه قضاوت شما توسط مدیرتان است. به عنوان مثال، اگر فروشنده هستید؛ این قضاوت ممکن است فقط مربوط به مقدار فروشتان نباشد. ممکن است در مورد اندازه معاملات، طول مدت معاملات یا شرکت‌هایی که با آن‌ها معامله می‌کنید نیز باشد.

چگونه می‌توانید هماهنگ و هم‌مسیر باشید؟ از طریق ارتباطات. دیوت پیشنهاد می‌کند که حداقل یک بار در هفته در رابطه با آنچه که آنها از شما انتظار دارند و اعتقادشان بر آنچه شما انجام می‌دهید؛ صحبت کنید.

۳. اهداف مدیرتان را بشناسید

مرحله ۳ فقط در مورد این که چگونه قضاوت می‌شوید نیست. باهوش‌ترین کارمندان می‌دانند که مدیرشان چگونه قضاوت می‌شود و نسبت به آن عمل می‌کنند.

به عنوان مثال،  فرض کنید که در امور مالی کار می‌کنید و کار شما جمع کردن شماره‌ها و طرح‌ریزی است و در مورد این که طرح‌های شما چقدر دقیق هستند مورد قضاوت قرار می‌گیرید؛ اما شما مدیرتان را می‌شناسید و با توجه به اینکه دپارتمان به عنوان یک کل است؛ در مورد کارایی نیز قضاوت می‌شوید.

پس، بنابراین اطمینان حاصل کنید که طرح‌های شما دقیق هستند. اما خود را به چالش بکشید و در بودجه‌های متفاوت جستجو کنید که شرکت بتواند کارآمدتر باشد و آن را به رئیس خود پیشنهاد دهید؛ این کار باعث می‌شود تا استراتژیک‌تر به نظر برسید.

۴. بالاتر از حد متوسط عمل کنید

به گفته دیوت، واضح‌ترین و مهمترین کار این است که اگر عملکردتان بالاتر از حد متوسط نیست؛ مدیریت کارفرمای‌تان تقریبا غیر ممکن است.

سه مرحله اول برای عملکرد خوب بسیار مهم هستند؛ زیرا تعیین می‌کنند که عملکرد چگونه به نظر برسد. هنگامی که این اهداف را به طور واضح تعریف کردید؛ وظیفه عمل به آن‌ها بر عهده شما است. اگر به دلایلی نتوانستید این کار را انجام دهید؛ برای بهبود خود کمک بخواهید یا به دنبال آموزش باشید. اگر کمک می‌گیرید و هنوز هم مشکل دارید؛ ممکن است وقت آن باشد که نقش‌ها را تغییر دهید.

به گفته دیوت: «اگر می‌خواهید بیشتر از شخصیتی خوب باشد و اخلاق کاری قوی داشته باشید؛ هیچ‌چیز قدرت یک سابقه خوب موفقیت را ندارد.»

۵. گه‌گاه با مدیرتان درباره آرزوهای بلندمدت خود صحبت کنید

اگر عملکرد بالاتر از حد متوسطی ندارید؛ از این قسمت صرف نظر کنید. ابتدا عملکرد خود را بالا ببرید و سپس به این مرحله بیاید. 

فقط یک دلیل مهم برای مدیریت کارفرمای‌تان وجود دارد؛ آن هم این است که آن‌ها می‌توانند به شما کمک کنند تا تبدیل به فردی حرفه‌ای که می‌خواهید، بشوید. تقریبا هر دو ماه (توصیه دیوت این است که نه بیشتر و نه کمتر) به مدیر خود بگویید که اهداف بلندمدت‌تان چیست؛ این اهداف می‌توانند مدیریت یک تیم، پیشرفت، شاید رفتن به بخش دیگری یا هر چیز دیگری باشد.

به گفته دیوت: «اگر می‌خواهید پیشرفت کنید باید بهترین طرفدار خود باشید. فرض نکنید که رئیس‌تان آرزوهای شما را می‌داند. درباره آن‌ها با او صحبت کنید.»

خلاصه اینکه: مدیریت کارفرما در سازمان به ارتباطات ختم می‌شود

 در پنج مرحله بالا متوجه موضوعی مشترک خواهید شد: ارتباطات. اگر به طور موثر با مدیر خود ارتباط برقرار کنید؛ می‌فهمید که آن‌ها چگونه در مورد شما قضاوت می‌کنند و عملکرد شما در آن زمینه‌ها چگونه است. همچنین آن‌ها می‌فهمند که در زمینه شغلی می‌خواهید به چه جایگاهی برسید؛ بنابراین می‌توانند به شما در رسیدن به آنجا کمک کنند.

انجام این ۵ مرحله شما را به آنجا می‌رساند. این مراحل همچنین اطمینان حاصل می‌کنند تا با مدیر خود ارتباط خوب و حرفه‌ای داشته باشید (حتی اگر خیلی ارتباط شخصی نداشته باشید)؛ به شما این توانایی را می‌دهند تا کارهای کمتری را بهتر انجام دهید.

 

منبع

Leave a Reply

Close Menu

شرکت توسعه سازمانی همرو

به این پرسش‌ها فکر کنید:
– چگونه نسل بعدی مدیران در سازمان خود را شناسایی می‌کنید و ارتقاء می‌دهید؟
– چگونه نقش رهبری را در سازمان گسترش می‌دهید؟
– چگونه مشارکت افراد را بالا می‌برید و آنها را در جهت طراحی راه‌کار همراه می‌کنید؟
– چگونه تجربه اعضای سازمان و مشتریان خود را می‌سنجید و تغییرات نوآورانه ایجاد می‌کنید؟

 

با ما در ارتباط باشید

آدرس: تهران- خ ولیعصر- بالاتر از میدان ونک- کوچه خلیل‌زاده- پلاک ۲۸

تلفن: ۸۷۶۳۴۸۵۴-۰۲۱
ایمیل: hi@hamro.org